Suplimentul de cultură / august 2006
Se poate spune că Fatboy Slim este mai mult slim decît fat şi se numeşte Quentin Leo Cook. Muzicianul care tocmai a împlinit 43 de ani a mai trecut prin cîteva schimbări de nume de-a lungul carierei. La un moment dat a renunţat la prenumele sale şi a preferat să fie cunoscut drept Norman Cook. Un singur lucru însă nu s-a schimbat: Cook este influenţat, ca şi la început, de diferitele tendinţe ale scenei muzicale britanice.

La 18 ani pasiunea lui era punk-ul, dar nu a durat mult pînă cînd a început să mixeze muzică. Faptul că era DJ în cluburile din Brighton nu l-a împiedicat pe Cook să facă parte din trupa rock a unui fost coleg. Formaţia tocmai rămăsese fără basist, iar Cook s-a mutat în orăşelul Hull special ca să completeze trupa The Housemartins.

În mod surprinzător, scurta sa carieră de rocker amator nu a rămas fără rezultate. De Crăciun, în 1986, trupa a intrat în topurile britanice cu piesa Happy Hour, ajungînd să ocupe chiar primele poziţii. În anul următor, The Housemartins a lansat un nou album, The People Who Grinned Themselves to Death, dar nu a mai trecut decît un an pînă cînd revista "New Musical Express" a primit o scrisoare din partea trupei: "Într-o epocă a lui Rick Astley, Shakin Stevens şi Pet Shop Boys, pur şi simplu The Housemartins n-au fost destul de buni...". Liderul formaţiei, Paul Heaton, a continuat să scrie muzică (de obicei în insulele Canare), proiectul său actual fiind The Beautiful South.

Cook, în schimb, a pus pe picioare o trupă care a avut succes comercial destul de repede. Beats International a adunat mai mulţi muzicieni ca Lindy Layton, Lester Noel, D.J. Baptiste, rapper-ul MC Wildski. Cel mai mare succes al formaţiei, Dub Be Good To Me, a dat naştere unor controverse legate de folosirea unor sample-uri pentru care nu se plătiseră drepturile de autor. Era vorba, printre altele, despre partitura basului "împrumutată" din piesa The Guns of Brixton a celor de la The Clash.

Pentru Cook, anii '90 s-au dovedit cît se poate de fertili din moment ce, imediat, a simţit nevoia să impună un nou nume: Freakpower. Era un duet cu Ashley Slater. Împreună cu acesta, Cook a lansat în 1994 albumul Drive Thru Booty, pe care se găsea piesa Turn On, Tune In, Cop Out, destul de cunoscută celor care sînt pasionaţi de reclame dintr-un renumit spot al mărcii Levi's.

Abia întîlnirea cu cei de la Chemical Brothers l-a determinat pe Cook să lucreze la propriul său material în loc să mixeze în continuare pentru proiecte în care prim-planul era ţinut de alţi muzicieni. Acest lucru s-a întîmplat în 1996, anul în care Cook a adoptat pseudonimul de Fatboy Slim.

În 1997, Fatboy Slim era deja noua senzaţie a muzicii britanice, albumul său de "debut", Better Living Through Chemistry, aducîndu-i lui Cook propuneri de colaborare din partea Madonnei şi a celor de la U2.

Anul acesta, în luna martie, Fatboy Slim şi David Byrne, vocalistul de la Talking Heads, au prezentat la Adelaide un spectacol muzical despre Imelda Marcos, fosta soţie a dictatorului filipinez Ferdinand Marcos.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus