Ziua / aprilie 2007
România poveştilor albastre
Pavilionul Capitalei Culturale Europene Sibiu a fost inaugurat miercuri cu un spectacol suspendat (nu era instalat panoul electric necesar pentru orga de lumini) şi fără încălzire. Reprezentaţia de la ora 21.00 cu România poveştilor albastre (regia Anca Bradu) a fost marcată de un incident mediatizat intens joi de televiziuni: unul dintre actori, Marius Manole, a improvizat cu o cutie de bere, comentând negativ condiţiile de joc şi calitatea spectacolului. Regizoarea României poveştilor... (o montare pe texte de Iulia Haşdeu, în care Manole îl juca pe poetul latin Ovidiu) se declară şocată de incidentul sibian.

Nominalizat de două ori la Premiile Uniter, Marius Manole joacă partituri ample în cinci spectacole de la Naţionalul bucureştean, în teatre independente din Capitală, la Brăila şi Timişoara.

Iulia Popovici: Marius, ce s-a întâmplat la Sibiu?
Marius Manole: Am jucat un spectacol care mie nu-mi place. Am încercat să ies din distribuţie de mai multe ori, dar, pentru că sunt un caracter slab şi pentru că aveam prieteni care jucau cu mine, am zis să merg până la capăt. Am ajuns la Sibiu, am repetat în nişte condiţii precare, cei de acolo nu erau pregătiţi. Reprezentaţia de la ora 6 s-a amânat (luminile nu erau gata), iar în timpul şnurului mi-am dat seama că n-o să pot juca spectacolul ăsta. Am clacat psihic, am băut. N-am băut să fiu mort de beat, mi-am făcut toate mişcările, am dat tot textul, dar a fost un protest al meu, şi asta am spus şi publicului. De atâtea ori am minţit, m-am făcut că-mi place în ce joc şi trebuia să-mi placă, am jucat pentru bani, că acum n-am mai putut. Am făcut conştient tot ce-a fost acolo. Categoric n-a fost cea mai bună soluţie, publicul n-are nici o vină şi-mi cer scuze spectatorilor, însă am simţit nevoie s-o fac şi ceea ce-i ciudat e că nu-mi pare rău.

I.P.: N-ar fi trebuit, totuşi, să găseşti altă cale de protest?
M.M.: De fiecare dată când eram lucid, îmi dădeam seama că nu pot face nimic. Suntem atât de mici şi atât de neuniţi că n-avem curaj. Unii or să spună că sunt un beţiv, dar în felul ăsta am avut curajul să spun ce aveam de spus.

I.P.: E spectacolul ăsta cel mai prost în care ai jucat vreodată?
M.M.: Nu. Nenorocirea e că nu ştii când atingi limita, iar eu am atins-o în seara aceea. M-a deranjat şi că toată distribuţia ştia în ce jucăm, şi nimeni n-a spus nimic.

I.P.: De ce ţi se pare prost?
M.M.: N-are nici o coerenţă, nu se înţelege nimic din el, e kitschos, sunt băgate tot felul de lucruri la un loc. M-am urât pe mine, fiindcă toţi întreţineam impresia că facem un spectacol şi nu făceam nimic.

I.P.: Şi nu e şi vina actorilor?
M.M.: Nu, nu mai e vina noastră. De fiecare dată am zis că e vina mea, că eu nu reuşesc să fac ce trebuie, dar nu e aşa.

I.P.: Aţi fi putut face altceva, voi, actorii?
M.M.: Să fi refuzat să jucăm, să plecăm la Bucureşti în ziua aia.

I.P.: Dar dacă stătuserăţi la repetiţii, nu era deja prea târziu pentru fronde?
M.M.: Niciodată nu e prea târziu să pui punct unui dezastru ca ăsta. Era o durere foarte mare a mea, sunt un copil prost şi n-am ştiut s-o exprim, dar ce-am făcut a fost un gest disperat.

I.P.: Crezi că aveai dreptul la el?
M.M.: N-aveam dreptul s-o fac. Nimeni n-are dreptul, dar când clachezi psihic... Nici eu nu-mi explic bine ce s-a petrecut, ştiu că la un moment dat am zis "stop". E o lecţie pe care am primit-o acum, mă bucur că în sfârşit am putut să fac ceva, un lucru care pentru mine să conteze.


Actriţa şi dramaturgul Lia Bugnar (care a lucrat pe propriile texte cu Marius Manole) a văzut România poveştilor albastre la vizionarea de la Bucureşti: "Actorii erau foarte buni, le-am admirat performanţa. Spectacolul în sine depăşeşte nivelul meu intelectual, dar cred că mai era ceva de lucru la intrigă şi conflict", spune ea. Despre incidentul de la Sibiu, ea consideră că "Un actor cu mai puţine roluri n-ar avea astfel de ieşiri. Manole joacă mult, a clacat, e foarte obosit. El e foarte profesionist şi pot să spun că la Green Hours, unde jucăm noi, nu a băut niciodată, deşi e un bar".

Regizorul Radu Afrim, care l-a avut pe Marius Manole în distribuţia mai multor spectacole, a aflat despre "evenimentul" de la Sibiu de la ştiri: "Ceea ce s-a întâmplat la Sibiu, şi mă refer strict la Manole, nu e decât o autocorecţie necesară a imaginii actorului în faţa fanilor săi şi a celor care aşteaptă roluri adevărate de la el. E de bine, dacă nu de foarte bine. Cu atât mai mult, cu cât atitudinea e ceea ce le lipseşte din plin tinerilor actori români. Care au devenit un fel de funcţionari cuminţi ai regizorului, ai directorului de teatru, de ce nu, ai ministrului... Hello, avem o meserie liberală!!! (...) Cel mai specific carpatin e faptul că focusăm, ca de obicei, motivul eşecului pe altceva... culmea, pe un om de data asta. Unul fără spate puternic în clasa politică românească. Spre deosebire de spectacolul despre nefericita Iulia Haşdeu, prezentă într-un fel sau altul printre spectatorii înfriguraţi din cort. Pe ea o întreabă cineva ce zice despre circul din scenă şi din media?".

Anca Bradu a spus pentru Evenimentul zilei că "Improvizaţiile nu au fost artistice, din păcate, au depăşit limita bunului-simţ şi o să vedem ce o să se întâmple. E un nume mare acest actor, pentru mine a fost o surpriză copleşitoare". Cel mai probabil, Marius Manole va fi schimbat din distribuţie.
De: Iulia Haşdeu, Bogdan Petriceicu Haşdeu Regia: Anca Bradu Cu: Serban Pavlu, Antoaneta Cojocaru, Liliana Iorgulescu, Marius Manole, Andreea Duţă, Alin OlteanuMuzicieni: Mihaela Stănculescu-Vosganian, Irinel Anghel, Andrei Kivu, Sorin Romanescu, Andrei Marcovici

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus