Revista HBO / iulie 2005
Ceský sen / Visul ceh
Hypermarket-urile au făcut accesibile oamenilor din fostul lagăr socialist mai toate produsele pe care şi le doresc, la nişte preţuri modice. În Cehia post-comunistă, oamenii nu mai stau la rând pentru carne, pâine, lapte, ulei, făină & restul, ci iau cu asalt hypermarket-urile care se înmulţesc precum ciupercile după ploaie. Fiecare grand opening al unui asemenea magazin URIAŞ e precedat de o campanie publicitară masivă, de fiecare dată de mare efect, care strânge un ciorchine uriaş de oameni în faţa hypermarket-ului, veniţi fiecare, cu noaptea în cap, sau de cu o seară înainte cu scaunul de pescar, cortul sau maşina. Totul pentru a fi între primii clienţi care, imediat după ce va fi tăiată panglica, să năvălească înăuntru şi să cumpere cât mai multe produse, de care au nevoie - sau nu, dar care sunt la super-ofertă la nişte preţuri aproape de nimic.

Din dorinţa de a ironiza isteria în masă provocată de fiecare inaugurare de hypermarket şi în speranţa că îşi vor putea lua licenţa în regie de film, Vit Kluska şi Filip Remunda doi tineri absolvenţi FAMU (UNATC-ul cehesc) pun la cale un film documentar în care antrenează fără voia ei, toată Cehia. Cei doi se pretind a fi doi investitori, care vor inaugura în curând Ceský Sen / Visul ceh - un magazin URIAŞ, în care se vor comercializa toate, dar absolut toate produsele pe care cineva şi le doreşte, pe nişte preţuri de dumping care mai mult ca sigur vor falimenta marile lanţuri de hypermarket-uri, arhicunoscute de toată lumea. Ei angajează cea mai mare agenţie de publicitate din Cehia, care vine cu un concept de reclamă revoluţionar şi nonconformist. Ziarele, Radioul, Televiziunea, staţiile de autobuz, troleibuz şi tramvai precum şi fiecare vagon al metroului praghez sunt împânzite cu sloganuri de genul "Nu cumpăraţi!", "Nu veniţi!", "Nu vă grăbiţi!", "Nu cheltuiţi!". La, şi de la Visul ceh, bineînţeles.

Pe 31 mai 2004, data inaugurării magazinului, 10.000 de persoane venite în marea lor majoritate în ajun la câţiva zeci de kilometri de Praga, descoperă că hypermarket-ul nu există decât în mintea patronilor, pardon, regizorilor săi.

Cum au reacţionat cei prezenţi la faţa locului, cum scandalul a ajuns până la primul ministru al Cehiei care a fost chemat la televiziunea naţională pentru a da socoteală pentru felul în care sunt cheltuiţi banii publici pe campania pentru votul "DA" pentru aderarea la UE, şi reacţiile felurite stârnite în toate mediile sociale de farsa celor doi tineri, totul într-un documentar critic la adresa societăţii contemporane, în care aparenţa înlocuieşte esenţa. Un film ca nici unul altul.

Bravo băieţi! One time job!
Regia: Vít Klusák, Filip Remunda

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus