O muzică sfîşietoare a făcut celebră Portugalia în lume. O legendă spune că prima interpretă de fado a fost o prostituată, Maria Severa, care, la începutul secolului al XIX-lea, a scandalizat societatea din Lisabona.

În prima parte a secolului XX, a fost stabilit repertoriul acestui gen, care cuprinde în jur de 200 de piese ce reprezintă baza compoziţiilor de azi. În perioada 1926-1970, a dictaturii care a marcat Portugalia, prestigiul muzicii fado a scăzut, aceasta fiind identificată cu manifestările oficiale. Treptat însă prelucrările interpreţilor de fado au readus faima acestui gen. Mariza este una dintre personalităţile care reprezintă muzica portugheză în lume în ultimii ani.

Originile fado-ului nu sînt foarte clare. Pe de o parte, muzicologii susţin că urmele civilizaţiei maure au persistat în suburbiile Lisabonei timp de sute de ani. Pe de altă parte, dezvoltarea fado-ului este legată de influenţele muzicii braziliene, de viaţa studenţilor şi de stările fiecărui interpret.

Insistînd asupra influenţei muzicii braziliene, Mariza a devenit una dintre cele mai cunoscute interprete de fado, fiind invitată să cînte, împreună cu Sting, piesa A Thousand Years, la festivitatea de închidere a Jocurilor Olimpice de la Atena din 2004.

Născută în 1973 în Mozambic, Mariza Nunes a crescut de la vîrsta de trei ani în unul dintre cartierele Lisabonei, Moirarua-Alfama. Este zona cea mai veche a capitalei portugheze, unele clădiri rezistînd chiar şi cutremurului din 1755, despre care se spune că a distrus cea mai mare parte a oraşului. Chiar şi numele cartierului evocă prezenţa maurilor în aceasă zonă.


Fado nu are limite

În interviuri, Mariza povesteşte că a început să cînte fado de la cinci ani, pentru că părinţii ei aveau un restaurant unde obişnuiau să vină cîntăreţii cunoscuţi ai vremii. Debutul său a avut loc în 1999, cu cîteva luni înaintea morţii Amaliei Rodriguez, cea mai cunoscută interpretă de fado din toate timpurile.

"Nu sînt o cîntăreaţă de fado prea bună. Cînt pentru că îmi place...", declara la un moment dat Mariza. Ea nu a reuşit să îşi împlinească dorinţa de a bate la uşa Amaliei Rodriguez, care locuia foarte aproape de tînăra interpretă, pentru a-i spune că şi ea cîntă fado.

Primul album lansat de Mariza, Fado em mim (Fado în mine), a primit patru discuri de platină numai în Portugalia şi a propulsat-o spre o carieră internaţională.

Succesul ce a purtat-o din Canada în Marea Britanie, de la New York în Germania, confirmă explicaţia pe care interpreta a oferit-o în legătură cu titlul celui de-al doilea album, Fado curvo (Fado curbat): "Ca şi destinul, fado nu este o linie dreaptă, fado nu are limite".

Anul trecut, în septembrie, Mariza a cîntat la Lisabona cu orchestra "Sinfonieta" în faţa a 20.000 de spectatori.

"O interpretare provocatoare, de o forţă aproape brutală, un strigăt uman extraordinar", astfel a fost descrisă Mariza la radio BBC.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus