România Liberă / ianuarie 2002
From Hell
Din moment ce la Londra se organizează tururi pentru turişti, unde li se arată cum a fost ucisă fiecare prostituată de către Jack Spintecătorul, cum şi unde a tăiat-o, ce a scos din ea etc., fiind evident că subiectul a fost epuizat literar şi cinematografic, un nou film despre misteriorul personaj e normal să fie privit cu reticenţă. Ce să mai spui nou despre Jack Spintecătorul, în anul 2001, anul în care a fost realizat From Hell?

Cu toate acestea, fraţii gemeni Allen şi Albert Hughes, tineri regizori care au mai făcut două lungmetraje de ficţiune şi un documentar, dar s-au exersat şi la şcoala videoclipului, s-au încumetat, spunîndu-şi probabil că povestea e foarte cinematografică din moment ce identitatea ucigaşului nu a fost descoperită, el putînd îmbrăca într-o peliculă de ficţiune orice haină. Temerara întreprindere a gemenilor e un reuşit film de atmosferă, care te ţine cu nervii încordaţi şi atenţia trează, situîndu-se mai aproape de horror decît de filmul poliţist. Realizat mai ales în secvenţele crimelor, cu mijloacele moderne ale videoclipului - imagini tăiate şi rapide care dezvăluie grozăvia în aceeaşi măsură în care surprind exact detaliul necesar -, From Hell rămîne un film de gen "ca la mama acasă", în care modernitatea mijloacelor nu face decît să-i sublinieze factura clasică.

Ce este interesant la această transpunere cinematografică a unui serial de benzi desenate este felul în care foloseşte şi combină cîteva teorii ale identităţii lui Jack Spintecătorul, într-un foarte isteţ cocktail dramaturgic, lucru care îl deturnează în permanenţă pe spectator, obligîndu-l să gîndească în loc să stea ca o legumă în fotoliu.

După cum se ştie, teoria conspiraţiei masonice sugerată de film este pură ficţiune, ea neputînd fi demonstrată. Însă ea este legată pe ecran de teoria conspiraţiei regale, foarte populară de-a lungul vremii, aceasta avîndu-l în centru pe nepotul reginei Victoria, prinţul Albert Victor, care se şi căsătorise la un moment dat cu prostituata Annie Crook. Prinţul s-a numărat printre suspecţi, la fel cum au mai fost un inspector de poliţie, un polonez pripăşit prin Londra, care în 1903 a fost spînzurat pentru că şi-a omorît soţia, şi alţii. Faptul că făptaşul (ca şi asasinul lui Kennedy şi teroriştii din decembrie '89) nu a fost cunoscut le-a permis autorilor să fantazeze folosind cît mai multe elemente reale, nereuşind nici pînă la final să-i ofere spectatorului soluţia. Deci nu se va afla dacă ucigaşul ascuns în spatele conspiraţiei era unul singur sau erau mai mulţi.

Ce este interesant e foarte atenta documentare pe care au făcut-o regizorii. Actorii au fost aleşi astfel încît să corespundă fotografiilor şi descrierilor persoanelor reale. Este folosită în film şi scrisoarea primită de Central News Agency din Londra în 1888, împreună cu un rinichi, scrisoarea fiind semnată Catch me when you can ("Prinde-mă cînd poţi"), şi nu Jack The Ripper, cum fuseseră semnate altele două, considerate farse. La fel de documentate sunt poziţiile cadavrelor celor cinci prostituate, inspirate din imaginile vremii. Totuşi cîteva modificări importante tot s-au făcut, pe lîngă creditarea conspiraţiei masonice. Prostituata Mary Kelly moare în realitate, dar nu moare în film, fiind salvată de idila (dramaturgică) cu inspectorul Abberline. Doctorul Casei Regale, Gull, considerat în film unul dintre asasini, nu a sfîrşit în realitate într-un azil de nebuni, ci în patul lui, în urma unui atac cerebral. O obiecţie tot poate fi adusă scenariului bogat şi bine scris - aceea că nu reuşeşte foarte bine să adîncească misterul masacrării victimelor într-un mod atît de îngrozitor şi că îl pune pe seama unor bizare ritualuri masonice. Nu ne pricepem la masonerie, dar ne îndoim sincer că ele sunt verosimile.

După cum spune unul dintre regizori, criminalistica era atît de stîngace la sfîrşitul secolului al XIX-lea, încît singura modalitate prin care puteai să demonstrezi că suspectul e făptaşul era să-l prinzi lîngă cadavru. Norocul lui Jack Spintecătorul a fost că s-a născut atunci, şi nu azi. Motivul pentru care îşi eviscera victimele a rămas un mister şi rămîne chiar şi după acest film, util probabil studenţilor la medicină, dar şi poliţiştilor.


From Hell (2001)

Regia: Allen & Albert Hughes
Scenariul: Terry Hayes & Rafael Yglesias
Imaginea: Peter Deming
Scenografia: Martin Childs
Montajul: Dan Lebental & George Bowers
Costumele: Kym Barrett
Muzica: Trevor Jones
Cu: Johnny Depp (inspectorul Abberline), Heather Graham (Mary Kelly), Ian Holm (dr. Gull), Robbie Coltrane (Peter Godley), Jason Flemyng, Lesley Sharp, Susan Lynch, Katrin Cartlige.
Regia: Hughes Brothers Cu: Johnny Deep, Heather Graham, Ian Holm, Katrin Cartlidge, Robbie Coltrane

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus