România Liberă / iunie 2003
Lili Marleen este unul dintre cele mai cunoscute şi apreciate filme ale lui Fassbinder, un vîrf al operei cineastului. Avînd ca pretext povestea celebrului cîntec german devenit un veritabil imn al soldaţilor nazişti în cel de-al doilea război mondial, un fel de Marseillaise (sau "Marseieză"?) întoarsă pe dos, filmul este de fapt o impresionantă poveste de dragoste, spusă, evident, în bine cunoscutul şi inconfundabilul stil fassbinderian.

Protagoniştii sunt compozitorul melodiei, evreul Robert, şi o cîntăreaţă de cabaret, Wilkie, a căror iubire are ca rod şlagărul, hitul cum se spune astăzi, Lili Marleen. Războiul schimbă dramatic destinele celor doi, Wilkie ajungînd vedetă, star cum se spune astăzi, şi cîntînd chiar şi în faţa lui Hitler, iar Robert, săracul, trage ponoasele, fiind arestat numai din cauza calităţii lui de evreu; iar după război, în momentul reîntîlnirii, nimic nu va mai putea fi la fel...

Rainer Werner Fassbinder este un reprezentant esenţial a ceea ce s-a numit Noul Cinematograf vest-german de la sfîrşitul anilor ‘60 şi din anii ‘70, dar nu singur, ci alături de Volker Schlöndorff, Werner Herzog, Wim Wenders şi, în plan secund, Alexander Kluge, Margarethe von Trotta ş.a. Interesant este că fiecare dintre aceşti patru regizori importanţi are personalitatea sa extrem de distinctă şi de bine conturată, operele lor nesemănînd deloc între ele. Fie că este vorba de filmele de avangardă de la început, realizate după modelul curentului kammerspiel, într-un decor intimist şi cît mai economic (Mîncătorii de pisici, Zeii ciumei, Soldatul american, Fiţi atenţi la tîrfa sfîntă!, Negustorul de zarzavaturi, Rio das Mortes), fie de imitarea cinematografului de public hollywoodian, culminînd cu marele succes Lili Marleen şi cu Nostalgia Veronikăi Voss (Ursul de Aur la Berlin în 1981), sau de serialul TV Berlin Alexanderplatz, cîteva lucruri rămîn constante în opera lui Fassbinder: pesimismul intratabil, atmosfera morbidă, dezgustul faţă de Germania şi, mai ales, critica micii burghezii, incapabilă de trăire autentică şi de comunicare reală.

Prolificul Fassbinder s-a stins din viaţă la doar 37 de ani, iar homosexualitatea sa era de notorietate publică. Dacă vreţi să-l înţelegeţi mai bine pe acest regizor foarte dificil, de mare ajutor ar putea fi filmul (de ficţiune!) realizat în Germania de regizorul român Radu Gabrea, dedicat cineastului vest-german. Intitulat Un bărbat ca Eva, filmul o are în rolul lui Fassbinder pe actriţa (care joacă excepţional în travesti!) germană Eva Mattes, interpretă în filmele regizorilor curentului (Maria în Woyzeck al lui Herzog).

Fişa tehnică :

Lili Marleen, Germania, 1981
Regia : Rainer Werner Fassbinder
Cu : Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer
Regia: R.W.Fassbinder Cu: Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus