E foarte curios contextul legal în care regizorul a reușit să filmeze în asemenea loc. Documentarul Sur l'Adamant indică nu doar o evoluție a felului în care oamenii au început să perceapă "nebunia" (în Corsage, în acord cu epoca ilustrată, sunt arătați bolnavi imobilizați, reduși la condiția de fiare sălbatice; în Zbor deasupra unui cuib de cuci sunt trepanați, sancționator, chiar și cei sănătoși), ci subliniază o situație superioară a cursanților chiar și în raport cu cei înrobiți de normalitate. Nu îți poți dori decât o rezervare de lungă durată pe această oază a rezistenței. Adamant - adică Diamant- pentru că încă rezistă. Până când? Regizorul lansează întrebarea nu pentru a găsi un răspuns, ci a prelungi starea dată de interogație.
Impresionează profunzimea unora dintre cei intervievați, ca și conștientizarea bolilor pe care le au și care pot pândi pe oricine, dar, mai cu seamă, felul în care sunt lăsați să vorbească, să se exprime, adeseori căutându-și cuvintele pe măsura rostirii lor, fără a fi întrerupți sau completați, cu grabă și condescendență. Există interes pentru ceea ce au ei de spus, dar există, mai ales, timp. Nu sunt urgențe, presiuni, termene, nici bruiaje, ci un ritm propriu, interior, precum cel al fluviului care curge pe sub scândura pontonului.
Este același ritm din Être et avoir, documentar al aceluiași regizor, realizat în 2002. Învățătorul din satul izolat se descurcă și ca bonă, și ca profesor, cu aceeași răbdare și îngăduință atât față de elevi, cât și față de părinții lor.
În ambele filme este înfățișată o lume din care dispar competiția, confruntarea și certitudinile. Privit astfel, paradisul devine o lume a căderilor pe gânduri, înaintea oricărui răspuns, diagnostic sau rezultat cartezian. Poate fi regăsit, așadar, e la îndemâna oricui.