Observ puțin scena: două piane de concert (unul cu coadă lungă și altul cu coadă scurtă - atâta mai știu după 12 ani de pian), trei scaune (două pentru muzicieni și încă unul mai înalt pentru actor), plus un IPad sau IMac (fiind în Balconul 1, nu mi-am dat seama prea exact). Și apare John Malkovich pe scena Teatrului Național (pentru care de fapt venise toată lumea din sală), plus muzicienii de acompaniament (prestația dovedindu-se de fapt pe dos: muzicienii au dus tot greul concertului / reprezentației / happeningului). Și începe recitarea de pe IPad, într-un ritm tipic și monoton (gen Malkovich), urmărind o acțiune tot mai "dark" și tot mai adâncită într-o atmosferă pe care nu o pot descrie altfel decât cu un termen folosit deja mai sus, anume lugubră. Nu mă pregătisem de comedie, dar toată atmosfera aceea din textul citit de pe un ecran devenea absurdă în contextul "conceptului" suprearealist și ușor învechit în ideea sa fenomenologică de "poate fi considerată arta produsă de psihopații criminali artă sau este doar o manifestare a bolii psihice?". Ca să nu disper, încerc să mă țin de pianistă și de acordeonist, de violonist și de propriile gânduri care începeau să ruleze deja înspre Cinema Timiș unde avusesem norocul să prind ultimele locuri la acest film românesc excelent, cu un scenariu superb și personaje intersectate la modul cel mai ingenios, plus un casting impecabil. N-am cuvinte să laud îndeajuns producția filmului Anul Nou care n-a fost în regia lui Bogdan Mureșanu. Un film absolut necesar, aproape terapeutic pentru generația mea de "șoimi ai patriei", la acea vreme în clasele primare. Și totul, într-un contrast de neuitat, în comparație cu reprezentația "pretențioasă" a ceva care se poate numi oricum, dar nu spectacol de teatru.
Interesant acest fenomen: al fascinației pentru orice asociat cu ceva "faimos". Să nu înțelegem greșit: toată stima pentru un actor ca Malkovich care la 71 de ani poate susține două reprezentații una după alta, chiar dacă performance-ul înseamnă recitare / citire și cam atât. Ce nu înțeleg e de ce vindem acest performance ca spectacol de teatru. Dar da, la un mic scroll pe Facebook observ tot felul de comentarii pozitive, de unde trag concluzia că intru în categoria hater-ilor, la fel ca în 2023 când se pare că s-a întâmplat același fenomen cu "piesa" Infernal Comedy (tot cu John Malkovich). Trăim într-o eră a imaginii și brand-ului, a impresiei și asocierilor, a unei forme ciudate de dictatură culturală (Oare să spun că nu mi-a plăcut ceva care trebuia să dea pe spate o anumită categorie socială și culturală? / Oare mă mai cheamă vreodată cineva pentru vreo recenzie dacă încep să dau cu critică negativă în stânga și-n dreapta? / Oare contează să zic ceva, în afara unei repostări de meme pe Instagram?).
După Anul Nou care n-a fost îți vin în cap cuvintele din piesa Oameni (compusă de Marius Țeicu pentru Aurelian Andreescu în 1973): "oameni, cu iubire semănați câmpia din voi". Așa că - recunoscătoare că la șapte ani a venit Revoluția peste mine la Timișoara, că am acum libertatea de a alege și că mă pot bucura de cinematografie românească de cel mai înalt nivel - încerc să ies din zona de hate și să încerc să mă detașez de povestea sadicului Ramirez și a poveștilor de groază despre deraieri psihotice și criminale.
Iar dacă la Revoluție tot am câștigat dreptul la libertatea de exprimare, închei cu o concluzie personală: pentru mine, spectacolul ăsta (The Infamous...) n-a existat.
(Foto: Adrian Pîclișan)