mai 2007
15 Minutes
Niciodată în istorie faima şi fărădelegea nu au fost atît de periculos apropiate ca în zilele noastre. Astăzi ştirile sunt flămînde de incendiar, criminalii împreună cu medicii psihiatri apar pe posturi TV făcînd dezvăluiri în direct, iar politicienii îngroaşă rîndurile celebrităţilor puternic mediatizate. Crima, tragedia, haosul ne provoacă teamă, dezgust, dar trebuie să recunoaştem că aduc audienţa, bani şi putere.

Deci, cît de departe ar merge cineva pentru a cîştiga dreptul la 15 minute în direct? Şi cît de dornic este publicul să vadă orice în direct? Iată problemele pe care le dezbate John Herzfeld, scenarist şi regizor al filmului.

Abordarea este inteligentă, plină de umor negru şi de suspans şi thriller-ul 15 Minutes reuşeşte să ne arate ceea ce îşi propune, anume cît de nesăţioasă este televiziunea în a arăta orice poate creşte "rating"-ul.

În centrul New York-ului are loc o crimă dublă. Doi emigranţi ilegali cu pasiune pentru film îşi cumpără o cameră de filmat şi vor faimă şi bani.

Cum vor căpăta asta?

Filmînd toate crimele şi fărădelegile pe care sunt decişi să le comită şi apoi vînzînd filmul la televiziune. Desigur că pentru o maximă eficienţă vor să omoare pe cineva foarte cunoscut. Ei cred că în America fărădelegile pot sfîrşi nepedepsite ca urmare a sistemului şi intenţionează să folosească filmul şi în această direcţie.

Deviza sub care lucrează este: America vrea totul în direct.

Doi poliţişti care fac o echipă originală avînd relaţii mai mult decît colegiale, un fel de tată-fiu, dezvăluindu-şi şi slăbiciunile şi emoţiile trebuie să rezolve crima.

Robert DeNiro (Eddie Flemming), este un poliţist priceput şi foarte mediatizat. Apare pe coperta People Magazine şi în talk show-uri televizate.

Crima dublă din centrul New York-ului sfîrşeşte cu un incendiu ce vrea să şteargă urmele, de aceea el vă face echipă cu un investigator de incendii - Jordy Warshaw.

Jordy - interpretat de Edward Burns - are ceva ce-l deosebeşte fundamental de Eddie: nu iubeşte presa. Încep urmărirea şi practic sunt în spatele criminalilor neîncetînd să dispute ideea cum şi dacă să folosească presa în elucidarea anchetei.

DeNiro a învăţat de la un poliţist adevărat, punînd întrebări despre cum să meargă, cum să vorbească la fel cu un bun detectiv. Acest lucru, în opinia întregii echipe, îl face să fie un mare actor dornic să înveţe tot timpul şi de la toată lumea.
La rîndul său Burns s-a documentat lucrînd în tandem cu pompieri şi poliţişti.

Despre alegerea subiectului şi scenariu Herzfeld spune: "filmele despre poliţişti şi detectivi sunt numeroase, dar nu există un film despre anchetatorii pompieri. Atunci cînd am aflat că aceştia sunt înarmaţi şi sunt abilitaţi să aresteze suspecţii şi că în plus sunt specialişti în incendii, am văzut ideea pe care să construiesc un scenariu... În 15 Minutes vedem că toată lumea are tendinţa de a se regăsi la "Ştiri", fie că vrea fie că nu. Şi ceea ce este şi mai interesant este ce face o persoană atunci cînd încearcă să devină celebră. Importanţa extraordinară a celebrităţii şi a gloriei în cultura occidentală contemporană a modificat mult noţiunea reuşitei şi a dat naştere unei noi categorii de indivizi. Există azi noi îmbogăţiţi şi noi oameni celebri".

Filmările s-au făcut în New York - Manhattan - Times Square, Central Park, Madison Avenue şi alte locuri celebre. Practic uneori s-a filmat printre turişti, pietoni, maşini, curioşi cu toţii, ceea ce a mărit senzaţia de circ mediatic. În prima zi de filmare după ce au tras o urmărire pe aceeaşi stradă s-a produs un jaf asupra unui pieton. Practic echipă de filmare a ajutat la prinderea hoţului.


Regia: John Herzfeld
Scenariul: John Herzfeld
Producători: Nick Wechsler, Keith Addis
Muzica: Anthony Marinelli
Montajul: Steven Cohen
Scenografia: Mayne Berke
Imaginea: Jean Yves Scoffier
Cu: Robert De Niro, Edward Burns, Kelsey Grammer, Avery Brooks, Melina Kanakaredes.


Regia: John Herzfeld Cu: Robert De Niro, Edward Burns, Kelsey Grammer, Avery Brooks, Melina Kanakaredes

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus