ianuarie 2025
Körkarlen / The Phantom Carriage / Căruța fantomă
Sâmbătă, 25 ianuarie 2025, de la ora 16, la Cinemateca Eforie din București va avea loc a doua proiecție din cadrul proiectului Mut inițiat de UNATC "Ion Luca Caragiale", prin Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii "Sorin Botoșeneanu", în colaborare cu Cinemateca Română. Cu această ocazie va fi prezentat filmul Körkarlen / The Phantom Carriage / Căruța fantomă (Suedia, 1921), realizat de Victor Sjöström. Proiecția va fi urmată de o discuție între Radu Jude și Andrei Rus. Mut face parte din proiectul ARHIVA ACTIVĂ, iar în cadrul lui vor fi prezentate numai și numai filme din epoca mută a cinematografiei. (vizual realizat de Vlad Cocieru)

*
Lansat în 1921, în plină perioadă de aur a cinematografiei suedeze, după câțiva ani în care compania Svenska Bio, condusă de vizionarul Charles Magnusson, impusese pe plan internațional filmele locale de prestigiu, Körkarlen / The Phantom Carriage / Căruța fantomă a cunoscut un imens succes în epoca mută a cinematografului. Având un buget considerabil la dispoziție și posibilitatea de a adapta o operă literară a Selmei Lagerlöf, cea mai importantă prozatoare suedeză a vremii și prima femeie câștigătoare a premiului Nobel pentru Literatură, regizorul Victor Sjöström (care și interpretează rolul principal masculin), împreună cu directorul de imagine Julius Jaenzon, construiesc un univers fantastic, al unei lumi aflate la întretăierea dintre planul realității imediate și tărâmul morților.

Protagonistul David Holm, un bărbat transformat de intemperiile vieții într-o epavă umană, lipsit de interes pentru soarta lui și a celorlalți, moare chiar înainte de Anul Nou, ceea ce - conform superstițiilor suedeze - presupune că va conduce în anul următor căruța morții. Doar că șansa face ca actualul căruțaș să fie vechiul lui prieten Georges, care murise în noaptea anului nou trecut. Iar acesta, într-un act de mărinimie, îi permite să reviziteze - ca spirit, sau fantomă - oameni și evenimente din trecut și din prezent, inițiind astfel un proces de reconsiderare a importanței vieții. Și, mai ales, îi oferă ocazia să realizeze răul pe care l-a făcut celor din jur - și lui însuși -, să se căiască și să-și îndrepte greșelile.

Cu o construcție narativă elaborată, bazată pe flashbackuri, jonglând constant între prezent și trecut (la un moment dat, chiar între trecut și un trecut mai îndepărtat), filmul mai are o calitate extraordinară pentru epoca în care a fost realizat: atmosfera diafană recreată prin efecte speciale care, o sută de ani mai târziu, sunt de o frumusețe plastică și o eficiență ce taie respirația. Imaginea decorporalizării morților, sau aceea a căruței profilate ca o iluzie deasupra unor peisaje magnifice nocturne, sau plonjând în adâncurile mării pentru a-și colecta pasagerii, au marcat pentru totdeauna cinematografia internațională.

De pildă, o evidentă influență a exercitat acest film asupra celuilalt mare cineast suedez, activ câteva decenii mai târziu, Ingmar Bergman. Mai ales Smultronstället / Fragii sălbatici, unde Sjöström însuși joacă un rol similar celui din Körkarlen / The Phantom Carriage / Căruța fantomă, al unui bărbat devenit inert emoțional care are ocazia să-și reviziteze momentele relevante ale vieții, pare o lectură personalizată a lui și include numeroase citate, reconstituind - cu alte instrumente vizuale - inclusiv atmosfera onirică, de timp oprit brusc, a filmului din 1921. Faimoasă e și secvența în care David sparge, într-un acces de furie nebună, ușa cu toporul pentru a ajunge la soția și copiii lui închiși în baie (pe care a citat-o mai târziu Stanley Kubrick, în The Shining, într-o altă structură narativă ce pare, până la un punct, o replică la filmul lui Sjöström).

Însă, dincolo de importanța culturală a filmului Körkarlen / The Phantom Carriage / Căruța fantomă care v-ar putea face curioși să-l descoperiți sau revizitați la cinema, cel puțin la fel de relevant e că filmul rezistă incredibil trecerii timpului. Reprezentarea parabolică a raportului omului cu moartea, tema ispășirii și răscumpărării, dar și frumusețea sa plastică ieșită din comun fac din acest film o operă universal și - se pare - atemporal valabilă.

*
Mut va organiza proiecții lunare cu filme mute din Arhiva Națională de Filme, prilejuind spectatorilor întâlniri consistente cu o perioadă a istoriei filmului internațional mai puțin cunoscută și promovată în zilele noastre, plasată temporal (cu aproximație) în intervalul 1894-1930.

De asemenea, în cadrul unor colaborări cu centrele culturale și cu festivalurile de film din România, proiectul va organiza și alte proiecții și programe de filme. Toate proiecțiile vor fi urmate de dialoguri între organizatori și invitații lor, în cadrul cărora filmele prezentate vor fi contextualizate, iar modurile de producție și particularitățile lor narative și stilistice vor fi descrise publicului dornic să se familiarizeze cu istoria filmului mondial.

Unele dintre proiecții vor fi însoțite de acompaniament muzical live și de alte formule performative care vor încerca fie să reia tipare sonore diverse din epoca analizată, fie să le actualizeze prin abordări contemporane.

Organizatori: UNATC "Ion Luca Caragiale" prin Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii "Sorin Botoșeneanu", în colaborare cu Cinemateca Română.



Regia: Victor Sjöström Cu: Victor Sjöström, Hilda Borgström, Tore Svennberg, Astrid Holm, Concordia Selander, Lisa Lundholm, Einar Axelsson, Nils Aréhn

0 comentarii

În programul cultural

Cinemateca Eforie
25.01 16,00

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus