Filmele de spionaj (bune) fascinează spectatorii datorită privirilor indiscrete aruncate asupra unei profesii aparent încărcate de spectaculos. Dincolo însă de partidele de şah (imoral, violent, murdar) duse de marii spioni ai lumii, se află totuşi reacţii şi sentimente mai dificil de încadrat în regulile jocului şi greu de subordonat comandamentelor ideologice sau politice. Şi atunci pot apărea poveşti credibile dedicate prieteniei, curajului, generozităţii şi ingeniozităţii, care sunt principalele atribute ale eroilor celui mai recent film semnat de Tony Scott.
Chiar cu o zi înainte de ieşirea la pensie, un veteran, agent al CIA, află că protejatul său a căzut în mîinile serviciilor secrete chineze, în timpul unei tentative de eliberare a unei ostatice militante umanitare. În ciuda şefilor, ce deschid o anchetă, Nathan Muir (Robert Redford) reuşeşte, la capătul unei tensionate curse contracronometru, să-i salveze pe cei doi - Tom Bishop (Brad Pitt) şi Elisabeth Hadley (Catherine McCormack) -, utilizînd un impresionant arsenal de resurse personale şi ale celebrei agenţii.
Traversat de cîteva flash-back-uri mai convingătoare chiar decît povestea principală, filmul cîştigă în ritm, aureolat şi de prestaţia celor doi actori de excepţie - Redford şi Pitt. Primul portretizează, fără trucuri ieftine, specialistul experimentat, infuzîndu-i credibilitatea necesară într-o relaţie maestru/discipol cu tente freudiene. Al doilea se mişcă firesc în jocurile imorale ale sistemului, într-o ucenicie spectaculoasă ce are ca puncte de referinţă Vietnamul, Germania de Est, Beirutul şi China.
Montajul alert, pendularea continuă între planurile temporale, calitatea efectelor (digitale sau clasice) configurează o operă coerentă, care dincolo de poveste impune şi decelarea unor repere morale, care mai există, din întîmplare, la unii eroi ai războaielor supersecrete, duse mai ales cu lovituri sub centură, aplicate cu binecuvîntarea unor şefi telescopaţi în birouri supersofisticate. Realizat înainte de 11 septembrie şi testat la public şi înainte, şi după lovitura teroristă, filmul şi-a cucerit spectatorii datorită calităţilor scenariului semnat de Michael Frost Beckner şi David Arata, care au reuşit un thriller credibil, cu două capete de afiş carismatice. Personajele lui Tony Scott rămîn de referinţă într-o bogată filmografie a genului, în care Redford s-a mai afirmat, cu 27 de ani în urmă, cu opera lui Sydney Pollack Three Days of the Condor.