Observator Cultural / septembrie 2008
Festivalul Enescu şi muzica lumii, Sinaia, 2008
A intrat deja în tradiţie ca, în preajma zilei de naştere a lui George Enescu, muzicieni de clasă internaţională şi melomani să se reîntîlnească la Sinaia, în vecinătatea Vilei Luminiş, dar şi a Castelului Peleş, de care Maestrul a fost legat încă din adolescenţă, aplaudînd recitaluri şi concerte de mare frumuseţe în cadrul Festivalului "Enescu şi muzica lumii", care, în 2008, a ajuns la ediţia a IX-a. Entuziast, plin de idei şi excelent organizator, directorul artistic Marin Cazacu (violoncelist recunoscut nu doar pentru arta sa interpretativă, ci şi pentru dăruirea ca pedagog, dornic să creeze oportunităţi de afirmare pentru tinerii instrumentişti, perfecţionîndu-se totodată sub îndrumarea unor maeştri), a propus noutăţi extrem de interesante. De asemenea, a extins la 11 zile seria manifestărilor, invitînd şi artişti români care activează în străinătate, oferind concerte şi la Buşteni, Predeal sau Braşov (inclusiv în biserici), marcînd totodată debutul primei orchestre naţionale de tineret, care s-a pregătit şi a evoluat sub bagheta maestrului Cristian Mandeal.

Sub egida Primăriei Sinaia şi a Fundaţiei "Prietenii muzicii - Serafim Antropov" (creată de acelaşi pasionat şi sufletist artist), cu sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional şi al Centrului European de Cultură Sinaia (directorul Cristina Cauteş implicîndu-se ca de obicei cu eficienţă în asigurarea unor condiţii excelente pentru toţi participanţii), festivalul a constituit o adevărată încîntare pentru publicul numeros şi entuziast. Am aplaudat cvartetul Anima (propunînd opusuri de Mozart şi Piazzolla), apoi microrecitaluri "în familie" în care pianiştii Roxana şi Valentin Gheorghiu, violoniştii Gabriel şi Simina Croitoru, violonceliştii Marin şi Ştefan Cazacu au cîntat pagini de Barrière, Rachmaninov, Korsakov, Sarasate, Wieniawski, Dvorak. Un recital de orgă (o altă noutate), prezentat de Nicolae Licareţ la Biserica Romano-Catolică din Sinaia (Händel, Bach, Mozart, Liszt, Enescu), a fost urmat, la Cazino, de programul susţinut de fiul său, pianistul Andrei Licareţ, abordînd opusuri de Beethoven şi Chopin, în care sensibilitatea şi introspecţia au fost remarcabile. La Biserica Ortodoxă au cîntat soprana Bianca Manoleanu şi pianistul Remus Manoleanu, optînd pentru piese de Purcell, Faure, Schutz, Franck, Mozart, Gounod, Haydn, S. Nichifor, Bizet, Villa-Lobos, Rachmaninov, surprinzător fiind faptul că s-a permis un instrument muzical în acel lăcaş şi abordarea unui repertoriu prioritar religios... catolic, probabil ca semn al ecumenismului. Seara, în aer liber, l-a adus în prim plan pe oboistul Adrian Petrescu care a cîntat (şi la saxofon) alături de fiul său, Flavius (trompetă) şi de nepot - percuţionistul Răzvan Bularcă -, susţinuţi de sintetizator, trecînd de la adaptări ale unor pagini de Ravel sau Verdi la canţonete sau muzică populară (spre bucuria celor care s-au prins în horă).

O primă întîlnire cu binecunoscuţi solişti invitaţi din străinătate s-a concretizat în interpretarea celebrului cvintet Păstrăvul de Schubert, în care s-au regăsit Liviu Prunaru (vioară), Marius Nichiteanu (violă), Dorin Marc (contrabas), dar şi Steluţa Radu (pian), Marin Cazacu (violoncel). A doua zi, violistul Cristian Ifrim şi soţia sa, pianista Maruxa Llorente, au abordat partituri de M. Marais, Schubert, Enescu, iar după pauză, soprana italiană Maria Laura Martorana, acompaniată de aceeaşi pianistă din Spania, a optat pentru arii de coloratură semnate de Mozart, Paisiello, Verdi, Mozart (remarcabilă agilitatea aproape instrumentală, muzicalitatea, dar mai puţin fericită rezolvarea ariei din Rigoletto). Acestea au fost alternate de piese cîntate cu rafinament de Marin Cazacu la violoncel, pentru ca în seara următoare să-i aplaudăm pe Mihaela Martin (vioară) şi soţul său, Frans Helmerson, (violoncel) într-un superb recital (Haydn, Kodaly), împlinit, alături de pianista Steluţa Radu, în Trio op. 8 de Brahms.

După zile de repetiţii intense, 55 de elevi şi studenţi reuniţi în orchestră au cucerit cu lucrări de Enescu, Beethoven, Mendelssohn-Bartholdy, dovedind, sub bagheta lui Cristian Mandeal, nu doar talent, ci şi capacitate de a acumula, de a răspunde cerinţelor dirijorale cu un profesionalism şi o implicare cu totul aparte, rezultatul fiind spectaculos. Pentru viitoarea ediţie se preconizează păstrarea nucleului acestui ansamblu şi completarea lui cu alţi tineri de reală valoare, dorindu-se permanantizarea formaţiei şi includerea sa (şi) în alte manifestări de anvergură - şi chiar merită! Programul a fost interpretat la Buşteni, Predeal, Braşov şi, în seara finală, chiar pe 19 august 2008- ziua de naştere a lui Enescu -, în eleganta sală a Cazinoului din Sinaia. Dar, în acea dimineaţă, la noul Centru Cultural "Carmen Sylva", a concertat cvartetul clujean Arcadia care, alcătuit de asemenea din foarte tineri instrumentişti, se impune prin performanţe impresionante, aplaudate anterior şi la Festivalul muzicii academice de la Sighişoara.

În aceeaşi idee a lucrului sub îndrumarea unor maeştri, s-au înscris şi cursurile de măiestrie susţinute de Gabriel Croitoru, Liviu Prunaru, Dorin Marc, Marin Cazacu (curs finalizat în 28 august 2008 printr-un concert al violonceliştilor), participarea numeroşilor cursanţi fiind posibilă şi prin asigurarea cazării, mesei şi transportului de către acelaşi Centru European, căruia i s-au alăturat sponsori inimoşi şi... melomani.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus