Printre cele cinci filme prezentate recent la
Bucureşti în cadrul Zilelor filmului maghiar (îngrijite la
Centrul Cultural al Republicii Ungare de Francisc Mraz) s-au numărat
unul în care juca şi Maia Morgenstern (Cîntecele
Rozsei) şi unul (A Bus Came...) format din cinci
scurtmetraje al căror element comun era linia de autobuz 78 din
Budapesta. Ideea i-a venit lui Miklós Jancsó, au pus-o în practică
cinci tineri cineaşti remarcaţi în ultima vreme. Printre
aceştia, Kornél Mundruczó, clujean la origine, al cărui
Pleasant Days a fost în competiţie la Festivalul de la Cluj
din acest an, şi György Pálfi, al cărui Hukkle a luat
atîtea premii încît n-a mai putut fi inclus în
competiţie şi a rulat în afara ei. În Hukkle nu
existau dialoguri, şi lumea animalelor, păsărilor, oamenilor
intra în dialog cu căruţele care uruiau pe stradă, cu
toate zgomotele, astfel încît tot filmul era un dialog continuu,
melodios şi sinestezic, înlăuntrul unui univers coerent.
Pentru scurtme-trajul inclus în A Bus Came... şi intitulat
Shamans vs Ikarus, György Pálfi (născut în 1974)
păstra acelaşi simţ al umorului, dar imagina o parodie la
Superman, transformînd un banal tătic budapestan în Shaman,
luptător al dreptăţii care îl învinge pe Dedal, cel
care vroia să-şi fure fiul, nimeni altul decît autobuzul
Ikarus, bine cunoscut şi nouă. În 20 de minute autobuzul
devenea viu, prindea aripi, zbura spre luna portocalie, cele 20 de
minute
cît ţinea filmul fiind umplute dens, cu efecte speciale de bun
simţ şi întorsături comice de situaţie.
În 15 minute Viktor Bodó (născut în 1978),încă student, face un foarte reuşit exerciţiu de stil
şi prestidigitaţie (ajutat de un monteur destoinic) şi
imaginează un film asemănător cu Amélie nu numai prin vocea naratorului
atotştiutor de mici secrete, ci şi prin plăcerea jocului cu
evenimentele mărunte. Un om are o pasiune bizară, aceea de a
urmări şi contabiliza toate obişnuinţele vecinilor.
Aşa că ştie ora, minutul şi secunda cînd poate
coborî în stradă, la o distanţă anume, pentru a
prinde ţigara fumată pe jumătate şi aruncatăîn fiecare zi de acelaşi vecin. Pentru a alerga în secunda
următoare să prindă în cana lui cafeaua pe care alt
vecin o aruncă pe geam. Totul se dă peste cap cînd apar
nişte hoţi (cu un plan niţel încurcat). Furtuna ce se
iscă din acest incident îl lasă pe om răvăşit,
ca şi cum întreaga viaţă i-ar fi fost dată peste
cap.
În Shoes Ferenc Török (născut în 1971) filmează
aproape numai picioare şi poate scoate chiar elemente dramaturgice
şi de caracterizare personală din asta. El urmăreşte
în acelaşi timp patru personaje, fiecare cu viaţa lui
autonomă, dar poveştile se taie în permanenţăşi cei patru eroi ajung să împartă acelaşi
perimetru. O fată vinde pantofi, la ea în maga-zin apare o femeie
căreia i se rup-sese tocul, pe vînzătoare o vede prin geam o
altă fată, cameristă la hotelul de vizavi, iar un băiat,
spălător de geamuri, o place pe cameristă, dar cînd e
să sară la ea în cameră cade şi moare. Nu e trist
finalul (nu mai mult decît trebuie), dar filmul pare mai mult să
dorească să ne facă mai atenţi la magia
coincidenţelor.
No Comment (realizat de Árpád Schilling, născut în 1974)
este cel mai nereuşit scurtmetraj dintre cele cinci. Combină
erotismul cu iluzia, cu dorinţa de evaziune, cu parodia discretă,
dar e sărac în idee, nu are o poveste interesantă. Am
lăsat la urmă cel mai elaborat film din A Bus Came...,Joan of Arc on the Night Bus de Kornél Mundruczó. Care începe
aşa: o maşină a pompierilor se îndreaptă spre un
autobuz care a făcut accident şi vreme de cîteva minute totul
curge ca într-un film american bine montat, totul e eficient şi
rapid. O fată e extrasă dintre fiare. Este dusă la
Urgenţe, unde medicii se pregătesc de operaţie. Şi
dintr-o dată fata deschide ochii şi începe să
cînte. Nu orice. Operă. Şi filmul o ţine tot aşa,
cu replici în care e vorba de sînge, morfină, ţesuturi,
organe ş.a.m.d. Ne dezmeticim pe parcurs (dar nu de tot). Fata e un fel
de actriţă, ceilalţi răniţi la fel. Regizorul e
şeful pompierilor. De el e îndrăgostită eroina. Chiar
dacă nu reuşeşti să scoţi un fir coerent, tot
poţi să improvizezi pe marginea asemănării filmului cu
All That Jazz şi oricum a dorinţei regizorului (născut
în 1975) de a-şi încerca forţele în musicalul
serios. Pe urmă te poţi juca cu ideea Ioanei dArc arsăîn fiecare seară, ca un mic Sisif cu normăîntreagă. În orice caz, atmosfera e stranie, cadrajele
reuşite, mişcările actorilor (dublaţi de
cîntăreţi de operă) au ceva coregrafic în ele.
Coregrafice, un pic voit teatrale sunt ansamblurile. Nu în ultimul
rînd, Orsolya Tóth, pe care Mundruczó a folosit-o şi în
Pleasant Days ar face o bună Ioana d'Arc într-un
lungmetraj. I-ar da fecioarei un nevinovat aer pervers, care nu i-ar
strica.
Toate aceste filmuleţe sunt legate printr-o temă comună, prin
mici desene animate construite în manieră suprarealistă, cu
oameni, măgari (da!), bărbaţi zburînd cu mîinile,
tot ce vrei şi ce nu vrei suprapunîndu-se ori tăindu-şi
muchiile. Un autobuz e o lume în mic. Pe lîngă asta, A Bus
Came... arată clar că în Ungaria tinerii cineaşti nu
circulă cu naşul, ci sunt talentaţi, capabili şi
încurajaţi.