Ultimele zile ale Festivalului Enescu - ediţia 2001 - au adus melomanilor bucuria de a urmări, "pe viu", pentru prima oară în România, extraordinarul ansamblu de la Staatsoper şi inegalabila Filarmonică vieneză, sub bagheta lui Seiji Ozawa, dirijor celebru în întreaga lume, care a devenit, din acel moment, cel mai aplaudat şi mai îndrăgit dintre oaspeţii scenelor bucureştene în acele zile de mare sărbătoare spirituală.
Puţini ştiu însă că sosirea sa în Capitala României a avut şi efecte pe termen lung, pentru că directorul Operei din Viena, Ioan Holender, a dorit ca Seiji Ozawa să viziteze în mod special Ateneul Român, unde l-am însoţit la doar cîteva ore după ce îl întîmpinasem la aeroport; cucerit de frumuseţea şi eleganţa edificiului, dar şi de acustica excelentă a sălii, celebrul dirijor s-a arătat entuziasmat de ideea lansată de acelaşi Ioan Holender de a reveni la Bucureşti pentru a dirija Filarmonica George Enescu într-un program al cărui solist să fie maestrul Valentin Gheorghiu, care acum aşteaptă cu emoţie concretizarea acestui proiect extraordinar, a cărui "istorie" ne-a dezvăluit-o în aceste zile: "După acel formidabil concert, domnul Ioan Holender mi-a făcut cunoştinţă cu Seiji Ozawa, care s-a arătat entuziasmat de Ateneul pe care îl iubim cu toţii, exprimîndu-şi dorinţa de a veni să dirijeze benevol sub acea cupolă. Mi-am dat seama că este un om extraordinar, pentru că nu toţi dirijorii (mai ales de o asemenea valoare) sunt atît de sentimentali şi atît de modeşti (ceea ce mi-a amintit de Enescu). Maestrul Ioan Holender m-a întrebat atunci dacă aş accepta să cînt sub bagheta lui Ozawa, ceea ce trebuie să spun că ar fi o încununare a carierei mele. De curînd am primit o scrisoare cu antetul Staatsoper Viena, semnată de directorul general Ioan Holender, în care menţionează: "Seiji Ozawa mi-a confirmat că va dirija Filarmonica din Bucureşti în stagiunea viitoare. Este dorinţa lui - dar şi a mea - ca dumneavoastră să fiţi unicul solist al acelui concert (dacă este posibil şi doriţi şi dvs. să cîntaţi Concertul pentru pian şi orchestră de Schumann, pe care l-aţi înregistrat şi pe disc). Dînsul va dirija, bineînţeles fără onorariu, dorind să i se asigure doar transportul şi cazarea la Hilton. Pentru repetiţii, am dori să se facă posibilă prezenţa studenţilor de la secţia de dirijat a Universităţii de Muzică din Capitală, dar şi din toată ţara. Eu îl voi însoţi pe Seiji Ozawa la Bucureşti; va veni cu dînsul şi Ronald Wilford, preşedintele celei mai importante agenţii impresariale din America, respectiv Columbia Artist Management. Cu toată admiraţia şi prietenia, al dvs., Ioan Holender".
M-am bucurat enorm, şi cred că se vor bucura şi prietenii mei şi melomanii deopotrivă, aflînd că minunatul muzician va urca, peste doar cîteva luni, la pupitrul Filarmonicii bucureştene, iar mie îmi va reveni onoarea de a evolua sub bagheta sa în acel concert în care se pare că i-a plăcut interpretarea pe care am realizat-o pe CD. Faptul că doreşte în mod special ca studenţii să asiste la repetiţiile sale dovedeşte o mare generozitate, iar colaborarea sa cu un solist român cred că este un semn de preţuire a artei noastre interpretative".
Astfel, Seiji Ozawa, care, începînd din acest an, este director artistic la Staatsosper Viena (pentru că, aşa cum a declarat Ioan Holender în conferinţa de presă, maestrul, care a dirijat decenii la rînd în special muzică simfonică, îşi doreşte să abordeze mai intens şi genul liric) şi care, poate simbolic, poate printr-o fericită coincidenţă, a dirijat, chiar în primul său an de directorat vienez, concertul de Anul Nou la Musikverein, va fi din nou oaspetele mult-aşteptat şi aplaudat al publicului bucureştean, de această dată în cadrul stagiunii Filarmonicii George Enescu.