Multe s-au schimbat din 1996 încoace, când filmul semnat de Brian De Palma scotea capul pe o piață încă aerisită, fiind urmat în 2000 de și mai spectaculosul Misiune: Imposibilă 2, al lui John Woo. Odată cu trecerea timpului, seria și-a construit prestigiul pe o piață tot mai aglomerată de blockbustere datorită încrederii câștigate film cu film: aceea de a oferi de fiecare dată tot mai spectaculoase scene de acțiune realizate pe bune.
Pe măsură ce CGI-ul a devenit un ingredient de neevitat în cinema-ul comercial, seria și-a consolidat poziția datorită lui Tom Cruise, un profesionist de esență rară, care își respectă publicul ridicându-și continuu ștacheta și riscându-și de multe ori viața în cascadorii temerare.
"Viitorul e pe drum, iar tu nu ești în el"...
... i s-a spus în Top Gun: Maverick pilotului interpretat de Cruise, dar filmul lui Joseph Kosinski demonstra contrariul. Replica i se potrivește, în schimb, lui Ethan Hunt, personajul lui Cruise din seria Misiune: Imposibilă, care în 2023 nu mai poate ține la un loc un film și-așa lung (două ore și 43 de minute), deși se dă peste cap la propriu.
La 61 de ani, Tom Cruise aleargă ca acum 30 de ani și operatorii îl surprind mereu din unghiuri flatante, dar faptul că Mission: Impossible - Dead Reckoning, Part One / Misiune: Imposibilă - Răfuială mortală, Partea întâi trenează de la prima scenă și plânge după monteur până la final nu cred că este din cauza pauzei de producție din timpul pandemiei, cât calculelor greșite ale producătorilor.
Aceștia s-au gândit probabil că, dacă lasă filmul cu cât mai multe în el (să aibă spectatorul de unde alege), va fi în avantajul filmului. Cinema-ul comercial a devenit un fel de all-inclusive pe ideea că respectul față de spectatorul plătitor de bilet s-ar demonstra prin cât de multe îi vâri pe gât de banii ăia. De fapt, nu e vorba decât despre concurența cu alte producții asemănătoare, care și ele au aceeași strategie, pentru că și ele vor să-și taie cea mai mare felie.
Nu e nicio sfârâială să concepi o intrigă în care antagonistul nu mai e om, ci inteligență artificială (cum sună scenariul lui Christopher McQuarrie, care semnează și regia), dacă povestea e diluată în nenumărate scene în care personajele pur și simplu ne explică ce ar trebui să înțelegem. Numeroasele personaje fac ce fac și apar toate în același timp și în același loc de pe glob pentru ca, sub pretextul căutării a două bucăți dintr-o cheie, să dialogheze explicativ.
Asta strică feng shui-ul filmului nu doar pentru că scenele respective sunt plicticoase per se, dar și pentru că lumea nu se duce la M:I pentru vorbărie. Din pricina lor, scenele de acțiune par prin contaminare mult prea lente. Narațiunea aceasta pe două viteze nu te poate ține conectat până la final decât dacă ți-ai luat porție mare de popcorn sau ai intrat la film hotărât să-ți placă.
Cu ce rămâi după ce termini popcornul
Renunțând la balast, filmul s-ar putea reduce la o oră și jumătate cu mai multă carne și mai puțin os, mai ales cu cele mai neverosimile cascadorii executate de Cruise în el: scena de speed flying după o goană cu motocicleta pe creasta unui munte, confruntarea fizică pe un tren în mers și urmărirea auto prin Roma, unde Cruise și Hayley Atwell conduc un Fiat 500 legați unul de altul de o pereche de cătușe și sfârșesc prin a se rostogoli pe treptele din Piazza di Spagna.
"Viitorul e pe drum, iar tu nu ești în el", auzea Maverick în Top Gun-ul din 2022. Pentru Tom Cruise e o replică importantă. Cinema-ul de azi e aproape fagocitat de efecte speciale, iar el e ultimul supraviețuitor al filmului de acțiune făcut de-adevăratelea. Deși intră exact pe culoarul lui Cruise prin tema amenințării inteligenței artificiale, Misiune: Imposibilă - Răfuială mortală, Partea întâi nu devine prin asta mai bun decât e.
Seria se încheie la anul, în 2024, să sperăm că marea finală va fi cu adevărat grandioasă.