Intrarea gratuită, mediatizarea intensă şi cîteva evenimente-cîrlig par a fi secretele pentru a scoate oamenii din casă şi a-i atrage spre muzeu chiar şi la ore înaintate, chiar şi în weekend. Pe la şapte fără ceva seara, eram pe la Victoriei. La Muzeul Naţional de Artă (MNAR) nu era cine ştie ce mişcare, vreo doi-trei oameni în curte. Mai sus, Muzeul "George Enescu" era închis, porţile mari, de fier, ferecate cu lacăte serioase. Muzeul Colecţiilor nu era închis, dar parcă nici nu era cine ştie ce primitor. Mi-am spus că "noaptea albă a muzeelor" e deja compromisă în capitală şi am mers mai departe, spre Antipa-MŢR-Geologie.
La Antipa am stat jumătate de oră la coadă ca să pot intra, iar în spatele meu era şi mai multă lume. La Muzeul Ţăranului Român, următorul pe listă, era şi mai aglomerat, iar după Geologie am plecat direct acasă pentru că noaptea albă a muzeelor se cam apropia de "zori" - pentru cei care nu ştiu, chiar şi în "noaptea albă" muzeele nu sînt deschise mai tîrziu de ora 1.00, pentru că a doua zi au program normal; şi în afară e la fel -, iar eu petrecusem deja în jur de patru ore în cele trei muzee. În nici un caz nu a fost compromisă, dimpotrivă, muzeele bucureştene se pot lăuda cu o "noapte albă" de succes.
Cît priveşte lipsa de activitate de la MNAR, era probabil prea devreme. Nu am mai ajuns, dar am prieteni care au fost şi au plecat încîntaţi de acolo. Oficialii muzeului se laudă cu 6.000 de vizitatori pentru noaptea de 19-20 mai 2007, la Muzeul Naţional de Artă şi la Muzeul Colecţiilor. Numărul nu este exagerat, avînd în vedere ideea năstruşnică din acest an, de a colabora cu cîţiva coregrafi, care au prezentat momente de dans inspirate de o lucrare celebră: Andreea Căpitănescu, cu LoG, inspirată de Nud şi Nud culcat de Tonitza, Valentina de Piante Niculae cu Struggle for Life and Tenderness inspirată de Maternitate de Dimitrie Paciurea, Alexandra Pirici cu Madona electrică, inspirată de lucrarea omonimă a lui Max Herman Maxy, Carmen Coţofană, cu Compoziţie, inspirată de lucrarea omonimă a lui Hans Mattis Teutsch, Ana Cătălina Gubandru cu Caché, inspirată de Nud cu văl de Max Herman Maxy.
Merită să investeşti într-un muzeu
Şi cei de la Muzeul de Geologie şi-au pus imaginaţia la treabă şi au produs o noapte mezozoică în miniatură, cu trei dinozauri fioroşi, jocuri de lumini, sunete de junglă, liane, buruieni. E drept, un joc de-a Jurrasic Park cam infantil, dar care merită apreciat, măcar pentru intenţia oamenilor de a face ceva cu muzeul lor. Pentru că Muzeul de Geologie este un unicat: mă întreb dacă nu cumva o astfel de expoziţie ar putea intra cu succes într-un muzeu al muzeelor făcut în viitor. Cînd am vizitat prima dată Antipa, nu eram încă la liceu şi clar a intrat în topul celor mai tari muzee pe care le văzusem. Aşa este, nu văzusem prea multe. De atunci situaţia s-a schimbat, iar Antipa rămîne un muzeu drăguţ, interesant, captivant chiar. Numai că, trebuie să o recunoaştem, mult mai tonic şi moral pînă la urmă este să vezi un spaţiu cu animale vii sau cu reproduceri credibile, decît cu animale împăiate. Iar vulcanul cu beculeţe roşii, care se aprind cînd şi cînd simulînd o erupţie, este pur şi simplu jenant. Şi pentru că am ajuns la acest capitol, vreau să pomenesc aici expoziţia de reptile vii, nu doar odioasă prin înghesuirea a zeci de cutii într-un spaţiu sufocant de îngust, dar deprimantă şi prin muzica penibilă.
Dintre acestea trei, Muzeul Ţăranului Român respiră un aer european, indiferent cît de prost sună această expresie. E singurul în care găseşti informaţii şi în limba engleză, la fel cum este singurul care are căi de acces şi pentru persoanele cu handicap. E drept că pentru "noaptea albă a muzeelor" nu au făcut mare lucru. MŢR are deja un public foarte bine conturat, iar cei care vin aici o fac aproape exclusiv pentru brand. Dacă mai găsesc nişte produse 100% village, cum ar fi nişte muzică live, nişte haine, mîncare şi băutură home made, deja e răsfăţ.
În final, vreau să citez ce am auzit la cineva chiar zilele acestea. Anume că merită să investeşti într-un muzeu, pentru că muzeele atrag din ce în mai multă lume şi stîrnesc interesul. Ştiu, e nevoie de bani, dar şi de idei.
Este al treilea an cînd Consiliul Europei a susţinut şi patronat această iniţiativă, care vizează încurajarea tinerilor de a vizita muzeele. Anul acesta, au fost deschise peste 2.000 de muzee din 39 de ţări în noaptea dinspre 19 spre 21 mai 2007, accesul fiind gratuit.