Distribuţia de film reprezintă poate unul dintre cele mai importante segmente ale vieţii celei de a şaptea arte. Trinomul producţie-distribuţie-exploatare nu poate fi eficient, funcţional şi benefic pentru publicul spectator fără funcţionarea perfectă a fiecărui membru. Din păcate, primul segment privatizat în ţara noastră a fost distribuţia de film, spun din păcate, fiindcă a rămas singurul. Am avut ocazia să stăm de vorbă cu preşedintele companiei de distribuţie New Films International, dl Nesim Hason, cel mai important distribuitor din România (TV, Home video şi cinema), care numai în acest an a propus spectatorilor români cîteva dintre cele mai importante titluri ale momentului: Chicago, Frida, The Hours, Vorbeşte cu ea, Hoţul de orhidee. L-am rugat pe dl Nesim Hason să ne vorbească despre cheia succesului unei companii independente, care are de înfruntat pe piaţă companii mari de distribuţie de film cum ar fi WB, Columbia, Buena Vista, Universal sau MGM.
- În urmă cu cîţiva ani marile companii nu erau foarte numeroase pe piaţa de distribuţie, dar aveau ţinte foarte mari. Companiile independente în aceeaşi perioadă nu prea aveau logistică. Astăzi însă asemenea companii produc filme precum Chicago, Hero sau Resident Evil. Acest tip de filme sunt de cel puţin aceeaşi calitate cu cele produse de marile companii. Noi nu ne speriem de ceea ce poate fi greu. Noi trebuie să promovăm opere de valoare, opere independente; în această politică de promovare reclama, televiziunea, marketingul şi relaţiile cu publicul sunt foarte importante. Marile companii fac acelaşi lucru ca şi noi. Dar noi am devenit numărul unu în box-office în acest an promovînd, în special, titluri independente. De aceea eu cred că marile companii trebuie să se teamă de independenţi.
- Politica agresivă v-a adus pe acest loc în frunte; eu cred că şi publicul este interesat de producţia şi distribuţia companiilor independente, indiferent de mărimea lor.
- Companiile independente nu sunt neapărat mici: Miramax a devenit o companie mare păstrîndu-şi independenţa. Ei nu fac neapărat filme ieftine, dimpotrivă: au bugete mari, nume mari, staruri importante şi cîştigă multe premii importante.
- Cum aţi reuşit să vă extindeţi afacerile din ţara natală în patria cinematografului?
- Sunt originar din Turcia şi sunt foarte mîndru de acest lucru. Trăiesc în Statele Unite şi sunt mîndru şi de acest lucru. Îi iubesc, îi respect şi îi admir pe toţi cei cu care lucrez aici. Cînd am început afacerile în Turcia, în urmă cu 23 de ani, toţi producătorii au cerut ajutor de la noi şi am devenit în scurt timp unul dintre cei mai mari furnizori de filme pentru toată piaţa est-europeană şi Turcia. În prezent, facem ceva diferit de toate companiile mari americane. Unii doresc să controleze Polonia, Ungaria sau Cehia. Dar eu ştiu că cei mai inteligenţi oameni trăiesc în România, nu în alte ţări din această zonă. Echipa New Films din România poate fi mîndră de rezultatele muncii ei.
- Dar publicul românesc nu este prea atras de calitatea cinematografelor (în special a celor de stat). Ştim că aţi dorit să faceţi un multiplex la Unirea. Ce s-a ales de acest proiect?
- Am discutat mult, dar nu s-a întîmplat nimic concret. Acolo sunt multe lucruri de rezolvat de la fast-food-uri pînă la locurile de parcare. Apoi vom putea realiza ceva concret, dacă va exista spirit de cooperare. Sperăm într-un viitor împreună.
- În prezent, CNC anunţă închirierea unor cinematografe. V-ar interesa?
- Depinde de calitatea lor. Un singur cinematograf nu este rentabil ca un multiplex. Ca să meargă ceva trebuie să fie un multiplex.
- În ce zone doriţi să vă extindeţi?
- Dorim să ne extindem activităţile în Bulgaria, în fostele teritorii iugoslave (Serbia, Croaţia, Macedonia, Bosnia). Vom stabili în curînd primul nostru birou în Mexic. Orice film cumpărat pentru aceste zone va fi şi pentru România, Turcia şi America Latină - o piaţă generoasă ce va acoperi 40-45 de ţări. Implicîndu-ne în producţie, dorim ca autorii să menţioneze şi ţara dumneavoastră, care este una dintre cele mai frumoase ţări din lume.
- Felicitări pentru Uzak şi pentru autorul lui, care a impresionat juriul la Cannes, dar şi publicul românesc de la Festivalul DaKINO. Ştim că sunteţi interesaţi de filmul european şi de cel de artă.
- Eu cred că poporul român are un nivel cultural ridicat. Şi publicul american ştie multe lucruri, dar creatorii de acolo trebuie să înveţe să facă mai multe filme de artă pentru acele ţări care au nevoi culturale pregnante. Filmele puternice, de cultură (un exemplu este Vorbeşte cu ea) vor face box-office. Dar şi românii trebuie să le promoveze corespunzător, să le impună canalelor de televiziune, să determine lumea să nu uite cultura europeană.
- Vă implicaţi şi în producţia de film?
- Am terminat un film turcesc şi vom produce în curînd un film american, care va fi difuzat şi în România.