februarie 2004
Paycheck
DREAMWORKS PICTURES ŞI PARAMOUNT PICTURES prezintă

o producţie DAVIS ENTERTAINMENT COMPANY / LION ROCK
şi SOLOMON / HACKETT PRODUCTIONS

un film de JOHN WOO

Paycheck
(Cecul sau viaţa)

Cu:
Ben Affleck
Aaron Eckhart
Uma Thurman

Scenariul: Dean Georgaris
după o poveste de Philip K. Dick

Producţia: John Davis, Michael Hackett, John Woo, Terence Chang
Regia: John Woo




Michael Jennings (Ben Affleck) este vânat, dar nu ştie de ce. El este un fel de geniu în high-tech şi lucrează pentru diverse companii care îl folosesc la proiecte speciale şi secrete. Bine plătit pentru munca lui, se aşteaptă la un salariu cu 8 cifre pentru ultimul proiect la care a lucrat peste 3 ani.
Dar în loc să primeasca cecul aşteptat primeşte un plic cu obiecte disparate şi i se spune că de fapt a fost de acord să renunţe la suma ce i se cuvenea. Cu memoria ştearsă, Jennings nu găseşte metoda de a se apăra până cînd descoperă că obiectele primite sunt legate de trecutul său.
Cu ajutorul lui Rachel (Uma Thurman), femeia cu care a lucrat şi pe care o iubeşte de trei ani, Jennings intră într-o cursă contratimp pentru a asambla un puzzle care este viaţa sa înainte ca cei ce l-au angajat ultima oară să-l omoare.


Povestea filmului

Paycheck creează o lume de tehnologii exotice care include dispozitive de ştergerea memoriei, maşini care pot schimba vremea dar şi ţigări care nu scot fum.
Filmul este un amestec din geniala tehnologie de mâine aşa cum şi-o imaginează scriitorul Philip K. Dick, cu acţiunea şi suspensul pe care ştie foarte bine să le creeze regizorul John Woo.
În final, John Woo a scos un thriller absolut uman care combină povestea oarecum ireală cu una obişnuită de dragoste, dragoste care va salva de fapt totul.
După carţile lui Philip K. Dick s-au realizat filme ca Blade Runner, Total Recall şi Minority Report. Foarte prolific, Dick a scris în jur de 30 de romane şi 100 de povestiri scurte, toate în perioada 1952 – 1982. Toate au revoluţionat genul science-fiction prin faptul că au aprofundat latura psihologică a personajelor.
John Woo a fost atras de modul în care Dick explorează mintea umană şi de felul în care arată că tehnologia poate fi folosită în sensul rău cauzând numai necazuri.
„Sunt un fan al lui Philip K. Dick" spune Woo „şi în special al problemelor profund umane pe care el le relevă în Paycheck". Tot Woo spune: „eroii lui sunt foarte umani, foarte ancoraţi în realitate, ceea ce nu se întîmplă în poveştile obişnuite de science-fiction".
Găsind în carte teme ca onoarea, loialitatea, răzbunarea şi crizele morale – toate preocupându-l de-a lungul carierei lui cinematografice, lui Woo i-a fost uşor să dea viaţă poveştii.
Pentru Ben Affleck şansa de a lucra cu John Woo a fost un motiv foarte serios pentru a accepta rolul. Iată ce declară : „scenariul era foarte deştept, complicat în mod interesant şi foarte bine scris". Tot el mai spune: „când combini concepte de high tehnology scrise şi imaginate de Philip K. Dick - ale cărui opere au ieşit foarte bine pe marele ecran - cu un maestru al artelor vizuale ca John Woo, ai toate premisele pentru ceva extraordinar."
Descriind personajul său ca pe un strălucit inginer capabil să facă şi să desfacă echipamente foarte sofisticate şi să le utilizeze pentru a obţine dispozitive şi mai avansate, Affleck adaugă ca există şi o latură emoţională şi profund umană, chiar vulnerabilă cînd este vorba de Rachel.
Jennings nu este un super-erou, spion sau super-agent, ci un inginer care-şi utilizează de obicei mintea pentru a rezolva tot felul de probleme şi care acum trebuie să-şi rezolve propria viaţă.
Aaron Eckhart este miliardarul care l-a angajat pe Jennings şi care refuză să-l mai plătească. El spune despre personajul pe care-l interpretează : „Rethrick şi Jennings erau amici şi doreau să salveze lumea cu ajutorul tehnologiei, să o facă mai bună. Dar treptat ideea lui Rethrick se alterează, prioritare devenind orgoliul, puterea şi averea. El vrea ca „ maşina" pe care a realizat-o compania lui să schimbe Planeta, dar aşa cum doreşte numai el".
Ca şi Rethrick , Jennings trece prin viaţă fără să fie implicat sentimental, până când o întâlneşte pe Rachel Porter, interpretată de Uma Thurman, căreia John Woo i-a insuflat o putere şi un rol catalizator în schimbarea iubitului.
Woo spune: "Uma are o inteligenţă calmă şi o prezenţă fizică puternică, ambele calităţi fiind perfect potrivite personajului".
Ca şi Affleck, Uma era deja o fană a lui John Woo şi a fost fericită să accepte rolul. Ea povesteşte că la una din întâlniri Woo i-a explicat cu însufleţire că cea mai importantă parte a filmului, pentru el, este ideea că dragostea poate schimba soarta unui om.
Personajul Umei este esenţial odată ce i s-a şters memoria lui Jennings – el ştie că singura lui legătură cu trecutul este Rachel . Trebuie să o găsească şi să afle cine este el.
Paul Giamatti îl interpretează pe Shorty – singurul prieten al lui Jennings, şi managerul său. Cei doi trăiesc într-o lume în care un bun inginer are nevoie de manager ca şi la Hollywood. Acesta găseşte slujbe, negociază, iar la sfârşit îi şterge memoria – ultima sarcină înainte de a trece la alt proiect.
El este legătura lui Jennings cu trecutul, după cum este însă şi ancora lui în prezent.


Despre producţie

John Woo şi producătorul Terence Chang au adunat în echipa de realizatori profesionişti încercaţi şi cu care în general au mai lucrat: pentru imagine pe Jeffrey Kimball, Rock Galotti pentru arme, cascadori fiind fraţii Gregg şi Brian Smrz.
Producătorul John Davis a avut ideea de a-l coopta în echipă pe scenaristul Dean Georgaris. Acesta are o capacitate deosebită de a transpune pentru ecran o poveste scurtă dar complexă aşa cum este Timeline.
Aceste calităţi, cărora li se alătură calităţile regizorale ale lui John Woo, sunt tot ceea ce-i trebuie unui astfel de film.
Producătorul Hackett spune : „Dean ne-a dat un scenariu superb împănat cu scene de acţiune pe care John Woo le poate transpune aşa cum numai el ştie."
Filmările s-au făcut în întregime în Vancouver, care de fapt a trecut drept Seattle, şi au durat 4 luni.
Pentru scenografie a fost ales William Sandell care are în palmares filme ca The Perfect Storm şi Master and Commander. Lucrând pentru prima oară cu Woo, Sandell spune că „Woo transformă cel mai mic lucru în ceva magic".
Decorul a fost conceput să fie fin, misterios şi nu futurist.
Directorul de imagine Kimball spune că a filma cu Woo înseamnă a avea o cameră în continuă mişcare şi deseori când vrei să transpui viziunea regizorului nu este uşor să ţii pasul cu el pe platou.
Platoul a însemnat apartamentul lui Rachel, birouri FBI, laboratorul în care lucrează Jennkins şi cca 100 m de tunel de metrou ( unde s-au filmat scene de urmărire).


Scenele de acţiune

Sunt multe scene de urmărire în Paycheck care au fost realizate de cascadori, dar cea mai palpitantă scenă a fost urmărirea pe motociclete pe străzile oraşului Vancouver.
În această secvenţă, Jennings este în trafic la o oră de vârf împreună cu Rachel, pe o motocicletă. A doua echipă – cei doi fraţi Smrz – este dotată cu o cameră acţionată cu telecomandă care poate coborî brusc pe un cablu de la înălţimi ameţitoare până aproape de pământ. Totul într-o clipă.
Secvenţele de acţiune ale lui Woo sunt legendare, admirate şi studiate peste tot în lume. Deseori ele sunt combinate cu lupte cu arme de foc.
Rock Galotti - specialistul în arme - spune: „Oamenii cred că armele folosite în filme nu sunt arme normale, că sunt replici ale armelor de foc, că se utilizează numai în film, dar nu este adevărat. Ele sunt reale, uneori modificate de profesionişti să tragă cu muniţie oarbă, dar funcţionează ca armele adevărate".
Printre secvenţele deja clasice ale lui Woo este cea în care cei doi adversari se află faţă în faţă cu pistoalele lipite de cap. Este un moment atît de tensionat, pe care Galotti îl consideră magnific pentru că orice greşeală poate fi ultima – dar acest moment ce pare pentru oameni nesănătoşi e perfect fezabil cu arme de calitate şi cu oameni care ştiu ce fac.
Ceea ce este ilar, este că John Woo nu a avut niciodată o armă şi nici nu a încercat măcar să folosească vreuna.
Alegerea armelor este foarte importantă şi Galotti este mândru că ştie să aleagă arma potrivită personajului. În orice caz, pasionaţii de arme de foc şi de acţiune vor avea ce vedea.


Efectele speciale

John Woo preferă, se ştie, efectele vizuale reale făcute cu cascadori, celor generate pe calculator. Numai atunci cînd este ceva imposibil de făcut cu cascadori John Woo apelează la McMurry – supervizor pentru efecte speciale.
O provocare importantă pentru producători a fost creerea imaginilor legate de trecutul lui Jennings. Pentru asta s-au aprofundat studiile referitoare la vise şi la diferenţa între ce visezi şi ce poveştesti apoi.




Distribuţia

Ben AffleckMichael Jennings a putut fi urmărit în filmul Paramount The Sum of All Fears urmându-i pe Alec Baldwin şi Harrison Ford în întruchiparea personajului Jack Ryan din romanele lui Tom Clancy. Affleck a mai jucat în filmul Gigli în regia lui Martin Brest, film în care evoluează alături de Jennifer Lopez.
De curînd, Affleck a format împreună cu Matt Damon, Chris Moore şi Sean Bailey LivePlanet Inc.
Affleck s-a remarcat în comedia Chasing Amy, în regia lui Kevin Smith. A obţinut un premiu Oscar şi un Glob de Aur pentru scenariul din Good Will Hunting, pe care l-a scris împreună cu Matt Damon.
Ben Affleck a obţinut roluri în cîteva filme de succes precum Armageddon, Shakespeare in love, Forces of Nature, Dogma, Boiler Room, Reindeer Games, Bounce şi Pearl Harbor. Alte filme în care a mai jucat sunt Going All the Way, Mall Rats, Cruz, Dazed and Confused şi School Ties.
Mai recent a jucat în Daredevil şi în Changing Lanes (Mişcări periculoase). Următoarele filme vor fi Jersey Girl şi Surviving Christmas.

Aaron EckhartRethrick a fost apreciat pentru rolul din Erin Brockovich alături de Julia Roberts. Mai recent a jucat în Possession alături de Gwyneth Paltrow şi în The Core (Centrul pământului).
Din filmografia lui mai fac parte roluri în: Any Given Sunday, The Pledge, Molly, Nurse Betty. În curînd va juca în Suspect Zero alături de Ben Kingsley.

Uma ThurmanRachel Porter s-a dovedit a fi o actriţă foarte versatilă jucînd o mare varietate de roluri. Fiică de psiholog şi profesor universitar, a crescut în Amherst Massachussetts şi Woodstock, New York. La 15 ani a fost remarcată şi sfătuită să urmeze şcoala de actorie pentru copii în New York.
Debutul a fost în Johnny Be Good. Dar rolul din Aventurile Baronului Münchausen a fost cel care a adus-o în atenţia specialiştilor. A urmat rolul din Dangerous Liaisons alături de John Malkovich, cel din Henry & June în care joacă rolul soţiei lui Henry Miller. A mai jucat în Where the Heart Is, Final Analysis cu Richard Gere şi Kim Basinger, în Jennifer cu Andy Garcia, Mad Dog and Glory cu Robert De Niro.
În 1995 a fost nominalizată la Oscar pentru rolul din Pulp Fiction. În acelaşi an a mai jucat în A Month by the Lake cu Vanessa Redgrave şi în Beautiful Girls în regia lui Ted Demme.
Din filmografia ei mai fac parte The Truth About Cats and Dogs, Batman şi Robin, Gattaca, Mizerabilii şi Răzbunatorii. În 1999 a debutat la New York în teatru în piesa Mizantropul de Molière.
Cele mai recente filme sunt Sweet and Lowdown în regia lui Woody Allen, Vatel, The Golden Bowl cu Nick Nolte şi Tape cu Ethan Hawke.
De curînd s-a lansat Kill Bill vol 1 regizat de Quentin Tarantino în care joacă rolul principal.

Realizatori

John WooRegizor şi producător şi-a început cariera în Hong Kong, unde a petrecut peste 20 de ani în industria filmului regizând în jur de 30 de filme. La început a fost cunoscut ca un specialist în comedie, până cînd în 1985 a creat o serie de filme cu gangsteri care a avut recorduri în box office.
Născut în 1946 în China, s-a mutat cu familia în Hong Kong cînd avea 4 ani.
A început ca asistent de regie în 1971 alături de Shan Brothers. După 2 ani a regizat singur The Young Dragons. Apoi a semnat un contract cu Golden Harvest pentru care a făcut două filme cu arte marţiale: The Dragon Tamers şi The Hand of Death cu Jackie Chan.
În 1983 a părăsit Golden Harvest şi s-a alăturat unei companii noi, Cinema City, unde a regizat A Better Tomorrow cu Chow Jun-Fat.
Un titlu de referinţă este The Killer, după care a urmat ultimul film făcut în Hong Kong – Hard Boiled, care i-a adus admiraţia specialiştilor dar şi a spectatorilor.
În Statele Unite a debutat cu Hard Target, avându-l pe Jean-Claude Van Damme în rolul principal. În 1994 a fondat WCG cu Terence Chang şi a produs Broken Arrow cu John Tarvolta, Face/Off cu Travolta şi Nicolas Cage. Face/Off a avut un mare succes în box office, cât şi critici favorabile unanime.
Apoi a regizat Mission: Imposible 2 cu Tom Cruise care a avut cel mai mare box office în primul week-end din istoria Paramount.
În 2000 a fondat compania Lion Rock Production împreună cu Terence Chang. Pentru această firmă a regizat şi produs The Windtalkers şi a produs Bulletproof Monk.
Regia: John Woo Cu: Ben Affleck, Uma Thurman, Aaron Eckhart

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus