România Liberă / septembrie 2001
Juriul Mostrei cinematografice de la Veneţia, prezidat de cunoscutul regizor italian Nanni Moretti, autorul filmului La stanza del figlio / Camera fiului, ce a cîştigat în primăvară Palme d'Or la Cannes, a premiat cu precădere opere cinematografice provenite din ţări ce-şi găsesc tot mai greu loc pe ecranele lumii. Considerată de critici drept "un palmares cosmopolit", lista cîştigătorilor din acest an se deschide cu regizoarea indiană Mira Nair ce a dobîndit Leul de aur pentru filmul Nuntă sub muson / Monsoon Wedding, film coral şi optimist, despre coexistenţa dintre tradiţie şi modernitate. Iată şi celelalte premii: Marele Premiu al juriului: Hundstage, regia Ulrich Seidl (Austria); Premiul pentru cel mai bun regizor: Babak Payami pentru filmul Vot secret / Raye Makhfi (Iran-Italia); Premiul pentru cel mai bun scenariu: Y tu mama tambien, regia: Alfonso Cuaron (Mexic); Cupa Volpi pentru interpretare: Luigi Lo Cascio şi Sandra Ceccarelli (Italia) pentru rolurile din filmul Lumina ochilor mei / Luce die miei occhi, regia: Giuseppe Piccioni; Premiul Marcello Mastroianni pentru cei mai buni tineri actori: Gael Garcia Bernal şi Diego Luna pentru rolurile din Y tu mama tambien. Leul anului a fost cîştigat la secţiunea "Cinematograful de azi" de cineastul francez Laurent Cantet; premii speciale au mai cîştigat filmele Le souffle, regia: Damien Odoul (Franţa) şi Hai Xian, regia: Zhu Wen (China). Leul viitorului, premiul Luigi de Laurentiis decernat unui debutant (100.000 de dolari şi 20.000 m de peliculă) a revenit lui Jan Cvitkovici din Slovenia pentru filmul Pîine şi lapte / Kruh in mleko. Leul de argint pentru scurtmetraj a revenit cineastului german Jan Krüger pentru filmul Freunde.

Filmul semnat de Lucian Pintilie După-amiaza unui torţionars-a bucurat de atenţia constantă a criticilor de film italieni ce l-au situat printre primele trei opere de valoare prezentate la Mostra veneţiană. A impresionat în mod special caracterul auster al subiectului ales, cît şi jocul excelent al interpreţilor Gheorghe Dinică şi Radu Beligan.

Chiar dacă nu a intrat în palmaresul Mostrei veneţiene din acest an, filmul După-amiaza unui torţionar de Lucian Pintilie reprezintă o importantă operă cinematografică pe care publicul din România o aşteaptă cu nerăbdare pe ecrane.

Filmul românesc, ce evocă întîlnirea deloc comodă cu un fost torţionar al regimului comunist, a fost considerat un serios candidat la Leul de aur.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus