Păstrîndu-l la butoane de la mai rezervatul The Air Force (2006) pe Greg Saunier de la Deerhoof, secondat de Shawn Porter aka Bloodysnowman, Xiu Xiu conturează iar o lume stranie şi violentă de sunete şi o serie de poveşti amarnice vorbind preponderent despre distrugerea inocenţei. Chitări domolite sau chiar acustice (Black Keyboard) stau confortabil alături de riffuri desfigurate în vînă post-punk mutantă (F.T.W., In Lust You Can Hear the Axe Fall), aranjamente săltăreţe trec fără probleme în solo-uri dizarmonice de saxofon (I Do What I Want, When I Want), percuţii de toate felurile alcătuiesc scheletul multifaţetat al acestei mixturi noise-prog-pop, ornate suplimentar de bleep-uri şi sample-uri, dar şi orchestraţii de coarde, alămuri, trompete, flaute, clopoţei, castaniete ş.a.
Cireaşa de pe tort ar fi duetul cu Michael Gira, întîlnire anticipabilă dacă te gîndeşti că renascentistul individ a fost responsabil cu lansarea unor nume ca Devendra Banhart sau Larsen, fraţi buni (inclusiv de split-uri) cu trupa lui Stewart. De unde şi nedumerirea: dacă tot îl aduci pe domnul Gira pentru o colaborare, de ce să nu-i scrii o piesă pe măsura baritonului său hăituitor?! Nu că Under Pressure, cover morbid prin care, pe lîngă vocile contrapunctice ale celor 2, creşte o improvizaţie jazzy ce mută complet accentele isteroide ale mult-reluatului hit Queen & Bowie, n-ar fi măcar remarcabil. Dar parcă gurul macabru al subteranelor new yorkeze merita mai mult. E singurul reproş, mărunt de altfel, pe care poţi să i-l aduci acestui album tulburător venit de la o trupă care joacă în continuare doar după propriile-i reguli şi impulsuri.
(Xiu Xiu, F.T.W.)
(Xiu Xiu, Master of The Bump)
(Xiu Xiu, I Do What I Want, When I Want)