decembrie 2024
Hamara Shahar / Bombay, Our City
Hamara Shahar / Bombay, Our City, regizat de Anand Patwardhan, este o portretizare (in)directă a inegalităților din Bombay (acum Mumbai) în anii '80. Deși filmul este, pe bună dreptate, sărbătorit ca un reper în cinematografia documentară indiană, tonul confruntator și activismele aduc controversa. Vedem luptele locuitorilor din mahalale, împinși pe marginea societății de un oraș dornic să se modernizeze pe seama lor, și zgârie-norii înalți ai celor bogați, ce se ridică deasupra ruinelor caselor dărâmate.

Mahalale aglomerate, care se extind pe marginea orașului, sunt intercalate cu turnuri strălucitoare. Bombay nu este o entitate singulară, ci un oraș cu două fețe: una opulentă și oportunistă, cealaltă cu privare și sfidare. Narațiunea nu stă doar în imagini, ci și în cacofonia unui oraș plin de tensiuni. Sunetele demolărilor, strigătele de rezistență, zumzetul neîncetat și șoaptele locuitorilor din mahalale formează un tapet auditiv care ancorează publicul în haosul acestui spațiu contestat. Folosirea rară a muzicii amplifică sunetele și te ancorează brutal în realitatea prezentului din film.

Contrastul documentarului: promisiunile goale ale liderilor politici de reabilitare a clădirilor dărăpănate și realitatea agresivă a evacuărilor forțate. Asta este realizat prin interviuri cu oficiali guvernamentali, cetățeni bogați și locuitorii de rând. Cu toate acestea, angajamentul filmului față de cauza celor săraci ajunge uneori la limitele didacticismului. Narațiunea poate părea unilaterală, lăsând prea puțin loc pentru o descoperire individuală nuanțată a perspectivelor. Oficialii guvernamentali și elitele, ale căror decizii dictează viața celor săraci, sunt prezentați ca niște antagoniști distanțați. Vocile lor, deși incluse, sunt lipsite de o complexitate care ar fi adăugat adâncire filmului. În mod similar, structura episodică, eficientă în evidențierea vieții din mahalale, poate părea fragmentată. Tranzițiile abrupte între poveștile personale, analiza politică și filmările observaționale întrerup firul narativ.

Imagini cu case dărâmate, povești de trădare și scene de luptă continuă reflectă natura ciclică a opresiunii pe care documentarul încearcă să o evidențieze. Totuși, repetitivitatea asta riscă să ducă la desensibilizarea spectatorului. Emoția se diluează pentru că nu mai ajungi să rezonezi.

Bombay: Our City este un documentar cu două fețe. Acest "our" arată cât de departe suntem unii de alții, noi, spectatorii, de ei, locuitorii periferiei, și cât de ușor acceptăm anumite lucruri ca fiind corecte. Acest oraș nu este "al nostru" și nu aparține nimănui în mod special. Este o entitate de sine stătătoare, care aparține tuturor celor care trăiesc acolo. Și nu poți măsura apartenența după statut.

(Cronică din seria Ce se vede la masterul de Film Studies în Antwerp prin ochii unui student de licență)



Regia: Anand Patwardhan Cu: Deepa Arora, Rita Bhatia, Supriya Pathak, Om Puri, Naseeruddin Shah, Rahul Varma

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus