Toamna cheyennilor (SUA, 1964), este un film western în regia lui John Ford, cu: Richard Widmark, Carroll Baker, Karl Malden. Acest film tîrziu al lui John Ford, regizorul care s-a identificat timp de cîteva decenii bune cu westernul american, urmăreşte călătoria, de-a lungul a doua mii de km, a unui trib de indieni cheyenne, evadaţi din rezervaţia în care se aflau, cu ţinta de a se întoarce pe pămîntul natal. Povestea este redată şi din punctul de vedere al căpitanului de cavalerie aflat pe urmele lor, un alb destupat, care încearcă să împace cele două culturi, de fapt ireconciliabile.
După cum bine se ştie, regizorul John Ford este un nume clasic al cinematografului american inter şi postbelic, autor a peste 140 de filme, în marea lor majoritate westernuri. Prin ele, John Ford (1895-1973) a realizat o saga eroică, transpusă nu în timpurile saxonilor şi vikingilor, ci ale întemeierii Americii, o epopee a cuceririi Vestului, contribuind de fapt la constituirea unei mitologii pentru un popor tînăr, lipsit de evenimente istorice şi implicit de fapte eroice. Cît de nociv a fost acest lucru s-a dovedit abia după aceea, cînd regizori ca Robert Altman cu greu mai pot smulge pînza de păianjen de pe ochii concetăţenilor lor şi cînd autori de western neconvenţional cu greu mai pot spune că au existat şi nişte indieni nedreptăţiţi pe undeva, pe acolo.
Dincolo de toate acestea, numele lui John Ford rămîne cel al unui mare autor, creator de formă clasică şi întemeietor, la urma urmei, printre alţii al celei mai importante şcoli cinematografice din lume, cea americană. Filmele sale cele mai importante, din acest punct de vedere, sunt: Patrula morţii, Denunţătorul, Diligenţa, Fructele mîniei, How Green Was My Valley, My Darling Clementine, The Quiet Man, Omul care l-a ucis pe Liberty Valance, Toamna cheyennilor. Dar John Ford nu a realizat numai westernuri sau filme eroico-patriotice. El a încercat şi alte genuri cinematografice, cum ar fi chiar comedia (Tot oraşul vorbeşte, din 1935).