Canalul Hallmark difuzează una dintre cele mai interesante producţii pe care le are în repertoriu şi, în acelaşi timp, una dintre cele mai surprinzătoare ecranizări recente după Shakespeare: Othello (Marea Britanie, 2001), regia Geoffrey Sax, cu: Eamonn Walker, Christopher Eccleston, Keeley Hawes, Richard Coyle, Del Synott, Joss Ackland, Rachael Stirling.
Această recentă coproducţie a unor televiziuni din Marea Britanie, Canada şi SUA depăşeşte cu mult nivelul obişnuit al filmelor TV, în general de familie (în care este specializat canalul Hallmark), atît datorită modului inedit de abordare al aparent epuizatului, clasicizatului subiect, cît şi datorită realizării propriu-zis artistice, manierei regizorale, cu totul remarcabile. Se simte nevoia abordării din alte unghiuri, măcar d.p.d.v. formal, a subiectelor datorate celui mai prolific "scenarist" al lumii, William Shakespeare (dacă nu credeţi, daţi-i un "search" pe imdb.com!), şi acestui fapt îi datorăm nenumăratele tentative recente de updatare a textului clasic. Să enumerăm doar cîteva: rămînînd la Othello, varianta din liceele americane, intitulată O (remarcabilă, s-a dat pe HBO); apoi, tot pe Hallmark, s-au văzut Hamlet şi Regele Lear, ambele plasate în secolul XIX american; Hamlet-ul lui Michael Almereyda (s-a dat pe TVR Cultural) este, de această dată, un... regizor în luptă cu o gigantică corporaţie, la fel de "putredă" însă ca "al Daniei regat"; nu mai vorbim de toate variantele plasate în liceele americane ale pieselor lui Great Will, menţionăm doar pe "tatăl" tuturor acestor actualizări, australianul Baz Luhrmann (poate genial, rămîne ca dv. şi timpul să hotărască), cu al său Romeo + Juliet (1996).
Pentru această variantă TV a piesei Othello, scenaristul Andrew Davies s-a oprit la următoarea formă: povestea binecunoscută este plasată acum într-o Londră a viitorului apropiat, o metropolă condusă de crimă şi sfîşiată de ostilităţile rasiale. Extrem de capabilul ofiţer de poliţie negru John Othello este promovat, prin ordin al primului ministru, într-o funcţie de răspundere, dorită însă şi de prietenul şi mentorul lui Othello, ofiţerul Ben Jago. De-aici încolo lucrurile sunt clare: orbit de invidie, Jago luptă să-l discrediteze pe Othello în ochii publicului şi să distrugă mariajul interrasial al acestuia cu frumoasa Dessie, "albă ca crinul". Instrumente în această infamă acţiune: locotenentul de încredere al celui dorit a-şi pierde minţile de gelozie, Michael Cass, şi propria nevastă a intrigantului, Lulu. Spre final, surpriză: în locul batistei incriminatoare din original, "dovada" stă acum într-o rochie "murdărită" de Jago, astfel încît analiza ADN-ului în laborator să arate că Dessie l-a înşelat şi a uneltit pentru a-i distruge reputaţia profesionistului, dar prea credulului, ofiţer Othello (ce să-i faci, Bill & Monica oblige!). Filmul este, cum spuneam, realizat foarte bine şi condus cu mînă sigură. Actor britanic de mare viitor, Christopher Eccleston (un Jago de zile mari, l-ar putea convinge de ce spune şi pe un specialist în W.S.) a putut fi văzut de publicul cinematografelor româneşti în recentele Ceilalţi şi După 28 de zile.