Ediţia 2003 a Festivalului Filmelor Lumii de la Montreal, cel mai important festival internaţional de film găzduit peste Atlantic, a adunat la start sute de pelicule din întreaga lume, printre care s-a aflat şi filmul regizorului Nicolae Mărgineanu Binecuvîntată fii, închisoare, cu Maria Ploae în rolul principal, după o idee de Nicole Valery-Grossu, autoarea unor memorii în care evocă anii de detenţie de la începuturile gulagului comunist în România.
Filmul românesc a cîştigat într-o companie selectă "Premiul pentru cea mai bună contribuţie artistică", precum şi o "Menţiune specială" a Juriului ecumenic. Actriţa Maria Ploae, care a interpretat rolul deţinutei fără vină, care a luat drumul gulagului comunist a "fost în cărţi" pentru un premiu de interpretare dar în final juriul, prezidat de Jan Troël (Suedia) şi Andrzej Zulawski, a optat pentru o altă actriţă. Filmul românesc, care a avut un ecou extraordinar în rîndurile publicului canadian, dar şi al presei de specialitate, a fost întîmpinat de colegii canadieni cu articole superlative. "O Jeanne d'Arc româncă" titra "La Presse de Montreal", apreciind valoarea estetică, istorică şi documentară a unei opere de artă ce evocă reţeaua închisorilor comuniste româneşti, total necunoscute de lumea occidentală. Luc Perreault aprecia filmul ca fiind "unul dintre cele mai importante din competiţia canadiană, apropiat de una din temele cele mai dragi ale marelui cineast francez Robert Bresson". La rîndul ei Odile Tremblay, sub titlul "Fantoma închisorilor lui Ceauşescu", scria despre filmul lui Nicolae Mărgineanu: "Din România ne-a parvenit un film extrem de sensibil ce evocă o întîmplare trăită. (...) Fără patos, cu o economie extremă de mijloace, refuzînd cruzimea posibilă a realităţilor evocate, acest frumos film este impregnat de o seninătate care transcende insuportabila realitate. Demnă şi emoţionantă, Maria Ploae ar avea dreptul la un premiu de interpretare". N-a fost să fie. Dar sperăm că amărăciunea marii actriţe Maria Ploae este dizolvată în fluxul unei excelente primiri a unui film românesc care, în curînd, va mai bate la uşa unor importante festivaluri internaţionale.
Juriul a fost coprezidat de cunoscuţii regizori Jan Troëll (Suedia) şi Andrzej Zulawski (Polonia), membri fiind regizorul Alessandro D'Alatri (Italia), Rock Demers, producător (Canada), actriţa Julie Depardieu (Franţa), Luis Gasca, scenarist (Spania), şi criticul Mike Goodridge (SUA). Marele Premiu al Americilor a revenit filmului Kordon de Goran Markovic (Serbia şi Muntenegru), Premiul special al juriului a fost acordat filmului Gaz Bar Blues, regia: Louis Bélanger (Canada), Premiul de regie: Etajul 4, regia: Antonio Mercero (Spania); premiile de interpretare au revenit actriţei Marina Glezer pentru rolul din filmul Micul polonez de Juan Carlos Desanzo (Argentina/Spania) şi actorului Silvio Orlando (Italia) pentru rolul din filmul Sediul sufletului de Ricardo Milani. Premiul pentru scenariu a fost atribuit filmului Profesionistul de Duşan Kovacevic (Serbia şi Muntenegru), iar premiul pentru inovarea limbajului a fost cucerit de filmul Intermitenţele inimii de Fabio Carpi (Italia). Premiile Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film (FIPRESCI) au fost atribuite filmelor Profesionistul de Duşan Kovacevic şi Viaţa şi moartea unei clipe de plictis de Patrick Bossard (Franţa).
Publicaţiile canadiene "Journal de Montreal" şi "La Presse" au acordat spaţii largi filmului realizat de Nicolae Mărgineanu sub semnătura cunoscuţilor critici Luc Perrault şi Odille Tremblais, care au fost recent în România. De asemenea, de o primire extrem de caldă din partea publicului şi a presei de specialitate s-a bucurat şi filmul regizorului Călin Peter Netzer Maria, care a fost prezent într-una din secţiunile paralele ale Festivalului Filmelor Lumii de la Montreal, una dintre cele mai importante competiţii cinematografice internaţionale transatlantice.