aprilie 2023
Colivia nebunelor
Varietatea repertorială a teatrelor este o necesitate pentru mărirea plajei spectacologice întru acoperirea diversității gusturilor publicului comunității cărora li se adresează. Și istoria ne arată că o comedie bună vinde, iar o comedie bulevardieră vinde chiar foarte bine, mai ales când e montată exemplar.

Daniel Vulcu, în calitatea sa de regizor al spectacolului Colivia nebunelor de Jean Poiret la Teatrul "Regina Maria" Oradea, dovedește că atunci când există viziune, aceasta naște alchimie, iar rezultatul este aur, grație sălii pline. Spectacolul se centrează în jurul culorii: culorii personajelor, culorii replicilor, culorii muzicii, toate însumate culorii scenografice de care s-au ocupat îndeaproape Răzvan Chendrean și Oana Cernea oferind "glamour" decorului și costumelor.


Povestea spusă de piesă (scrisă în 1973) sparge convenționalul (cu siguranță al acelei vremi, în parte și a acestor vremi) prin aducerea la rampă a unui cuplu gay simpatic în care protagoniști sunt Georges (Răzvan Vicoveanu) și Jeannot (Richard Balint). Cei doi au o relație bivalentă ce combină zona personală cu cea profesională. Astfel în care Georges este bărbatul, managerul clubului gay "Colivia nebunelor" și regizorul show-urilor drag queen pe care localul său le promovează, iar Jeannot este "femeia" și diva show-urilor montate de Georges.

Spectacolul transcende relația fond-formă și divulgă comic prejudecățile unei societăți incapabile, din cauza îndoctrinării, să accepte ceea ce este "altfel". Într-un joc al principiilor de tip "scopul scuză mijloacele", hilarul presărat de burlesc detensionează, lăsând loc pentru o adevărată luptă de idei și filosofii de viață. Odată cu venirea în vizită a viitorilor socri ai lui Laurent (Ciprian Ciuciu), fiul lui Georges, situațiile se complică, iar diva drag queen devine mama protectoare, iubitoare și dornică de a contribui la fericirea fiului său vitreg.

Regizorul ne propune o montare pe straturi în care publicul este liber să aleagă dacă se rezumă doar partea ca îl face să plece binedispus sau își dă voie și să accepte concluzia că valorile unei familii non-tradiționale nu nasc monștri așa cum ne este foarte des prezentat.

În ceea ce privește distribuția spectacolului, este una de excepție. Răzvan Vicoveanu și Richard Balint (laureații UNITER ai teatrului orădean) sunt exact așa cum îi știm: efervescenți, dinamici și extrem de atenți la detalii. Eugen Neag (în rolul Mercedes, una dintre interpretele clubului) oferă senzualitate și feminitate personajului, reușind un rol impresionant.

Surpriza distribuției este George Dometi care nu doar că interpretează un rol extrem de bine conturat, ci surprinde la fiecare pas și face din servitorul moldovean Iura un personaj savuros, bine construit prin valorificarea comicului de limbaj, de situație, de moravuri, dar și de caracter.

Cabaretul (Carina Bunea, Adela Lazăr, Alina Leonte, Mirela Niță Lupu, Ioana-Maria Repciuc, Tudor Manea, Cosmin Petruț, Paul Tripon) a fost introdus de regizor, în completarea lumii descrise de autor, și a fost coordonat impecabil atât pe parte coregrafică de Dimény Levente și de Törteli Nadin, cât și pe partea de interpretare muzicală de către Lăcrimioara Deac. Muzica a fost aleasă excelent, în concordanță cu playlistul unui club gay.

Tânărul actor Cosmin Petruț a strălucit - la fel de puternic ca pe scena TNB-ului în spectacolul Trei surori, regizat de Irina Moscu, producție a Universității de Arte din Târgu Mureș - Facultatea de Arte prezentată în cadrul Festivalului Național de Teatru 2022 - grație atitudinii, mișcării și vocii dovedind publicului orădean că un actor bun se cunoaște chiar și fără a avea replici. Momentan joacă doar în Colivia nebunelor, dar curiozitatea și dorința de a-l vedea într-un rol mai mare este greu de stăpânit. Prin urcarea sa ca drag queen pe scară și dezvelirea hărții politice de pe perete în începutul actului al doilea se sugerează atât victoria comunității LGBTQIA+, cât și treptele sociale pe care persoanele trans le-au avut de urcat pentru a fi acceptate, relevându-se astfel, poate involuntar, deznodământul fericit al spectacolului.

Localul Colivia nebunelor poate fi asociat cu o contemporaneizare a mult mai cunoscutului Le carrousel de Paris, iar Jeannot, Mercedes și Iura ca fiind reinterpretări ale lui Coccinelle, April Ashley și Sone Teal. Prin faptul că acțiunea este construită pe scena turnantă a Sălii Mari, analogia cu Le carrousel de Paris este bine pusă în valoare, iar învârtirea propriu-zisă oferă și un spațiu pentru viața privată a protagoniștilor (și evident oferă spectatorilor acces spre a o viziona.)


Spectacol al Teatrului "Regina Maria" Oradea - Trupa "Iosif Vulcan"
Colivia nebunelor de Jean Poiret
Traducerea: Alexandru Dobrescu
Regia: Daniel Vulcu
Scenografie - decor: Răzvan Chendrean / Scenografie - costume: Oana Cernea
Coregrafia: Dimény Levente și Törteli Nadin / Pregătirea muzicală: Lăcrimioara Deac
Distribuția: Răzvan Vicoveanu, Richard Balint, Eugen Neag, George Dometi, Sebastian Lupu, Ciprian Ciuciu, David Constantinescu, Alexandru Rusu, Corina Cernea, Georgia Căprărin, Angela Tanko, Carina Bunea, Adela Lazăr, Alina Leonte, Mirela Niță Lupu, Ioana-Maria Repciuc, Tudor Manea, Cosmin Petruț, Paul Tripon
Premiera spectacolului: 16 dec. 2022 - Sala Mare



De: Jean Poiret Regia: Daniel Vulcu Cu: Răzvan Vicoveanu, Richard Balint, Eugen Neag, George Dometi, Sebastian Lupu, Ciprian Ciuciu, David Constantinescu, Alexandru Rusu, Corina Cernea, Georgia Căprărin, Angela Tanko, Carina Bunea, Adela Lazăr, Alina Leonte, Mirela Niță Lupu, Ioana-Maria Repciuc, Tudor Manea, Cosmin Petruț, Paul Tripon

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus