octombrie 2007
Universul islamic şi influenţa credinţei asupra individului, atunci cînd manifestările sociale ale acesteia devin extreme, sînt temele principale ale spectacolului de teatru-dans Hammam / Prizonier în cutia toracică, un spectacol de Mihai Mihalcea, inspirat de scrierile lui Tahar Ben Jelloun, dedicat "tuturor celor ce nu pot fi ei înşişi".

În rolul principal al spectacolului se află solista pop-rock Laura Stoica, secondată de cîteva dintre cele mai importante nume ale tinerei generaţii de dansatori / coregrafi români: Mateia Stănculescu, Florin Fieroiu, Valentina de Piante, Maria Baroncea, Carmen Riban, Ema Ciobanu, Ana Maria Pavel

Fără a fi un manifest politic şi fără vreo legătură directă cu recentele evenimente din Statele Unite ale Americii, spectacolul Hammam / Prizonier în cutia toracică încearcă să descopere cîteva dintre atributele universului islamic şi influenţa credinţei asupra individului, atunci cînd manifestările sociale ale acesteia devin extreme.

Discursul coregrafic foloseşte ca fundal lumea musulmană şi destinul femeilor în acest univers. Straturi de realităţi sonore şi vizuale înconjoară povestea unei fete a cărei identitate sexuală este ocultată de către tatăl sau, a cărui dorinţă pentru naşterea unui fiu devine obsesie. Ea este crescută şi educată ca băiat, într-o lume în care "să fii femeie este o infirmitate naturală cu care se acomodează toată lumea", iar "să fii bărbat este o iluzie, o violenţă pe care totul o justifică şi o privilegiază".

Astfel, Ahmed după nume, aparent un tînăr de douăzeci de ani, ascunde un trup de femeie ce nu încetează să tînjească după condiţia sa intimă. "Îi aparţinem lui Allah şi la el ne vom întoarce" - citim în Coran. "Dacă vrem!", adaugă Ahmed, în confesiunea sa de mai tîrziu, făcută atunci cînd s-a eliberat de interdicţiile sexuale şi constrîngerile socio-culturale.


Ecouri în presă

Hammam / Prizonier în cutia toracică este - îndrăznesc să spun - cea mai reuşită realizare în domeniul teatrului - dans a ultimilor ani.
(Irina Ionescu - Teatrul azi, nr. 8-10 din 2001)

Spectacolul lui Mihalcea s-a dovedit a fi extraordinar de uman, simplu ca exprimare şi de o calitate artistică absolut impresionanta. Laura Stoica este singurul personaj care interpretează un rol. Pe fundalul monologului ei, dansatorii amplifică gestual povestea, o ramifică, o exprimă. Mişcările lor au ceva din patetismul filmelor mute, fără cuvînt, corpul devine un obiect într-o paradigmă a limbajului.
(Bianca Stupu - Cotidianul, 15 ianuarie 2001)

Hammam se configurează ca un spectacol intermedia dans/sunet/cuvînt. Straturi de realităţi sonore, poematice, capătă corporalitate în caligrafia mişcării trupurilor dansatorilor. Adevărate imagini, "tablouri vii" punctează discursul conceptual/visceral al actanţilor gîndit să includă acţiunea / happening-ul / performance-ul <>nobr>într-o coregrafie marcată de inovaţie şi graţie. Culoarea-prezenţă concretă, construcţii organice, mişcări contrapunctice cartografiază şi delimitează locul unde se întîmplă dansul. Urme de energie corporală, non-prezenţă, completează gestul vizibil, desen spaţial al prezenţei timpului, în momente pe care le înregistrăm / conştientizăm cînd s-au sfîrşit. În acest spectacol, Mihai Mihalcea orchestrează forme artistice diverse acoperite de înţelesuri umane profunde ce ating cîmpul eu-lui nostru intim atît de neglijat şi convenţionalizat. Hammam vine să confirme existenţa unei mişcări profesioniste, originale în lumea dansului contemporan românesc, firesc integrată contextului internaţional al artelor spectacolului.
(Marilena-Preda Sânc - Contrapunct, ianuarie - februarie 2001)

Mulţi dintre noi am văzut un spectacol făcut la MAD, Hammam, care este în cel mai adevărat înţeles al cuvîntului teatru de frontieră, pentru că este cu un picior în teatru şi cu unul în dans; este un tip de teatru alternativ care inovează şi în spaţiul scenic, şi în modalităţile de exprimare.
(Dumitru Solomon, Scena, nr 8 (40), august 2001)

Dacă pînă acum toată lumea o cunoştea gratie timbrului inconfundabil al vocii ei, de acum înainte Laura Stoica va urca pe scenă şi în calitate de actriţă, şi după toate semnele, succesul va continuă să nu-i stea departe. Cunoscuta interpretă a debutat în week-end-ul trecut, în spectacolul Hammam / Prizonier în cutia toracică, o creaţie la limita dintre dans şi teatru, excelent "pusă în pagină" de coregraful Mihai Mihalcea, inspirat de scrierile lui Tahar Ben Jelloun. [...] Crescută ca băiat - în lumea islamică, naşterea unei fetiţe e o povară, şi o ruşine pentru tată -, femeia povesteşte despre descoperirea propriei feminităţi, despre curajul de a distruge carapacea construită artificial în jurul ei.
(Cristina Modreanu, Adevărul, 12 decembrie 2000)


Hammam / Prizonier în cutia toracică

Regia: Mihai Mihalcea
Cu: Laura Stoica, Florin Fieroiu, Mateia Stănculescu
Decor şi costume: Andreea Mincic
Muzica: Mychael Danna, Lili Boniche
Spectacol produs de: Centrul Multi Art Dans & Solitude Project
Cu sprijinul Pro Helvetia şi Arcub
De: Tahar Ben Jelloun Regia: Mihai Mihalcea Cu: Laura Stoica, Florin Fieroiu, Mateia Stănculescu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus