Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Fall, The

Culorile imaginaţiei - The Fall


Bucureştiul cultural, septembrie 2008
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Fetiţa unor imigranţi români are un accident şi e internată într-un spital din America anilor 1920. Cu mîna în gips, Alexandria (Catinca Untaru) se plictiseşte de moarte, aşa că se strecoară pe holurile spitalului, printre doctori preocupaţi, infirmiere mămoase şi pacienţi de toate vîrstele. La un moment dat, este atrasă, într-un salon, de discuţia dintre un tînăr paralizat şi un om cu un picior de lemn. Imaginaţia Alexandriei intră în joc şi îşi închipuie că omul cu picior de lemn e un pirat. Bărbatul paralizat, Roy (Lee Pace), intră în jocul fetiţei şi între ei se creează o legătură aproape paternală - tatăl fetiţei fusese oricum ucis de nişte răufăcători, fapt ce a lăsat urme adînci în sufletul Alexandriei. Roy, care era un cascador ce a rămas paralizat în urma unui accident, începe să-i spună o poveste despre aventurile a cinci eroi - un african, un indian, un italian, un englez şi căpetenia lor, Banditul Mascat - care luptă împotriva unui tiran odios. Pe măsură ce Roy povesteşte, filmul preia imaginile create în mintea fetiţei, a cărei imaginaţie se împleteşte cu lumea reală. Astfel, cei cinci eroi de poveste iau chipurile unor personaje din spital sau ale unor cunoştinţe ale Alexandriei. Numai că Roy, care în aventura imaginată de Alexandria luase chipul Banditului Mascat, îi cere fetiţei ca, în schimbul poveştii, să-i aducă de la infirmerie morfină, la început pentru a-i calma durerile, apoi pentru a-şi pune capăt zilelor. În situaţia dramatică astfel creată, graniţa dintre poveste şi realitate este tot mai fragilă în mintea fetiţei, care devine parte a poveştii şi încearcă să-l salveze pe Roy.

Tarsem Singh este la al doilea lungmetraj al său, după The Cell (Conexiune inversă, 2000). Regizorul s-a născut în India, a studiat arte şi design în Statele Unite ale Americii, unde a intrat în show business făcînd reclame şi videoclipuri muzicale. După succesul relativ cu The Cell, Tarsem Singh a lucrat 6 ani la următorul film. The Fall, o adaptare după Yo Ho Ho, un film bulgăresc din anii '80, este proiectul personal al regizorului, care şi-a pus la bătaie milioanele de dolari cîştigaţi din reclame ca să filmeze, timp de 4 ani, în 18 ţări, o fantezie cum rar se vede în cinematografia de azi.

Ca şi în The Cell, imaginea este punctul forte al filmului. Pretinzînd că nu a folosit niciun efect special creat pe computer, Tarsem Singh oferă un spectacol de culori, în cadre atent căutate. Secvenţa cu care se deschide The Fall, filmată în alb-negru şi cu încetinitorul, ne arată cum, de pe un viaduct pe care staţionează un tren, un cal este ridicat din rîul care curge pe dedesubt. Scena are o încărcătură vizuală deosebită, mai ales că nu ştim ce s-a întîmplat - aflăm, ulterior, că era vorba despre accidentul pe care îl suferise Roy, încercînd să facă o cascadorie nemaivăzută ca să-şi impresioneze iubita. Mulţi i-au reproşat lui Tarsem Singh că foloseşte prea mult tehnicile de filmare caracteristice mai degrabă videoclipurilor. Acest lucru nu poate fi negat; însă, în cazul de faţă, efectul este benefic şi ajută la crearea atmosferei de ireal din imaginaţia Alexandriei. De la cavalcade printr-un deşert de un alb orbitor, la insule aride proiectate pe un cer de un albastru puţin probabil, totul lucrează în slujba poveştii ce se înfiripă în mintea fetiţei.

Însă marele plus al filmului vine de la Catinca Untaru, actriţa româncă în vîrstă de 6 ani în timpul filmărilor. Aleasă în urma unui casting la care au participat sute de copii, Catinca oferă una dintre cele mai sincere imagini ale unei fetiţe normale, cu exuberanţa, curiozitatea şi inocenţa caracteristice vîrstei. Total necunoscută în România, Catinca Untaru a adunat aprecierile criticilor din lumea întreagă pentru rolul Alexandriei.

Singura vulnerabilitate a filmului este în scenariu - puţin dezlînat, cu unele părţi inconsistente. În materie de film despre refugiul în imaginaţie atunci cînd realitatea e prea crudă, El laberinto del fauno al lui Guillermo del Toro rămîne referinţa de la care se vor revendica alte pelicule. Însă şi The Fall este, pe alocuri, o încîntare cinefilă. Să sperăm că va fi distribuit şi în România cîndva, în această toamnă, aşa cum umbla un zvon...


The Fall, SUA, 2006
Regia: Tarsem Singh
Cu: Catinca Untaru, Lee Pace, Justine Waddell
Pe ecranele româneşti din toamna lui 2008 (?)



 Toate articolele despre Fall, The


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Răzvan Brăileanu


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer