octombrie 2003
Kate & Leopold

CU:

MEG RYAN
şi
HUGH JACKMAN


În alte roluri: Liev Schreiber, Breckin Meyer, Natasha Lyonne
Regie: James Mangold
Scenariu: Steven Rogers
Imagine: Stuart Dryburgh
Montaj: David Brenner
Muzică: Sting, Rolfe Kent, Marco Marinangeli
Costume: Donna Zakowska
Producător: Cathy Konrad
Producători executivi: Harvey şi Bob

PREMII ŞI NOMINALIZĂRI:
Globul De Aur (2002)
pentru cel mai bun cântec original – sting "until"
Nominalizare Oscar (2002) pentru cel mai bun cântec original
Nominalizare Globul De Aur (2002) pentru cel mai bun actor într-un rol principal





SINOPSIS:

Meg Ryan şi Hugh Jackman joacă în Kate & Leopold, o fabulă romantică originală, care istoriseşte păţaniile a doi străini din New York, pe care îi desparte un secol întreg. Atunci când cei doi se întâlnesc, din diferenţa de mai mult de o sută de ani se naşte o confruntare.

Kate McKay este un director modern, o adevărată femeie a secolului XXI, care se zbate să reuşească într-o lume dominată de marile corporaţii. Leopold, cel de-al treilea duce de Albany, este un burlac încântător, aristocrat până în măduva oaselor, şi vine din... secolul al XIX-lea. Dominaţi de idei precum carieră sau ascensiune sociala, cei doi privesc cu cinism dragostea şi romantismul. Dar atunci când o falie temporală îl aduce pe Leopold în New York-ul zilelor noastre, suntem martori la naşterea unei idile de modă veche.

Live Schreiber (trilogia Scream, A walk in the moon) îl interpretează pe Stuart, omniprezentul fost prieten al lui Kate. În celelalte roluri mai apar Breckin Meyer, care îi dă viaţă lui Charlie, fratele lui Kate, Natasha Lyonne (American Pie) în rolul loialei asistente Darci, iar Bradley Whitford (The West Wing) este J.J., şeful lui Kate.

Kate & Leopold este regizat de James Mangold (regizor/scenarist pentru Girl, interrupted şi Cop Land), care semnează de asemenea scenariul alături de Steven Rogers (a mai scris Hope Floats şi Earthly Possesions). Cathy Konrad (producător al trilogiei Scream şi al filmelor Girl, interrupted şi The Sweetest Thing, în care Cameron Diaz deţine rolul principal) este producătorul filmului.




1876: Lumea văzută de Leopold

"Căsătoria însemna să juri iubire pentru totdeauna. Sunt un om de onoare, deci nu pot promite pentru o eternitate ceva ce nu simt nici măcar pentru moment."
"Sunt obişnuit să mă ridic în picioare atunci când o doamnă se ridică de la masă."
"Din locul de unde vin eu, o masă este rezultatul unui proces de reflecţie, de studiu. Se spune că fără arta gastronomiei, realitatea crudă a acestei lumi ar fi de nesuportat."
"Viaţa nu înseamnă numai îndatoriri, ci şi rafinament."


2001: Lumea văzută de Kate

"Spune-mi care sunt datele problemei, care e ideea de bază, spune-mi adevărul, dă cărţile pe faţă – fără înşelătorii".
"Pentru ei, un astfel de bărbat e un vis. Frumos. Cinstit. Manierat. Genul de om care te face să crezi că totul e posibil, că iţi va dispărea celulita şi ca îl vei găsi pe Făt Frumos."
"Nu poţi trăi într-o poveste cu zâne."
"Toata viaţa mea am plătit rate, sunt obosită şi nu vreau decât să mă odihnesc, şi dacă pentru asta trebuie să văd un nenorocit de lac, atunci asta voi face!"

În epoca victoriană atât bărbaţii, cît şi femeile încercau să se comporte ca nişte adevăraţi nobili, ghidându-se după reguli stricte în ceea ce priveşte comportamentul în societate şi relaţiile sentimentale. Era o perioadă a gesturilor teatrale, a marilor fantezii, erau vremuri în care felul cum te purtai şi îţi evidenţiai calităţile era mai important decât orice altceva. În epoca noastră digitală, relaţiile dintre bărbaţi şi femei sunt la fel de rapide, complicate şi capricioase ca şi vremurile pe care le trăim – iar bunele maniere şi graţia au pierdut teren în faţa unor noţiuni contemporane, cum ar fi individualismul, pragmatismul şi succesul.

Deci ce părere şi-ar face un realist al secolului 21 despre un adevărat romantic, cum numai în secolul 19 ai putea întâlni? Ar putea oare dragostea să depăşească această barieră culturală? Kate (interpretată de Meg Ryan) va găsi un răspuns la această întrebare în filmul Kate & Leopold, o fabulă modernă care meditează asupra a ceea ce am pierdut şi ceea ce am cîştigat în peste un secol de schimbări majore survenite în idealurile romantice. Unul dintre cele mai fermecătoare aspecte ale acestei perechi de îndrăgostiţi este faptul ca amândoi sunt persoane inteligente, rafinate, o chintesenţă a culturilor din care fac parte, dar fiecare descoperă că dragostea nu este deloc aşa cum o gândesc. Dragostea este ceea ce simte fiecare.

Potenţialul de comedie spumoasă şi emoţionantă, drama romantică pe care le-a intuit în Kate & Leopold l-au făcut pe James Mangold, regizor şi scenarist, să-şi încerce norocul şi să facă ceva nou pentru el: să creeze o poveste de iubire în stilul filmelor americane din anii '40 şi '50, în care dialogul spiritual al personajelor şi comportamentul lor amuzant să fie motivul central al peliculei.

Mangold, care înainte de acest proiect a explorat lumea filmelor de acţiune sau dramatice, dând dovadă de un incontestabil talent artistic, a vrut acum să facă o poveste romanţioasă în adevărata tradiţie hollywoodiană, despre un bărbat şi o femeie care aruncă o punte peste prăpastia, adeseori comică, care desparte cele două sexe. Provocarea a constat în faptul că acestei poveşti clasice i s-a dat o turnură modernă, dar în acelaşi timp atemporală, încercându-se un răspuns la întrebarea: "Oare cum va reacţiona o femeie modernă, pentru care întâlnirile la fel de moderne nu mai au nici un secret, în faţa unui gentleman victorian sofisticat, şi vice-versa?"

"Am fost chiar curios, deoarece m-am întrebat cum vor fi percepute noţiunile de politeţe şi de cavalerism din punctul de vedere al zilelor noastre. Ce s-ar întâmpla dacă o femeie contemporană s-ar trezi în faţa unui gentleman rafinat", se întreabă el. "De fapt, am mai privit povestea şi ca o referire la complicata relaţie dintre idealism şi romantism. Compromisul a devenit o parte majoră a vieţilor noastre şi, în multe feluri, fantezia nu-şi mai găseşte locul în ritualul de curtare modern. Am crezut că ar fi minunat dacă aş putea face o comedie care să atragă atenţia asupra contrastului dintre ceea ce credem noi că e posibil într-o relaţie, şi ceea ce ne dorim cu adevărat."

"Sunt un mare fan al comediilor romantice, mai ales al celor din anii '40 şi '50: Billy Wilder, Howard Hawks, Preston Sturges. Habar n-aveam dacă voi reuşi sau nu să scriu un astfel de film, dar Cathy (Konrad) a fost de părere că ar trebui să încerc să fac şi aşa ceva", continuă el.

Cât despre dezvoltarea scenariului, producătorul Konrad spune: "Am fost îndrăgostită de acest scenariu timp de şapte ani. N-am mai văzut un astfel de film de o bună bucată de vreme, unul care să combine fantezia, comedia şi romantismul. Mi-au plăcut şi întrebările pe care le ridica acest scenariu. Este oare un lucru bun faptul că a murit cavalerismul? Sau pur şi simplu am pierdut ceva important pe parcursul acestui drum? Am fost încântată de personajul lui Kate, care tânjeşte după o viaţă mai împlinită, în ciuda aparenţelor pe care le afişează. Şi, bineînţeles, sosirea lui Leopold o face să se confrunte cu toate aceste probleme".

"Leopold o ajută pe Kate să se bucure din nou de micile plăceri pe care le poate oferi viaţa, iar ea îl ajută sa-şi împlinească nişte vise pe care le credea imposibile. Este o pereche desprinsă din poveştile cu zâne", continuă ea.




DETALII DESPRE DISTRIBUŢIE:

Încă de la început, Mangold şi Konrad au căzut de acord asupra faptului că unul dintre cele mai importante elemente ale acestui film va fi crearea unei autentice imagini a unui bărbat al secolului XIX, dar şi a unei femei de carieră, din secolul XXI – în cele din urmă, şi-au dat seama că distribuţia va avea un rol crucial în rezolvarea acestei probleme. "N-am vrut sa facem apel la actori de comedie. Sunt obosit de formula tipică a comediilor din zilele noastre", spune Mangold, iar Konrad adaugă: "aveam nevoie de actori talentaţi, care să poată interpreta roluri atât dramatice cît şi comice, şi aceasta a fost ţinta căutărilor noastre".

Pentru a găsi actriţa perfectă care să o joace pe Kate McKay, producătorii filmului "Kate & Leopold" au căutat pe cineva care să se poată transforma cu rapiditate dintr-o persoană realistă pană în măduva oaselor într-o romantică incurabilă. Şi-au dat seama că Meg Ryan era cea care putea să facă acest lucru, actriţa dovedind de-a lungul întregii sale cariere capacitatea de a trece de la comedie la dramă cu foarte multă uşurinţă.

"Meg este o actriţă extraordinar de talentată, dar are şi un fantastic simţ comic", observă Mangold. "Are ritmul, atât verbal cît şi fizic, al unei actriţe de comedie, şi ştie cum să pună în valoare aceste calităţi în faţa camerelor de filmat – reuşeşte nu numai să câştige aplauze pentru personajul ei comic, ci şi pentru partenerul ei mai serios".

"De fapt, în mai multe feluri s-a trecut peste conţinutul sexual al acestui film. Spre deosebire de majoritatea filmelor de gen, bărbatul, Leopold, este romanticul, iar femeia, Kate, este cinica. Meg interpretează rolul unei femei care face carieră într-o mare corporaţie şi care, cel puţin în aparenţă, a renunţat la idealuri precum visele sau dragostea. Cred că acest aspect al caracterului lui Kate este ceva nou pentru Meg. Personajul ei îşi petrece întreaga viaţă analizând poveştile cu zâne şi reducându-le la absurd, dar cu toate acestea circumstanţele existenţei sale o forţează să se confrunte cu propriul ei basm", continuă el.

Ryan a fost fascinată de complexitatea lui Kate. "Cel mai mult îmi plac la Kate aceste două aspecte, complet diferite, ale personalitaţii ei. Atunci când e acasă, e singuratică şi are inima frântă, dar în faţa lumii întregi ea trece drept o dinamică femeie de afaceri, pentru care viaţa nu mai are nici un secret", observă ea. "Mă fascinează acest contrast. Şi într-un asemenea context, nu e de mirare că Leopold apare ca fiind total ieşit din comun. Este atât de manierat şi de rafinat, încât ea este convinsă că este încă un vis devenit realitate, dar care se va evapora şi o va lăsa şi mai singură. Bineinţeles, are un şoc atunci când îşi dă seama că el este cel pe care îl aştepta de atâta vreme".

Mangold a fost încântat de felul în care Ryan a reuşit să înfăţişeze povestea unei directoare aflate în plină ascensiune, dar care ascunde multe sub sobrietatea sacoului elegant. "Kate, aşa cum o înfătişează Meg, este o persoană care îşi doreşte din tot sufletul o relaţie serioasă, reală, dar care în acelaşi timp trebuie să joace un rol binecunoscut de noi toţi, pentru a putea să înainteze din punct de vedere social", observă el. "Meg reuşeşte cu adevărat să ne-o prezinte pe Kate aşa cum este ea în realitate."

Cathy Konrad adaugă: "Meg este suficient de talentată pentru a reda acel du-te-vino care este caracteristic comediei fizice, dar în acelaşi timp interpretarea sa este condimentată de o inteligenţă de excepţie. Suntem obişnuiţi să o vedem în roluri de femeie care nu prea iese din comun, dar acum este mai sofisticată, mai versată, mai cinică, asta până când acest bărbat-surpriză îşi face apariţia în viaţa ei, pe care o schimbă în mod irevocabil."

Ryan a fost extrem de încântată la ideea că va lucra alături de Mangold: "Am avut încredere în Jim încă de la început. Este regizorul pe care orice actor şi-l doreşte, este un tip extrem de inteligent. Mulţumită lui, toţi iau parte la procesul de creaţie, simt că au un cuvânt de spus. A făcut tot ceea ce orice alt mare regizor ar face la rândul său – a venit cu nişte idei grozave şi a ştiut să le prezinte simplu şi pe inţelesul tuturor."

În cele din urmă, Meg Ryan o vede pe Kate ca pe cineva care a avut curajul să renunţe la sprijinul pe care i-l dădea realitatea tangibilă şi să plece în căutarea unui vis. "A hotărât să meargă până la capăt pentru a găsi dragostea, să renunţe la raţiune şi să asculte de vocea inimii. De fapt, ea face un salt enorm în necunoscut", observă Ryan. "Ar fi putut fi o chintesenţă a femeii moderne, dar cred că îşi dă seama că dragostea adevărată nu ţine seama de timp".

Pentru a o face pe Kate să realizeze aceste lucruri, cineaştii au ştiut că vor avea nevoie de un Leopold la fel de credibil – şi nu a fost o sarcină uşoară, dat fiind felul în care Leopold, adevărat gentleman din secolul XIX, vorbeşte folosind afirmaţii vaste, poetice. Ce actor ar putea juca un asemenea rol, şi în acelaşi timp sa păstreze un contact cu publicul? Din fericire, producătorii şi-au găsit omul în persoana unui relativ necunoscut, Hugh Jackman, cel mai nou actor adus de pe platourile de filmare ale serialului de televiziune Down Under, care a dat dovadă de o prezenţă cu adevărat regală şi de o sinceritate venită din inimă.

Mangold explică: "Hugh este un actor de excepţie, cu adevărat unic în zilele noastre. Sunt momente în care este copia perfectă a lui Errol Flynn sau Cary Grant". Konrad adaugă: "Am vrut ceva nou, am vrut ca publicul să descopere acest actor, alături de Meg, ne-am dorit să găsim pe cineva care să deschidă calea către o altă lume. Hugh poate face acest lucru, deoarece nu există încă o părere preconcepută în ceea ce-l priveşte. Apare ca fiind un tip extrem de autentic, cu adevărat dezirabil, iar chimia dintre el şi Meg este evidentă."

În acestă poveste, pe Hugh Jackman l-a atras amestecul dintre umorul pe înţelesul tuturor şi sentimentele romantice. "Mi s-a părut că are nişte momente cu adevărat încântătoare, dulci şi amuzante, spre deosebire de majoritatea filmelor pe care le vezi în zilele noastre", spune el. "Pentru mine, este un memento al ideii că în dragoste cel mai important lucru este să îl tratezi pe celălalt cu afecţiune şi respect. Întrebarea pe care o ridică Kate & Leopold, în ciuda demersului său umoristic, este următoarea: oare dragostea mai poate exista în lumea noastră, atât de frivolă şi de lipsită de constrângeri? E clar că nu mai avem nimic în comun cu perioada lui Leopold, şi el este chiar impresionat de acest aspect, dar poate că am pierdut şi ceva din fiorul şi emoţia dragostei, care pe-atunci era o formă de adoraţie".

Mangold şi-a dorit ca Jackman să evidenţieze entuziasmul personajului său faţă de viitor, o curiozitate intensă care va face călătoria sa în secolul XXI cu adevărat plauzibilă. "Leopold trăia într-o perioadă premergătoare unor schimbări majore, şi îşi dorea cu nerăbdare să facă şi el parte din aceste transformări", explică el. "Este un inventator care se simte prizonier al prezentului, astfel încît atunci când ajunge în viitor, iţi dai seama că îşi trăieşte visul cel mai important. Abilitatea lui Hugh de a combina uimirea lui Leopold, dar şi dorinţa sa de a înţelege prezentul îl fac un personaj unic, care nu pierde timpul simţindu-se ca un peşte pe uscat, ci încearcă să interacţioneze cu tot ceea ce îl înconjoară."

Jackman a studiat obiceiurile şi stilul perioadei victoriene pentru a-şi da mai bine seama cum va face un bărbat de talia lui Leopold, duce de Albany, pentru a se comporta în societate, şi mai ales în faţa unei doamne pentru care nutreşte sentimente dintre cele mai puternice. Jackman a luat lecţii de etichetă, a studiat dansurile de societate şi s-a apucat chiar şi de echitaţie pentru a întruchipa cu adevărat un domn bine-crescut din secolul XIX. Mai mult, a încercat să vorbească cu mâinile sub el, deoarece gesturile care însoţesc vorbirea erau considerate o culme a impoliteţii în timpul unei conversaţii victoriene.

Pe parcursul filmărilor, a învăţat câteva lecţii importante. "În vremea lui Leopold, cele mai importante lucruri erau arta conversaţiei, o educaţie excelentă, abilitatea cu care călăreai, talentul de a face muzică şi, mai presus de toate, ştiinţa de a te bucura de cele mai rafinate aspecte ale vieţii", explică el. "Privind viaţa prin ochii lui Leopold, şi tratând totul aşa cum ar fi făcut-o el, fără grabă, s-a dovedit a fi o experienţă revelatoare. Mai presus de toate, cred că am împrumutat de la el un sentiment al demnităţii, al talentului de a te implica în viaţă din toată inima, ceea ce astăzi se acceptă mai greu, deoarece riscă să treacă drept falsitate. Dar pentru Leopold, este doar o parte din arta vieţii".

El continuă: "Bineînţeles, atunci când era vorba despre femei, bărbaţii din acea vreme trebuiau să fie protectivi, şi de o politeţe rigidă. Dar Leopold descoperă în lumea liberă a secolului XXI inteligenţa, senzualitatea şi puterea unei femei, şi toate acestea îl fac să se îndrăgostească pentru prima oară. În Kate, el descoperă nu numai o femeie, ci şi un adevărat miracol – prima femeie pe care a întâlnit-o care este suficient de liberă pentru a fi ea însăşi."

Pentru Meg Ryan, Jackman a avut un impact decisiv asupra felului în care a interpretat-o pe Kate. "Hugh este un adevărat gentleman", comentează ea. "Aduce la viaţă în totalitate farmecul şi graţia personajului. În Hugh, vedem cum se întrupează toate premizele unei poveşti de iubire la care Kate a renunţat de mult".

Filmul Kate & Leopold abundă de personaje care pur şi simplu nu-şi pot controla visele romantice, asta ca să nu mai vorbim de întregile lor vieţi. Printre ele se numără amuzantul frate al lui Kate, Charlie, interpretat de Breckin Meyer, un actor şomer şi singuratic care află de la Leopold cîte ceva despre femei. În cele din urmă, Charlie va sfîrşi prin a traduce regulile cavalereşti ale lui Leopold în expresii pe înţelesul celor din secolul XXI.

"Charlie este un rol grozav", recunoaşte Meyer. "Este amuzant, este un tip energic, şi cu toate acestea este foarte realist. Şi atunci când începe să privească lumea din punctul de vedere al lui Leopold, totul se schimbă pentru el."

De fapt, Meyer a văzut o provocare în redarea reacţiei unui bărbat contemporan, confruntat cu viziunea victoriană a lui Leopold. "La început, Charlie îl vede pe Leopold ca fiind doar un tip arătos, care îl va ajuta să agaţe femei", recunoaşte Meyer. "Dar Leopold îi arată cum să renunţe la faţadă, cum să ia viaţă ca atare. Îl învaţă pe Charlie să aibă încredere în sine, să nu mai încerce să pară ceea ce nu este. Charlie împrumută de la Leopold felul său de a privi viaţa şi îl pune în practică în lumea de azi".

Cel care aruncă un pod între lumea lui Kate şi cea a lui Leopold este fostul prieten al lui Kate, Stuart, un om de ştiinţă amator, interpretat de Liev Schreiber. Chiar dacă Stuart este mai degrabă preocupat de relativitate şi de falii temporale, Schreiber crede că adevărata poveste este dată de transformările emoţionale prin care trec personajele. "Este un film care vorbeşte despre căutarea unui loc în timp şi spaţiu", comentează el. "Atât Kate, cît şi Leopold încearcă sa-şi găsească locul, şi se găsesc unul pe celalt, iar în cele din urmă Stuart îşi va afla şi el un colţişor".

Cît despre Schreiber, el se simte atras în mod egal de cele două intervale de timp pe care le traversează Stuart. "Ştiţi că sunt un fan al invenţiilor amuzante, deci iubesc secolul XXI", admite el, "dar în acelaşi timp cred că tânjesc după epoca aceea, când timpul era mult mai valoros, când exista mult mai multă formalitate, mai multă ordine şi mai mult romantism. Cred că toţi ne întrebăm care ar fost viaţa noastră dacă am fi trăit într-o altă perioadă".

Un alt personaj care se simte atras de romantismul desuet, în ciuda rigorilor realităţii moderne, este Darci, asistenta lui Kate, interpretată de Natasha Lyonne. Ea a fost încântată de contrastul dintre personajul ei şi Kate: "Mi s-a părut amuzant că pe de-o parte avem personajul lui Meg, şefa mea, care este atât de cinică şi cu toate acestea este predestinată să se implice într-o poveste de dragoste romanţioasă, şi pe de altă parte avem personajul meu, o romantică incurabilă, captivă în lumea oamenilor de afaceri, care încearcă sa-i deschidă ochii lui Kate." Lyonne a descoperit că propriile sale instincte romantice s-au trezit în urma întâlnirii cu Jackman, care îl interpretează pe Leopold. "Este atât de educat şi de dulce, încît trebuie să recunosc că am fost de la început cam neîncrezătoare", spune ea. "Dar m-a cucerit imediat. De fapt nu sunt obsedată de romantism, dar toate aceste chestii cavalereşti te copleşesc la un moment dat".

Un personaj care refuză să cadă pradă farmecelor lui Leopold este J.J., şeful lui Kate, care o vede pe aceasta ca fiind o femeie rece şi calculată. Bradley Whitford, care părăseşte popularul serial The West Wing pentru a debuta pe marele ecran, crede că J.J. are nişte motive ascunse atunci când vine vorba despre Kate. "Cred că în ciuda aroganţei sale, a faţadei de ticălos falimentar din punct de vedere moral, el chiar simte ceva pentru Kate", spune Whitford. "Asta nu face decât să complice lucrurile pentru el".

Chiar dacă la început J.J. nu-l ia pe Leopold în serios, Bradley Whitford vede personajul ca pe o chintesenţă a dorinţelor femeilor şi bărbaţilor moderni. "Am început să ne complăcem într-un stil de viaţă care permite vulgaritatea, bădărănia, şi comportamentul lipsit de respect faţă de ceilalţi – iar Leopold atrage atenţia asupra acestor lucruri", observă el. "Bineînţeles, mai multe lucruri din perioada modernă sunt incomparabil mai bune faţă de acele timpuri îndepărtate, dar este foarte interesantă acestă şansă de a te întoarce în timp şi de a împrumuta ceva folositor din acea epocă".


DETALII DESPRE PRODUCŢIE:

Acţiunea filmului Kate & Leopold are loc în două planuri ale aceluiaşi oraş, New York, dar care sunt profund diferite: unul este un peisaj victorian care se schimbă cu rapiditate, care trece de la săli de bal demodate la poduri şi clădiri înalte, strămoşi ale zgârie-norilor actuali; celălalt este dominat de o aglomeraţie urbană contemporană, plină de cluburi de noapte, restaurante şi toate viciile şi tentaţiile cu putinţă.

Încă de la început, Mangold şi-a dorit să capteze imaginea trecută şi prezentă a New York-ului într-un mod cît mai proaspăt cu putinţă. "N-am vrut să fac un film despre cît de frumos era trecutul şi cît de urât este totul acum", spune regizorul. "Am vrut să arăt cum vede Leopold frumuseţea oraşului, cu care noi deja ne-am obişnuit. El vede majestatea în apartamentele de acum, în impresionantele clădiri cu birouri, în lifturi şi macarale, în prăjitoare de pâine şi faxuri."

Mangold continuă: "Dar am vrut să atragem atenţia şi asupra faptului că New York-ul este un oraş vechi. Multe lucruri de pe timpul lui Leopold nu s-au schimbat de loc, în 2001 poţi încă să mai intri în aceeaşi clădire care era deschisă şi în 1876 – este uimitor că structurile pe care le-au construit strămoşii noştri acum mai bine de un secol sunt folosite şi în zilele noastre. Gândiţi-vă la Podul Brooklyn. A fost construit pe timpul când oamenii încă se mai plimbau în trăsuri. Acum este traversat de camioane şi maşini".

Pentru a da viaţă acestor viziuni contrastante ale celor două personaje asupra oraşului, Mangold a pus bazele unei echipe artistice speciale, din care fac parte designerul de producţie Mark Friedberg şi directorul de imagine Stuart Dryburgh, care a fost nominalizat la Oscar pentru aportul său la realizarea filmului Pianul. Friedberg rezumă această provocare: "A trebuit să recreăm şi să punem la un loc impresii despre vechiul New York, despre oraşul extrem de tehnologizat al zilelor noastre, dar şi despre centrul artistic al metropolei, toate fiind combinate într-un stil vizual romantic şi amuzant".

Pentru producătorul executiv Kerry Orent, această viziune inovatoare asupra oraşului New York a fost cheia care i-a permis să transforme filmul Kate & Leopold într-o "legendă urbană extrem de interesantă". "Am filmat o grămadă de pelicule în New York, dar ideea de a crea decoruri fantastice şi de a le suprapune pe locaţii reale ale oraşului mi s-a părut fantastică", spune ea. "Este o idee extrem de ambiţioasă, dar Jim Mangold a ştiut ce vroia încă de la început – o viziune care să combine eleganţa care iţi aduce aminte de Vârsta inocenţei cu umorul, stilul Manhattan-ului din Mic dejun la Tiffany, viziune care nu se referă neapărat la prezent sau la trecut, ci mai degrabă la ceea ce transcende timpul".

La început, Mark Friedberg s-a dedicat unor cercetări fascinante al căror subiect era New York-ul la începutul Epocii de Aur – perioadă în care, chiar înainte de inventarea automobilului, arhitecţi ambitioşi creau proiecte precum Podul Brooklyn; un timp în care proliferarea zgârie-norilor a dus la utilizarea pe scara largă a unei alte invenţii: liftul. Friedberg spune: "N-am vrut sa arătam trecutul într-o lumină romantică, ci să subliniem similarităţile pe care le are cu prezentul. Am fost fascinat de descoperirea că viaţa la sfîrşitul anilor 1800 era de fapt extrem de cosmopolită, iar America se afla pe marginea unei revoluţii tehnologice", observă el. "Era într-un fel o perioadă asemănătoare cu revoluţia noastră digitală". Una dintre cele mai mari provocări cu care Friedberg a trebuit să se confrunte a fost recrearea variantei iniţiale a podului Brooklyn. El observă: "Din fericire, podul a apărut cam în aceeaşi perioadă în care fotografia a început să fie utilizată pe o scară largă. Aşa că există o grămadă de fotografii, care ne-au fost puse la dispoziţie de Societatea de Istorie a Oraşului New York, de Biblioteca Congresului şi de colecţionari particulari". Friedberg a lucrat îndeaproape cu Robert Stromberg, însărcinat cu supravegherea efectelor speciale, care a folosit tehnica CGI pentru a reda imaginea podului Brooklyn aşa cum era la începuturile sale, proiectat pe fundalul Manhattan-ului anilor 1870. De asemenea, s-a ambiţionat să ducă la bun sfîrşit o machetă la scară reală a podului. "A fost fantastic sa-l pot privi pe Mark Friedberg cum începe cu o machetă construită din scobitori, pentru a ajunge la un decor de dimensiuni impresionante", comentează Cathy Konrad.

Cât despre crearea Manhattan-ului contemporan, în care trăieşte Kate, cel mai greu de realizat decor a fost apartamentul în care Leopold se confruntă pentru prima oară cu timpurile moderne – şi cu sentimentele sale pentru Kate. Mangold şi Friedberg s-au gândit să construiască o lume în care oamenii trăiesc unul deasupra celuilalt, legaţi de o scară de incendiu, şi pot interveni oricând în viaţa vecinului. "Blocurile sunt unele dintre absurdităţile vieţii noastre, şi acest aspect îl fascinează pe Leopold", observă Friedberg. "Am văzut decorul ca fiind o combinaţie tipică pentru secolul XXI între The Odd Couple şi Rear Window.

În cele din urmă, Friedberg a sperat că decorurile imaginate de el se vor potrivi cu amestecul unic de dragoste ameţitoare şi observaţie socială ironică, ce caracterizează filmul Kate & Leopold. "Mă interesează foarte mult acurateţea istorică, dar James Mangold ne-a pus în vedere că mai întâi de toate trebuie să facem un basm cu adevărat reuşit", explica el. "Rezultatul este un sentiment puternic de fantezie romantică, îmbinat cu un strop de istorie".

Pe măsură ce filmările înaintau, distribuţia şi echipa de producţie s-au mutat din Brooklyn Heights la etajele superioare ale clădirii General Motors, aflată în inima Manhattan-ului, unde a fost creat biroul de marketing al lui Kate. Sarcina directorului de imagine Stuart Dryburgh a fost să redea totul cu un maximum de acurateţe, dar în acelaşi timp, "să vadă oraşul prin ochii uimiţi ai lui Leopold". În loc să se bazeze pe convenţii tipice, cum ar fi filtrul sepia, pentru a reda trecerea celor două secole, Dryburgh a făcut apel la o utilizare creativă a culorilor şi a texturii. În linii mari, oraşul i-a pus la dispoziţie mai multe stiluri pentru a-i concentra viziunea. "New York este unul dintre cele mai fantastice locuri în care poţi sa filmezi", afirmă el, "şi aceasta a fost o ocazie minunată pentru a privi oraşul dintr-un alt unghi".

Un alt realizator care a folosit juxtapunerea între modern şi nostalgic este designerul de costume Donna Zukowska, căreia acest film i-a oferit şansa deosebită de a lucra în acelaşi timp în două planuri distincte. Ea explică conceptul care a stat la baza redării celor două epoci: "Pentru perioada lui Leopold, am vrut să ne bazăm pe fantezie, să prezentăm haine extravagante care să pară desprinse dintr-un basm, dar care în acelaşi timp să fie realiste. Era o perioadă a complexitaţii, a detaliilor, în timp ce look-ul lui Kate este mult mai simplu. Atunci când am îmbrăcat-o pe Meg, ne-am gândit că acea costumaţie trebuia să fie un fel de metaforă pentru o armură, deoarece ea trăieşte într-o lume a barbaţilor, dar în acelaşi timp ne-am dorit o linie care să-i redea personalitatea. Hainele ei sunt simple şi bine croite, fără prea multe detalii sau ornamente. Se realizează astfel un contrast foarte puternic cu lumea lui Leopold, în care este o abundenţă de elemente decorative. Când Meg intră în lumea acestuia, ea este cu adevărat o viziune".

În cele din urmă, Mangold a încurajat întreaga echipă de producţie să prezinte pe larg cele două lumi, dar în acelaşi timp, în adevăratul spirit al romantismului, să acorde o atenţie specială punctului în care ele converg. "Nu dai mereu peste un basm care în acelaşi timp este o aventură de la sfîrşitul anilor 1800, dar şi o comedie a secolului XX", spune Mangold.

"N-am timp să ascult discursurile unui bărbat în vârsta de 200 de ani, care n-a trebuit să muncească nici măcar o zi în viaţa sa"
Kate - Meg Ryan


Meg Ryan interpreteză rolul lui Kate McKay, o directoare de marketing modernă şi cam cinică; acesta nu mai crede de mult în poveşti cu zâne – doar pana când îl găseşte pe Făt – Frumos în persoana unui bărbat care a traversat secolele.

Cunoscută pentru versatilitatea şi pentru farmecul de care a dat dovadă în rolurile sale, atât comice cît şi dramatice, Ryan a fost văzută de curând în thriller-ul Proof of Life, în care a jucat alături de Russel Crowe. Printre celelalte roluri ale sale se numără cele din filmul lui Diane Keaton, Afurisitul de telefon, în care mai apar Keaton, Lisa Kudrow şi Walter Matthau; comedia romantică semnată de Nora Ephron, You've Got Mail, în care apare alături de Tom Hanks şi pentru care a fost nominalizată la Globul de Aur; şi versiunea independentă a filmului Hurlyburly, regizată de Anthony Drazan, în care îi are drept parteneri pe Sean Penn, Chazz Palminteri, Garry Shandling, Kevin Spacey şi Robin Wright Penn.

Talentul comic al lui Ryan a fost unanim recunoscut odată ce a interpretat personajul lui Sally Albright, în filmul When Harry Met Sally, în regia lui Rob Reiner şi cu un scenariu semnat de Nora Ephron, pentru care a fost nominalizată la Globul de Aur. În continuare, a jucat în comedia de succes Nopţi albe în Seattle, alături de Tom Hanks, pentru care a fost din nou nominalizată la Globul de Aur.

Ryan este celebră şi pentru rolurile sale dramatice, printre care se numără cel alături de Denzel Washington, în care dă viaţă primei femei propuse pentru Medalia de Onoare, în Courage Under Fire, în regia lui Ed Zwick; sau cel al unei femei încântătoare, care se confruntă cu alcoolismul, în When a Man Loves a Woman, în regia lui Luis Mandoki, în care mai apare şi Andy Garcia. Pentru rolul său alături de Kiefer Sutherland în Promised Land, film al Institutului Sundance, a fost nominalizată la premiul Independent Spirit.

Ryan a mai jucat alături de Nicolas Cage în City of Angels, de Matthew Broderick în Addicted to Love şi de Kevin Kline în French Kiss. Printre celelalte filme ale sale se număra I.Q., Anastasia, Innerspace, D.O.A., The Presidio, Joe Vresus The Volcano, The Doors, Prelude to a Kiss, Flesh and Bone şi Restoration. Născută în Fairfield, Connecticut, Ryan şi-a început cariera dramatică după ce a studiat jurnalismul la Universitatea din New York. A debutat în serialul Bogaţi şi Celebri, în rolul fiicei lui Candice Bergen, şi a atras atenţia publicului şi a criticilor de specialitate cu rolul soţiei pilotului de vânătoare din Top Gun.

"Ce s-a întâmplat cu această lume? Aveţi tot ce vă trebuie, tot confortul posibil, şi cu toate acestea nu aveţi timp sa fiţi integri!"
Leopold - Hugh Jackman

Hugh Jackman interpretează rolul lui Leopold, un tip romantic şi arătos din secolul XIX, care găseşte femeia iubită şi în acelaşi timp provocarea vieţii sale în persoana unei realiste din secolul XXI, de care se îndrăgosteşte iremediabil.

Jackman şi-a făcut debutul pe ecranele din Statele Unite cu rolul personajului de benzi desenate Wolverine, în filmul de acţiune science-fiction X-Men. De-atunci, a apărut în diferite producţii, printre care se numără Swordfish, cu John Travolta, şi Someone Like You, în care joacă alături de Ashley Judd.

Înainte de a sosi la Hollywood, Jackman a interpretat pe scenă rolul lui Curly, într-un remake pe care John Nunn l-a făcut după Oklahoma, pentru teatrul West End din Londra. Talentul de care a dat dovadă i-a adus o nominalizare la Premiile Tony, categoria Cel Mai Bun Actor într-un Muzical.

Printre celelalte apariţii ale sale se număra rolurile principale din mai multe filme australiene independente (Paperback Hero şi Erskineville Knights), pentru care a primit un premiu pentru Cel mai Bun Actor din partea Cercului Criticilor Australieni de Film şi a fost nominalizat la categoria Cel Mai Bun Actor de către Industria Australiană de Film. Jackman a mai apărut în serialele australiene de televiziune Corelli şi Halifax f.p., dar a deţinut şi rolurile principale în producţia Walt Disney Beauty and the Beast şi în Sunset Boulevard.

Jackman a fost ales Vedeta Australiană a Anului 1999 la Convenţia Australiană de Film (AMC), care este echivalentă a ShoWest-ului. A primit de două ori Premiul MO, echivalentul australian al Premiilor Tony, în calitate de Cel Mai Bun Actor într-un Muzical (pentru rolul din Sunset Boulevard), şi a fost nominalizat la acelaşi premiu pentru rolul din Frumoasa şi Bestia. Jackman s-a născut în Sydney din părinţi englezi şi este cel mai tînăr dintre cei cinci copii.

Am descoperit o falie temporala...Kate, mă asculţi?"
StuartLiev Schreiber

Liev Schreiber interpretează rolul lui Stuart, fostul prieten al lui Kate, neserios dar foarte inventiv, care străbate timpul şi spaţiul pentru a-l aduce pe Leopold în secolul XXI.

Cariera lui Schreiber s-a dovedit a fi prolifică atât în film, cît şi în teatru sau televiziune. Printre numeroasele sale apariţii se număra cele din Hurricane (nominalizat la Globul de Aur), dar şi A walk in the moon, Hamlet, Jakob the liar, trilogia Scream, Phantoms, Sphere, Twilight, Ransom, Walking and Talking, Big Night, Party Girl, The Day Trippers, Mad Love, Denise Calls Up, Mixed Nuts şi Spring Forward, la care a fost şi co-producător.

De curând, Schreiber a fost nominalizat la Premiile Emmy şi la Globul de Aur pentru rolul lui Orson Wells în producţia HBO RKO 281. Binecunoscuta sa voce poate fi auzită în mai multe documentare pentru PBS, HBO şi mulţi alţii.

Absolvent al Şcolii Dramatice Yale, Schreiber a mai studiat şi la Academia Regală de Artă Dramatică. Iarna trecută, el a interpretat rolul lui Hamlet în producţia cu acelaşi nume a The Public Theatre, în regia lui Andrei Şerban. Printre celelalte apariţii ale sale pe scenă se număra cele din In the Summer House, The Tempest, All for One, Goodnight Desdemona, Good morning Juliet, Escape from Happiness, The real Thing, Richard III, Underground, The Size Of The World, Ivanov şi Cymbeline, pentru care a cîştigat premiile Obie şi Callaway. Iarna aceasta, a jucat pe Broadway în Betrayal, alături de Juliette Binoche şi John Slattery.
Regia: James Mangold Cu: Meg Ryan, Hugh Jackman

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus