Această ecranizare cu totul neconvenţională a operei lui I.L. Caragiale (cu accentul pus pe comedia D'ale carnavalului) beneficiază de prezenţa celor mai buni actori români din acea vreme: Victor Rebengiuc, Gheorghe Dinică, Mariana Mihuţ, Tora Vasilescu, Mircea Diaconu, Florin Zamfirescu, Ştefan Iordache, Ştefan Bănică şi alţii. Filmul, singurul realizat de Pintilie în ţară în perioada dintre boicotul Reconstituirii şi 1989, a fost terminat la începutul anilor '80, dar a zăcut închis în beciurile arhivei, nefiind pe placul "culturnicilor" care tăiau şi spînzurau pe vremea aceea. Devenită deja o legendă în mediile intelectuale, pelicula a putut fi văzută de toată lumea de-abia în toamna lui 1990 (lucru valabil, de altfel, şi pentru Reconstituirea, care nu fusese urmărită, la premiera din 1969, decît de cîţiva norocoşi, după aceea filmul dispărînd din orice circuit timp de 20 de ani).
Premiera cu De ce trag clopotele, Mitică? a fost o revelaţie estetică pentru toată lumea. Regizorul reuşeşte să-şi exprime viziunea sa asupra specificului românesc, caracterizat prin cele trei deliruri: patriotic, sexual şi al băşcăliei, într-un mod neegalat în filmele sale ulterioare, de după Revoluţie, altfel foarte apreciate, pe bună dreptate.
După părerea noastră, alături de Reconstituirea, filmul de faţă este cel mai reuşit al, din nefericire, restrînsei ca dimensiuni opere a regizorului. Viziunea aceasta asupra lui Caragiale văzut pentru prima oară nu ca un autor comic, ci ca unul de un tragism insuportabil, care descrie o lume larvară, condamnată într-o bolgie eternă, consună cu cea dintr-o carte apărută tot în anii '80 şi care propune, de data aceasta cu metodele eseului, aceeaşi interpretare a mereu actualului scriitor ("Caragiale, contemporanul nostru", parafrazînd). Este vorba despre "Marea trăncăneală. Eseu despre lumea lui Caragiale" de Mircea Iorgulescu, volum care propune o tacită (pentru ochii cenzurii) paralelă cu sistemul totalitar comunist şi a cărui lectură poate ajuta la mai buna înţelegere a filmului lui Lucian Pintilie.