Filmul Mary Reilly (SUA, 1996), în regia lui Stephen Frears, reprezintă o abordare cu totul neobişnuită a clasicei poveşti despre dualitatea naturii umane, pe numele ei Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Iniţial un miniroman sau o nuvelă mai lungă datorată scriitorului Robert Louis Stevenson, povestea a fost transformată în mit sau chiar în clişeu şi de numeroasele versiuni cinematografice, urmînd soarta altor cărţi ale secolului al XIX-lea, precum Frankenstein, Dracula, Golem. Ultimele dintre aceste pelicule încearcă să evite repetiţia printr-un comic mai mult sau mai puţin voluntar, vezi recentul Me, Myself & Irene, cu Jim Carrey.
Cu totul alt mod de tratare alege Stephen Frears pentru filmul de faţă. El spune povestea doctorului şi a jumătăţii sale ascunse, nocturne, prin ochii menajerei acestuia, numita Mary Reilly, personaj secundar, neinteresant în carte, unde nu i se conferea decît calitatea de martor al ciudăţeniilor întîmplate. Vom descoperi că punctul de vedere al servitoarei nu este deloc lipsit de interes, şi chiar are cel puţin la fel de mult dramatism ca acela al dublului personaj central. Mary Reilly este interpretată de Julia Roberts, iar partenerul ei este John Malkovich, în dublu rol (sau, de fapt, într-unul singur?). Le mai stau alături, în film, George Cole şi Glenn Close.
Fără să fie o mare reuşită a genului fantastic, filmul lui Frears rămîne o abordare cu totul inedită a clasicei poveşti. Autor al unei opere variate şi inegale, regizorul britanic Stephen Frears (n. 1941) rămîne totuşi unul dintre cele mai importante nume care au lucrat în ultimele două decenii. Despre el s-a vorbit mai mult la mijlocul anilor '80, cînd era considerat "rebelul cinematografului englez", care trebuia să anunţe un nou val (ce a apărut, într-adevăr, dar puţin mai tîrziu).
După ce a lucrat mult în televiziune, el a făcut atunci filmele: The Hit, My Beautiful Laundrette, Prick Up Your Ears, Sammy and Rosie Get Laid. După trecerea în tabăra hollywoodiană, cu marele succes Dangerous Liaisons (1988), el a realizat filme bune, interesante, dar lipsite de un fior veritabil: The Grifters / Escrocii, Accidental Hero, Mary Reilly, The Van, High Fidelity, Hi-Lo Country.