România Liberă / iunie 2003
Prin nu ştiu ce întîmplare, cîteva dintre filmele destul de intruvabile ale regizorului Abel Ferrara s-au dat în ultima vreme pe atît de sărăcuţele (spiritual vorbind, că altfel...) noastre canale tv. Antena 1 a difuzat de două ori The Funeral, Prima TV, după cum am anunţat, a ales The Blackout, iar canalul public a preluat, după ce mai fusese dat de Pro TV, SF-ul New Rose Hotel.

Din păcate, ora de difuzare este, mai mereu, după miezul nopţii, astfel stînd lucrurile şi acum, cînd tot principalul canal public oferă, la ora 0.30, un film inedit în România: thrillerul Cat Chaser, căruia însă îi schimbă titlul, absolut în mod prostesc, în... Pasiune fierbinte (lăsaţi-vă de treabă, dacă v-a secat inspiraţia, "redactori" teverişti şi protevişti, asta ca să nu mai vorbim de traducerile filmelor, în general execrabile!).

Cum spuneam, nu sunt prea multe ocazii de a vedea filme semnate de Abel Ferrara pe canalele româneşti, filmul nu s-a mai văzut la noi, aşa că aceasta nu trebuie pierdută, indiferent de oră. Este unul dintre filmele cele mai împlinite ale lui Abel Ferrara, din cele pentru care el înseamnă ceea ce înseamnă. E de văzut provocarea pe care o aruncă de această dată cel care, într-un recent număr din Cahiers du Cinéma, era numit "acest mare cineast cu o eternă mahmureală comunicativă" (!).

Filmul este inspirat după un roman semnat de Elmore Leonard, autor care a mai stat la baza unor ecranizări de referinţă: Out of Sight (prezentat la noi drept... Pasiune periculoasă, apropo de vocabularul redus al indivizilor de care vorbeam mai devreme) sau Jackie Brown, ultimul film realizat, cam de multişor e-adevărat, de Tarantino. Revenind la regizor, cineastul independent (pînă la un punct) newyorkez Abel Ferrara este un nume interesant, dar inegal, ale cărui filme nu prea au putut fi văzute la noi. Operele sale, realizate cu un buget scăzut, dar şocante şi violente, au generat un cult fidel de-a lungul timpului. În opinia fanilor săi, ele "explorează părţile cele mai putrede din Big Apple şi cele mai întunecate zone ale sufletului uman".

Născut în 1951 în Bronx, viitorul regizor cu un nume atît de sonor se juca, pe vremea copilăriei, cu camere de 8 mm. Peste ani, împreună cu prietenii săi de atunci, el avea să înfiinţeze o casă de filme independente, Navaron Films, cu care, în 1976, avea să producă filmul care l-a scos din anonimat: Driller Killer. Aici, Ferrara regiza, juca rolul principal, monta şi compunea (sub pseudonim) cîntecele. Regizorul a continuat să facă filme ieftine şi viscerale pînă spre sfîrşitul anilor ‘80, cînd a fost acceptat de mainstream, deşi cu inima îndoită şi cu difuzare condiţionată. Iată cam ce filme a mai făcut Abel Ferrara: Fear City (1984), China Girl (1987, variantă neîncadrabilă la Romeo şi Julieta), King of New York (1990), Bad Lieutenant (1992, probabil cel mai bun film al său, care i-a oferit o gură de oxigen şi relativ uitatului la acea vreme Harvey Keitel), Body Snatchers (1993, a treia versiune a poveştii "hoţilor de trupuri", după cele ale lui George A. Romero şi Philip Kaufman), Dangerous Game (1993), The Addiction (1995, piesă de bază la dosarul vampirismului în cinema, alături de The Hunger al lui Tony Scott; filmul a fost premiat la Berlin), The Funeral (1996), Subway Stories (1997), New Rose Hotel (1999, thriller SF după o povestire de William Gibson), RXmas (2001).

Fişa tehnică :

Cat Chaser, SUA, 1989
Regia : Abel Ferrara
Cu: Peter Weller, Kelly McGillis, Charles Durning, Frederic Forrest
Regia: Abel Ferrara Cu: Peter Weller, Kelly McGillis, Charles Durning, Frederic Forrest

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus