Observator Cultural / octombrie 2008
Deşi puţin cunoscut la noi, Festivalul de Film de la Varşovia este unul dintre cele mai importante evenimente cinematografice din Europa Centrală şi Răsăriteană, recunoscut ca atare de prestigioasa revistă Variety şi ajuns recent la a 24-a ediţie (10-19 octombrie 2008). Deloc întîmplător, în ultimii patru ani, festivalul a adăpostit sub umbrela sa o mică piaţă de film, dedicată exclusiv producţiilor din regiune. Hîrtia va fi albastră, Restul e tăcere, Boogie şi Cea mai fericită fată din lume - primul lungmetraj al lui Radu Jude - sînt doar cîteva dintre titlurile remarcabile ale "Noului Cinema Românesc" prezentate în cadrul CentEast Market.

Anul acesta, cele 153 de lungmetraje şi 87 de scurtmetraje din programul festivalului varşovian au fost proiectate în nouă săli din două multiplexuri aflate în centrul oraşului, la cîteva minute distanţă unul de celălalt, astfel încît spectatorii nu au fost nevoiţi să alerge prea mult între cinematografe. Puţin mai mare decît TIFF-ul clujean, festivalul din capitala Poloniei are un buget ce se apropie de 1,5 milioane de euro. Sponsorii privaţi (principalul e, în acest an, RWE - o importantă companie energetică naţională) asigură 40% din buget, la fel ca şi instituţiile publice (Primăria Varşoviei finanţează premiul cel mare), în timp ce restul de 20% este acoperit din vînzările de bilete.

Festivalul include cinci secţiuni competiţionale (inclusiv pentru lungmetraje documentare din toată lumea şi scurtmetraje din ţările Uniunii Europene), însă juriile sînt şase, fiindcă trei membri ai Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film (FIPRESCI) premiază un lungmetraj de debut (co)produs în regiune. Anul acesta, dintre cele 11 filme, alese din mai multe secţiuni şi din programe paralele, s-a impus o surprinzătoare comedie neagră maghiară, Investigatorul de Attila Gigor, deşi printre contracandidaţii săi s-au numărat doi laureaţi la Cannes - filmele cvasidocumentare Tulpan al cineastului kazah Sergei Dvortsevoy (Premiul "Un Certain Regard"), care a şi închis festivalul, şi Zăpadă al regizoarei bosniace Aida Begic (Marele Premiu "Semaine de la Critique").

Evenimentul varşovian s-a deschis, la fel ca şi bucureşteanul Anim'est cu excepţionalul documentar animat Waltz with Bashir (film pe nedrept ignorat la Cannes), în prezenţa regizorului său, israelianul Ari Folman. Marele Premiu a ajuns, anul acesta, la un film rusesc, Ziua lui Yuri de Kirill Serebrennikov, ale cărui note mistice sugerează filiaţia tarkovskiană. În schimb, Premiul Special oferit de juriul secţiunii principale a fost cîştigat de o melodramă balcanică venită în siajul lui Kusturica, Lumea este mare şi salvarea pîndeşte după colţ, semnată de cineastul bulgar Stefan Komandarev.

În fine, o altă distincţie importantă a fost acordată unui film danez premiat anul acesta şi la TIFF - emoţionantul Jamil, mergi în pace de Omar Shargawi. Varşovia 25, ediţia aniversară de anul viitor, se anunţă, încă de pe acum, un eveniment major.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus