iulie 2024
Birlic
Oare cum se construiește un spectacol bun de comedie? Care sunt ingredientele necesare? Cu siguranță începem cu un text bun, adăugăm un regizor care înțelege rolul comediei în societate și apelăm la o trupă bună de actori. Să fie suficient? Cu siguranță nu, pentru că în aparenta sa lejeritate, comedia este un gen dramatic extrem de serios și greu de dus la îndeplinire. Comedia este matematică, meșteșug, muncă, toate împletite echilibrat și lucrate cu maximă seriozitate.

Ultima premieră a Teatrului "Toma Caragiu" din Ploiești este o adaptare a regizorului Dan Tudor după piesa Birlic a lui Tudor Mușatescu și a lui Sică Alexandrescu, la rândul ei adaptare după farsa austriecilor Franz Arnold și Ernst Bach (autori ai cunoscutei piese Musca spaniolă). Birlic este o comedie închegată, alertă, de bun gust, lipsită de artificii vulgare, care ne vorbește despre faliment, căsnicie, iubire, trădare, oportunism, arivism, responsabilitate, noțiuni atât de serioase, dar care sunt îndulcite de un haz nebun, iar fluxul de bună dispoziție atenuează elementele de satiră și critică socială.


Artizan și iubitor de comedie curată, regizorul Dan Tudor are șansa să întâlnească o echipă cu experiență, în care se reglează firesc volumul, tonul și ritmul spectacolului. Actorii Cosmin Șofron, George Liviu Frîncu, Dana Vulc, Dragoș-Maxim Galbăn, Robert Oprea, Karl Baker, Manuela Alionte Frîncu, Alexandra Răduță, Paula Trifu, Rodica Alexandru, Petty Mușa, George Capanu și Romeo Zaharia trec lejer de la spectacolele clasice de revistă la comedia bulevardieră, aducând la viață personaje din societatea românească interbelică bine conturate, stabilind între ele relații credibile, duelându-se în dialoguri pline de miez. Dintr-o distribuție numeroasă, spectatorul subiectiv distinge câteva nume. Pentru Dana Vulc rolul Muți Rosmarin nu pare a prezenta nicio dificultate. Conștientă de prezența sa electrizantă, se răsfață în postura de femeie dorită de un întreg oraș, fără a exagera în alinturi și cochetării. Personajul său nu este unul decorativ, știe foarte bine ce vrea și reușește de fiecare dată, iar Dana Vulc surprinde inspirat această latură a femeii puternice și dominatoare. George Liviu Frîncu (Costache Perjoiu) nu mai are nevoie de nicio prezentare. În postura de Costache Perjoiu trăiește intens drama din spatele situațiilor, lăsând să iasă suprafață comedia. Serios, pedant, fixist, cu principii și reguli de conduită sfinte, stârnește râsul prin gravitatea pe care o afișează. Manuela Alionte Frîncu nu pică în plasa caricaturizării Verei Perjoiu și păstrează personajului doze consistente de realism. Cosmin Șofron trece lejer de la atitudinea arogantă de mare bancher (Iancu Iabrașu) la un spumant și pitoresc rol de compoziție, șugubățul Matache. Dragoș-Maxim Galbăn (Dan Ceptureanu) nu supralicitează comicul în postura de fante superficial, pătimaș și pus pe căpătuială. Este precis, atent în relațiile cu celelalte personaje, are eleganță și nu i se poate reproș nicio stridență. Robert Oprea (Titi)are mult aplomb, multă energie, fără a cădea în exces. Lui Karl Baker (Mișu Trestioreanu) îi reușește rolul de compoziție de mică întindere, interpretat savuros, ușor manierist.


Birlic nu spune doar povestea unui mic burghez din Fălticeni, care este trimis de șeful său în capitală pentru a încerca să salveze o societate aflată în pragul falimentului, iar aici este prins în vârtejul intrigilor amoroase ale Bucureștilor. Birlic readuce în memoria colectivă din ce în ce mai atrofiată numele unui mare actor, Grigore Vasiliu-Birlic, a unui mare dramaturg, Tudor Mușatescu și a unui imens om de teatru, Sică Alexandrescu. Și pentru aceste aduceri aminte, regizorul Dan Tudor merită o reverență.


Regizorul Sică Alexandrescu este cel care îl descoperă pe actorul Grigore Vasiliu la Cernăuți și care îl aduce în București. Prietenii îi spuneau Gringo (de la Grigore), iar cei de la teatru îl strigau "Breloc". În 1934, Tudor Mușatescu și Sică Alexandrescu conduceau Teatrul Vesel din București, un teatru mic de comedie în care adaptează farsa scrisă de către nemții Arnold și Bach, ce devine pe afiș spectacolul Birlic. După premieră, în ziarul Universul din 17 februarie 1935 se scrie: "Teatrul Vesel prezintă azi în matineu și seara, biruitoarea farsă Birlic de Tudor Mușatescu și Sică Alexandrescu. În rolul titular, răsfățatul comedian Grigore Vasiliu-BRELOC, care, în Costache Perjoiu, are una dintre cele mai mari creații artistice din această stagiune." Comedia a fost un mare succes, iar actorului Grigore Vasiliu Breloc i-a rămas porecla de Birlic după numele piesei. A fost, este, una din cele mai celebre porecle din teatrul românesc, o moștenire ce i-a rămas pentru toată viața (stă scrisă și pe cruce în Cimitirul "Bellu" din București).

Se râde mult la spectacolul Birlic în regia lui Dan Tudor, se râde de vicii, de duelul etern dintre aparență și esență, de prostie, de aroganță. Râsul și atmosfera de bucurie stropită cu refrene ale Bucureștiului de altă dată sunt argumente pentru necesitatea comediei. Dacă dintr-o sală plină câțiva oameni vor căuta, vor citi și vor reține cine au fost Tudor Mușatescu, Sică Alecsandrescu și Grigore Vasiliu-Birlic, atunci spectacolul și a făcut pe deplin datoria.


(foto: Miriam Dumitrescu)

Birlic, după Tudor Mușatescu și Sică Alexandrescu
adaptare scenică, regie, muzică și ilustrația muzicală: Dan Tudor
scenografia: Ovidiu Pascal / lighting design: Lucian Moga
Cu: George Liviu Frîncu (Costache Perjoiu), Cosmin Șofron (Iancu Iabrașu, Matache), Dana Vulc (Muti Rosmarin), Dragoș-Maxim Gălban (Dan Ceptureanu), Robert Oprea (Titi), Karl Baker (Mișu Trestioreanu), Manuela Alionte Frâncu (Vera Perjoiu), Alexandra Raduță (Anișoara), Paula Trifu (Olga), Rodica Alexandru (Lenuța Georgescu), Petty Mușa (Erji), George Capanu (Dumitrescu), Romeo Zaharia (Stănoiu).
De: după Tudor Mușatescu și Sică Alexandrescu Regia: Dan Tudor Cu: George Liviu Frîncu, Cosmin Șofron, Dana Vulc, Dragoș-Maxim Gălban, Robert Oprea, Karl Baker, Manuela Alionte Frâncu, Alexandra Raduță, Paula Trifu, Rodica Alexandru, Petty Mușa, George Capanu, Romeo Zaharia

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus