Componente ale spectacolului tradițional de circ sunt prezente (selectiv), dar în forme deghizate, astfel încât maestrul de ceremonii este un gândăcel cu un superb costum multicolor, jongleriile aparțin altor vietăți necuvântătoare, ca și acrobațiile de efect, în timp ce marea atracție feminină este o buburuză adorabilă, simpatică și amuzantă, protagonista multor scene comice. Totul aproape non-verbal, doar câteva cuvinte din limbajul internațional, dar cu multe sunete și linii melodice.
Cirque du Soleil se distinge și de această dată drept o companie a culorilor efervescente, a muzicii irezistibile și a performanței de necontestat. O bucurie pentru orice copil (interior).
Din păcate, prețurile exorbitante ale biletelor fac producția inaccesibilă pentru foarte multe categorii sociale, în timp ce marketingul profesionist din interiorul companiei gândește și pauza (generoasă) dintre cele două părți ale spectacolului tot în termeni de business, atunci fiind (din nou, ca și înaintea reprezentației) momentul / timpul propice (și suficient de îndelungat) pentru vânzarea produselor marca Cirque du Soleil (tricouri, ochelari, mici alte accesorii vestimentare), a băuturilor (răcoritoare) și a popcornului.
Armatei de oameni de pe scenă și din culise li se adaugă o alta - la fel de numeroasă - în interacțiune directă cu publicul spectator (pentru direcționarea acestuia, pentru pază, curățenie, vânzări de tot felul), în scopul potențării / întregirii experienței sale la un eveniment semnat Cirque du Soleil. O adevărată industrie în miniatură, pusă pe picioare cu mult spirit antreprenorial, după o rețetă funcțională în lumea divertismentului profesionist.
Cheia unicității Cirque du Soleil derivă din inovație și este studiu de caz pentru W. Chan Kim și Renée Mauborgne, în volumul Strategia oceanului albastru: cum să creezi un spațiu de piață necontestat și să faci concurența irelevantă (București: Editura Publica, 2015).
Cirque du Soleil a devenit - prin creativitate -, pe scenă și în zona antreprenorială, o companie fără egal, care își permite încă să înoate singură în ape cristaline, netulburate de masacrul sângeros al concurenței.
Reconfigurarea, conform strategiei oceanului albastru, înseamnă o nouă valoare oferită publicului, o nouă formă de spectacol, care combină amuzamentul și emoțiile circului, cu elemente din teatrul de animație.
W. Chan Kim și Renée Mauborgne spun că Cirque du Soleil "s-a adresat unui grup cu totul nou de clienți: adulți și corporatiști dispuși să plătească un preț de câteva ori mai mare decât la circurile tradiționale, pentru o experiență recreativă fără precedent. În mod semnificativ, una dintre primele producții ale Cirque du Soleil a fost intitulată Noi reinventăm circul. [...]
Cirque du Soleil nu a luat în seamă ceea ce făcea concurența. În loc să urmeze logica convențională a depășirii concurenței prin oferirea unei soluții mai bune la o problemă dată - crearea unui circ cu încă și mai multe distracții și emoții, s-a gândit să ofere oamenilor distracția și emoția circului și, în același timp, sofisticarea intelectuală a bogăției artistice a teatrului [...]
Depășind granițele de piață ale teatrului și circului, Cirque du Soleil a ajuns la o nouă înțelegere nu numai a clienților circului, dar și a nonclienților săi: amatori adulți de teatru. [...] Farmecul durabil al circului tradițional se reducea la trei factori-cheie: cortul, clovnii și numerele acrobatice clasice, precum biciclistul sau cascadoriile scurte. Cirque du Soleil a păstrat clovnii, dar le-a schimbat stilul [...] A înfrumusețat cortul [...], cu un nivel superior de confort, astfel încât acesta să amintească de marile circuri legendare. Au dispărut rumegușul și băncile tari. Acrobații și alte numere spectaculoase au rămas, dar rolurile lor au fost reduse, devenind mai elegante, prin adăugarea de elemente artistice și intelectuale.
Privind dincolo de limitele comerciale ale teatrului, Cirque du Soleil a oferit - scriu Kim și Mauborgne - și elemente nespecifice circului, precum o poveste și, odată cu ea, o bogăție intelectuală, muzică artistică și dans, precum și multiple producții. Aceste elemente, creații complet noi pentru industria circului, sunt extrase din spectacolele alternative ale industriei teatrului.
Spre deosebire de circurile tradiționale care aveau o serie de numere independente, creațiile Cirque du Soleil, spre exemplu, aveau o temă și o linie narativă care aminteau de spectacolele de teatru. Deși tema este vagă (în mod intenționat), ea conferă spectacolului armonie și un element intelectual - fără să limiteze potențialul numerelor.
Cirque du Soleil împrumută idei și din spectacolele de pe Broadway. De exemplu, prezintă producții diverse mai degrabă decât spectacole unice. La fel cum se întâmplă cu spectacolele de pe Broadway, fiecare spectacol al Cirque du Soleil are o coloană muzicală originală și adaptată, care susține performanța vizuală, luminile și sincronizarea, și nu invers.
Spectacolele includ dansuri abstracte și spirituale, o idee derivată din balet și teatru. Introducând aceste noi elemente în ofertă, Cirque du Soleil a creat spectacole mai sofisticate. Mai mult, insuflând conceptul producțiilor multiple și oferind oamenilor motive să vină mai des la circ, Cirque du Soleil a crescut cererea în mod dramatic.
Pe scurt, Cirque du Soleil oferă - cred Kim și Mauborgne - tot ce este mai bun atât din teatru, cât și din circ și a eliminat sau a redus tot restul. Punând la dispoziție avantaje fără precedent, Cirque du Soleil a creat un ocean albastru și a inventat o nouă formă de spectacol live, unul considerabil diferit atât de circul, cât și de teatrul tradițional." (Kim, pp. 36 și 48-50)
Altfel spus: "Cirque du Soleil a eliminat vedetele, numerele cu animale, vânzările în timpul programului, arenele multiple. A redus amuzamentul și umorul, pericolul și senzațiile tari. [...] A creat tema, mediul rafinat, producții multiple, muzică și dansuri artistice." (Kim, p. 77)