"Whatever happened to all the heroes?
All the Shakespearoes?
They watched their Rome burn
Whatever happened to the heroes?"
(The Stranglers - No More Heroes)Righteous Kill este cel mai nejustificat omor pe care puteau să şi-l dea singuri pentru carieră Pacino şi De Niro. Sau e finalitatea unui act început demult care se poate numi overkill. Sau autodafe, sau checkpoint (şi nu Charlie), cel mai greţos cash in recent, pe lîngă care şi Tango şi Cash (sic!) e un Tarkovski (deşi de fapt e Koncealovski). M-am gîndit la un titlu potrivit cronicii filmului, de la "Grumpy Old Men", sau "The Fuck Couple", la "realul Meet the Fuckers".
Al treilea film în care Pacino şi De Niro apar împreună, e de fapt primul în care împart spaţiul ecranului, pentru că anterior au apărut în Naşul 2 (1974), dar în perioade diferite, De Niro jucîndu-l pe Brando tînăr, şi în Heat / Obsesia (1995), unde au avut doar un cadru împreună. Avnet, regizor impersonal şi şablonard, e la fel ca Zelig, parte Michael Mann, parte Tony Scott şi parte Brian De Palma şi alte părţi mai rele care sunt ale lui bănuiesc. Supramontat (de unul din monterii lui De Palma, Paul Hirsch), suprafilmat (francezul Lenoir, importat de Avnet de la Uprising la 88 Minutes), plin de raffuri şi split screenuri gratuite, are un gimmick care se crede deştept, un serial killer care e poliţist. Şi care scrie şi poezele cu rime îndoielnice dedicate victimelor sale.
Cadre din New York amintesc de Dressed to Kill, deşi doar cîteva secvenţe au fost filmate acolo, iar restul în Connecticut. Sunt asemănări cu vehiculele lui Clint Eastwood, Tightrope şi Magnum Force şi cu enşpe alte filme poliţiste de devize şi categorii diferite. Mă aşteptam la ceva mai mult din scenariul celui ce a scris Inside Man, care e plin de replici macho şi de înjurături, sexism şi trivialităţi scoase de la naftalină din epoca cînd rînjetul lui Burt Reynolds era cel mai cool pe muzica lui Dolly Parton, iar sînii ei erau mai fresh ca roza yankee.
Orice film care începe gratuit, dar voit cool, cu 2 poliţisti antrenîndu-se la poligonul de tir e un clişeu absolut, dar Turk (Bob) şi Rooster (Al) sunt doi poliţişti duri şi koioşi şi ei iau totul în serios, trag în ţintele de tir de parcă trag în fantomele carierei lor. Probabil că starurile s-au distrat împreună, dar ceva mai cabotin pe ecran n-am văzut, parcă sunt politicieni rapace în campanie TV.
Filmul se mai îmbunătăţeşte la final unde devine Heat pe invers, dar nu poţi să nu te gîndeşti decît că Michael Mann a deschis o Cutie a Pandorei, pentru că de atunci poţi număra pe degete cînd vreunul din cele două legendare personalităţi a mai fost bun pe film. De Niro are o scuză, măcar a regizat un film, face un festival, afaceri, etc, Pacino nu are nici una. Şi el e mai responsabil de alegerea acestui regizor heirupist, cu care a făcut anterior rebutul 88 Minutes (aici cronica mea la film, în care mă plîngeam de dispariţia unui actor). Ca să fiu sincer, penultimul Van Damme (că ultimul nu l-am apucat încă), cu aceiaşi producători, filmat în studiourile lor din Bulgaria era un film mai cinstit. Despre ei se spune, "everthing they touch is shit", şi anturaţi pe cai mari cu fonduri de investiţii dubioase şi scutiri de taxe, tot nu reuşesc să facă decît chestii maronii. Pacino, cu replici gen "You can lick my balls anytime", este expresia perfectă a zmeurii de aur, iar De Niro era minunat în Aventurile lui Rocky şi Bullwinkle. No more heroes anymore.
Righteous Kill / Crime justificate, SUA 2008.
Regia: Jon Avnet.
Scenariul: Russell Gewirtz.
Imaginea: Denis Lenoir.
Muzica: Edward Shearmur.
Cu: Robert De Niro, Al Pacino, Curtis Jackson (50 Cent), Carla Gugino, John Leguizamo, Donnie Wahlberg, Brian Dennehy.
Durata: 100 min.
Notă: Acum şi pe blog la http://aldmovieland.blogspot.com/