Prin filmul Lone Star (SUA, 1996), cinefilii români au o rară ocazie să vadă una dintre operele lui John Sayles, scriitor-scenarist-regizor, figură-cult a cinematografului independent american. Născut pe 28 septembrie 1950, la Schenectady, New York, John Sayles a ales să se exprime în afara sistemului cinematografic organizat de marile studiouri, considerînd că acestea nu sunt compatibile cu filmele sale. Filmele lui Sayles sunt întotdeauna nişte cronici ale vieţii tipic americane, dar altfel decît celelalte.
În Lone Star, regizorul este preocupat de ideea de graniţă. "Într-un sens personal, graniţa e locul unde tragi o linie şi spui: «Pînă aici am fost eu şi de aici începe altcineva». Într-un sens metaforic, poate fi oricare dintre simbolurile pe care le ridicăm între noi - sex, clasă socială, rasă, vîrstă", afirmă Sayles. Filmul, pentru care regizorul a fost nominalizat la Oscar, mai are şi meritul de a fi revelat figura lui Matthew McConaughey, reuşind performanţa de a transforma în vedetă un tînăr cu un nume dintre cele mai imposibil de pronunţat.
După ce a jucat în filme ca A Time to Kill, Contact, Ed TV, Matthew McConaughey a ajuns în prezent una dintre cele mai promiţătoare figuri ale noii generaţii de actori americani. În Lone Star, el îi dă replica experimentatului Kris Kristofferson, celebru actor şi cîntăreţ de muzică country. Dar interpretul principal al acestui film este actorul Chris Cooper, nume subapreciat pînă la două roluri deosebite care au venit ulterior: tatăl nazistoid din American Beauty şi "hoţul de orhidee" Laroche din Adaptation, partitură pentru care a şi cîştigat Oscarul acordat rolurilor secundare. Lor le stă alături, ca figură feminină, actriţa Elizabeth Peña.