noiembrie 2007
Cerere în căsătorie
Sintagma discret pleonastică "tânăr şi neliniştit" poate suporta în cazul lui Sorin Misirianţu o sensibilă modificare: "tânăr şi încăpăţânat". Să explic: indiferent că e vorba despre artă sau nu, ceea ce ţine de tinereţe implică automat neliniştea şi încăpăţânarea. Spun asta pentru că Sorin Misirianţu s-a încăpăţânat de câteva stagiuni să monteze tot felul de ciudăţenii. Richard al III-lea şi Pasărea Ibis (opere rock) fiind două dintre acestea. Prima continuă să adune fani în sala teatrului, cu a doua va zbura peste hotare.

Al treilea spectacol nu e câtuşi de puţin o ciudăţenie şi nici extravagant avangardist ca cele amintite - e vorba despre Cerere în căsătorie de / după Cehov. Fapt e că acest spectacol a ajuns la reprezentaţia cu numărul 100. Doar trei actori, Cornel Răileanu (Stepan Stepanovici Ciubukov), Adriana Băilescu (Natalia Stepanovna) şi Sorin Misirianţu (Ivan Vasilievici Lomov) pun de o scenetă comică adorabilă ce a încântat de o sută de ori publicul din sala Euphorion a Teatrului Naţional. Trebuie spus că de-a lungul anilor partenera de joc a celor doi s-a schimbat din motive obiective, fiziologice, de viaţă, în reprezentaţia cu numărul 100 ajungând Adriana Băilescu. Bărbaţii, statornici ca întotdeauna, au rămas aceiaşi.

Longevitatea spectacolului atrage atenţia asupra unui succes de public indiscutabil. Sala a fost plină şi la spectacolul aniversar. Lumea râde sănătos, aplaudă spontan, savurează replicile, gesturile, răsturnările de situaţie. Atmosfera e destinsă, buna dispoziţie inundă feţele.

Iniţiala cerere în căsătorie se transformă subit în dispută revendicativă între proprietari, redevine peţit până când se ajunge din nou la terenul aflat în litigiu între vecini. Un subiect savuros, à la Cehov, care aminteşte prin comicul de situaţie şi prin verva interpretării de alt text cehovian, Ursul. Cele două scrieri ale lui Cehov au un dialog atât de suculent încât le este asigurat succesul din start. Mai trebuie ca actorii să fructifice situaţiile comice. Sorin Misirianţu (în dublă postură de regizor şi interpret) dovedeşte că ştie să o facă. Poate că e mai bun aici ca actor. Cornel Răileanu se lansează în joc fără reţineri, cu o plăcere amuzată aş zice, iar Adriana Băilescu o întruchipează pe rusoaica voinică şi hotărâtă, prinsă inocent în capcana măritişului grabnic. Jocul e dinamic, scenele se succed cu repeziciune, pulsând de savoare comică, spre deliciul spectatorilor care vin la teatru să se amuze, nu să se întâlnească pe scenă cu filosofia lui Kant sau cu sofisticării jenante. Aşa stând lucrurile, Cerere în căsătorie ar putea să ajungă la mai multe sute de reprezentări. Ceea ce-i dorim din suflet, că merită!

Teatrul Naţional "Lucian Blaga" Cluj-Napoca, Sala Euphorion
Cerere în căsătorie
de Anton Pavlovici Cehov
Regizor: Sorin Misirianţu
Actori: Cornel Răileanu, Adriana Băilescu, Sorin Misirianţu.
De: Anton Pavlovici Cehov Regia: Sorin Misirianţu Cu: Cornel Răileanu, Adriana Băilescu, Sorin Misirianţu

1 comentariu

  • Eroare!
    [membru], 25.01.2012, 22:59

    Nici barbatii nu au ramas aceeasi, cand am vazut eu spectacolul, rolul lui Lomov era interpretat de Ioan Isaiu.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus