Joshua Paul Davis aka DJ Shadow e de 20 de ani unul dintre cele mai convingătoare argumente în favoarea ideii că electronica e singurul gen în care încă se întâmplăă lucruri interesante. Şi fenomen-cult prin excelenţă. De la revoluţionarul Endtroducing ('96), trecând prin ducerea sampling-ului până la ultimele consecinţe (The Private Press), colaborarea cu James Lavelle pentru primul album UNKLE, dar şi diversele proiecte colaterale, omul care a început alergând cu casete de mixuri pe la radiourile californiene a rescris şi redefinit constant regulile.
The Outsider se îndepărtează de soundul ambiental/trip-hop foarte lucrat şi sumbru care era considerat trademark şi e, cel puţin în prima jumătate, mult mai agresiv şi făţiş hip-hop, plin de duete cu figuri-cheie ale noii marote de peste ocean, alertul hyphy din Bay Area - E-40, Keak Da Sneak, The Federation - inclusiv două piese ce, dincolo de beat-uri, vorbesc direct şi nuanţat despre trauma numită Katrina, Seein Thangs şi Broken Levee Blues. Un disc pentru cei care n-au văzut ironia din Why Hip-Hop Sucks în '96 (afirmaţie valabilă şi pentru mainstream-ul din 2006), început cu un intro mitologiza(n)t ce trasează contururile conceptului desemnat încă din titlu, continuat cu mostre dansante de hyphy şi crunk ce demonstrează cât de vitală poate fi scena rap dincolo de MTV, dar şi incursiuni în punk (Ambient), downtempo (Triplicate), indie (colaborarea cu jumătate din Kasabian, The Tiger) ori soul/funk (Backstage Girl) şi sfârşit într-o atmosferă ce evocă Radiohead din perioada Kid A / Amnesiac în duetele cu Chris James, Erase You şi You Made It. Perfect produs şi surprinzător, un outsider autentic.