Cine era puştoaica nu mai contează azi şi probabil nu prea a contat nici atunci, cert este că la momentul respectiv o cunoscuse deja pe muza muzelor sale, Jane, cu care avea să marcheze definitiv, public şi vrând-nevrând trecerea de la revoluţia lui mai '68 la cea a anului '69, zis şi érotique.
Serge şi muzele sale
Contemporanilor lui Gainsbourg le-ar fi fost dificil să-l descrie în cîteva cuvinte iar la 17 ani de la moartea lui, misiunea pare cu atît mai ingrată. Dacă ne-am limita la o listă a activităţilor profesionale, S.G. ar putea fi un mândru rival lui Dali în show-ul televizat What's my line? interpret, textier, muzician, pictor, actor, regizor şi, desigur, ladies' man, cu un ego pe măsură. Dintre toate, "meseria" de Pygmalion este poate cea care i s-a potrivit cel mai bine. Sub aripa muzicală (şi nu numai) protectoare a lui Serge s-au perindat generaţii de vedete feminine ale chansonettei franceze, de la adolescenta-minune France Gall, la artiste consacrate ca Mireille Darc şi Juliette Greco şi până la, decenii mai tîrziu, Vanessa Paradis. Marele merit mediatic şi totodată marele mister din jurul artistului a fost acela de a pune în scenă într-un mod unic şi original cele mai frumoase actriţe ale epocii, fie ele şi afoane, şi a le face să cânte. Este puţin probabil ca altcineva în afară de Gainsbourg să fi reuşit să exploateze muzicalitatea unei Anna Karina, Brigitte Bardot, Catherine Deneuve sau Isabelle Adjani. Serge însă a ştiut să le compună melodii personalizate cu multă fineţe şi/sau cruzime şi a căror înregistrare s-o ducă la bun sfîrşit cu o perseverenţă legendară şi deseori obraznică.
Ireverent, mizantrop, cel mai adesea crud, întotdeauna provocator, alcoolic, maestru cinic şi (de multe ori) misogin al jocurilor de cuvinte, relaţia lui Serge Gainsbourg cu femeile, centrală în viaţa şi creaţia sa, este una cu multiple tăişuri. Cel ce afirma cu un zâmbet maliţios că singura răzbunare a femeilor în viaţă este frumuseţea nu a scutit-o pe niciuna din apropiatele sale de aroganţa şi cruzimea personale, pe de altă parte mai toate au ţinut să sublinieze in memoriam sensibilitatea şi fragilitatea deosebite ale aceluiaşi personaj, definindu-l într-un final ca pe un mare romantic. După vorbele lui Jane de exemplu, Serge era ca un cîine care muşca rău pe oricine dar se purta adorabil cu stăpîna, ceea ce, pînă la urmă, era mult mai valorizant decât viceversa. Cât despre talentul său unic, Jeanne Moreau, altă interpretă de vază de pe lista de celebrităţi insolite a lui Serge, declara că ştia pur şi simplu cum să scrie cântece pentru femei, pe o muzică pe care oricine o putea înţelege, pentru că nu ţinea de cuvinte.
Liberté, égalite, sensualité
La câteva luni de la revoltele şi protestele anti-autoritare şaizecioptiste, Gainsbourg îi propune lui Jane Birkin să înregistreze scandalosul duet pe care îl compusese cu un an în urmă pentru B.B. Bardot îl provocase pe atunci să-i scrie "cea mai frumoasă melodie de dragoste"şi într-o singură noapte, se născuse Je t'aime... moi non plus. Dragostea pură în viziunea muzicală a lui Gainsbourg avea însă să şocheze... dar şi să seducă iremediabil opinia publică internaţională. Serge şi Jane înregistrează cântecul la Londra, din doar două încercări (exerciţiu dificil, ţinînd cont de nota foarte înaltă la care trebuie să ajungă Jane într-un final apoteotic), şi îl prezintă producătorului de la Philips. Acesta ascultă fără să clipească gemetele specifice melodiei, şi le transmite apoi calm că este dispus să meargă la închisoare, dar nu pentru mai puţin de un LP. Somat astfel să vină cu un album întreg , Serge va mai compune printre altele pentru LP-ul Jane Birkin Serge Gainsbourg, titlul Elisa. Deşi şi această melodie va îregistra un mare succes, ea a fost mai degrabă găselniţa de promovare a albumului la televiziune şi la radiourile unde... Moi non plus va fi interzis.
BBC-ul este printre primele posturi care ia poziţie şi cenzurează titlul, iar Spania interzice vânzările albumului pe teritoriu. Paradoxal, opunerea vehementă a Vaticanului va ţine loc de campanie mediatică şi va aduce cea mai multă notorietate albumului. Melodia considerată "pornofonică" are vânzări record în Franţa şi asta numai din cifrele oficiale, deşi single-ul circulă cel mai mult pe sub mână. Melodia slogan devine astfel şi imnul revendicărilor sociale privind liberalizarea sexuală. Ceea ce B.B. nu a avut curaj să ducă la capăt Jane Birkin preia cu multă graţie şi cuplul devine un simbol al descătuşării moravurilor într-o societate franceză care ieşise în stradă cu un an în urmă pentru că avea nevoie să respire Serge şi Jane, cuplu-simbol "al libertăţii libere şi senzuale" (parafrază după Jack Lang, ministru francez al Culturii din anii '80), se afişează aproape exhibiţionist şi defilează nonşalant în văzul lumii: după noul val al filmului, un suflu nou şi un stil de viaţă care trece de graniţele muzicii.
Serge Gainsbourg nu este doar cel care a decretat 1969 anul erotic prin excelenţă. Gainsbourg, tête de chou, Gainsbarre cel arogant şi alcoolic, sub toate faţetele reale sau inventate pe care le-a expus voit în public, este un poet acid şi vizionar. În mod ironic, cei mai mulţi îl cunosc astăzi doar prin single-ul provocator care i-a adus celebritatea, nici pe departe unul dintre cele mai bune ale sale.
Pentru artiştii contemporani însă, Gainsbourg este în continuare o sursă de inspiraţie. Ultimul omagiu adus lui Gainsbourg, discul Monsieur Gainsbourg reloaded (2006) include artişti consacraţi ca Portishead, Franz Ferdinand sau Michael Stipe (R.E.M) şi, desigur, o Jane Birkin forever Gainsbourg. Pentru o doză de Gainsbourg à la carte, recomandarea non-exhaustivă şi subiectivă a casei include Requiem pour un con, La chanson de Prévert şi Histoire de Melody Nelson şi, de ce nu, en touche finale, Dieu est un fumeur de havanes, duet cu Catherine Deneuve, fie şi numai pentru că: "J'ai placé mon univers de la chanson dans une sphère de luxe et de névrose".
Notă: O notă specială cu cei ce au ochi şi pentru altfel de artă: casa memorială şi mormântul lui Gainsbourg din Paris sunt adevărate lucrări publice de artă urbană, iar dintre artiştii străzii unii marchează, în continuare şi în felul lor, admiraţia pentru Gainsbourg, pe ziduri pariziene gri.
Notă: Serge Gainsbourg ar fi împlinit 80 de ani anul acesta. In memoriam, oraşul lui adoptiv, Parisul, îi dedică o expoziţie aniversară: Gainsbourg 2008 la Cité de la musique, din 21 octombrie 2008 până pe 1 martie 2009.
(Varianta extinsă pentru LiterNet a unui articol din Observator cultural)