Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici diverse

Festivalul de la Sibiu 2004


România Liberă, martie 2004
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Între două premiere, la Sibiu, staff-ul Festivalului internaţional de teatru lucrează de zor la definitivarea programului celei de-a XI-a ediţii, din mai-iunie a.c. La invitaţia noastră, domnul Constantin Chiriac, directorul festivalului, a dat curs dorinţei de a face cunoscute deja cîteva dintre punctele de vîrf şi noutăţile acestui amplu "maraton" artistic şi cultural apreciat astăzi în lume ca parte integrantă şi dinamică a reţelelor de festivaluri şi ca factor activ al integrării noastre europene prin cultură.

Ce veţi păstra şi ce veţi aduce nou în fizionomia acestui festival?

- Ediţia a XI-a va fi, cred eu, mai atractivă din punctul de vedere al varietăţii manifestărilor şi mai exigentă cu ofertele sale artistice. Pe de o parte, vom păstra colaborarea cu eminenţii regizori deveniţi prieteni constanţi ai festivalului nostru, aşa cum sunt Silviu Purcărete, prezent la Sibiu prin spectacolul cu A 12-a noapte, în interpretarea valoroasă a trupei Naţionalului craiovean, regizorul ucrainean Andriy Zholdak, într-un incitant demers privind "decodificarea" mecanismelor comicului în Slugă la doi stăpîni, manifestare ce va fi completată cu spectacolul Redacţiei Teatru-Film a Televiziunii Române cu aceeaşi piesă, în regia regretatului Vlad Mugur, preluat de la Craiova. Va fi prezent pe afiş, dar cu o producţie-surpriză de mare anvergură, cu peste 50 de actori şi o figuraţie numeroasă, regizorul Mihai Măniuţiu, de această dată "evadat" din universul sacrului, de care s-a ocupat în ultima vreme, spre a ne înfăţişa lumea din... Dracula Land. Pentru prima dată vom avea un spectacol de teatru-operă, Rusalka de Dvorjak, în Anul mondial al muzicii cehe, pus în scenă de Alexandru Darie, pe lacul de la Muzeul "Astra" al Tehnicii populare. Printre momentele fierbinţi, dar de continuitate a structurii festivalului, trebuie menţionat amplul spectacol stradal cu Satyricon, după Petronius, în regia lui Mc. Ranin.

- Să ne referim, succint, la cele mai interesante oferte venite din străinătate.

- Vom avea trei spectacole ale unor valoroşi artişti din Germania, concepute special pentru Cetatea "Cisnădioara", un spectacol pe texte cehoviene al trupei Smith-Gilmour din Canada, un spectacol italian de teatru-dans, inspirat de Medeea, o incitantă reprezentaţie din Elveţia, ce îmbină tragedia cu parodia, sub titlul Ha, ha, Hamlet, o minunată companie din SanktPetersburg, cu două spectacole, unul de improvizaţie fascinantă, cu titlul Orchestra, iar altul Spre Madrid, inspirat din opera lui Federico Garcia Lorca. Tot din Rusia, vom avea şi un extraordinar spectacol de teatru de păpuşi în care cîntă solişti de operă.
Cunoscutul regizor Serge Noell va desfăşura un proiect de spectacole de stradă după Ubu Rex, de Alfred Jarry, ce va fi prezentat şi la Festivalul francofoniei de la Bucureşti. Nu vor lipsi reprezentaţiile cu nemijlocită consonanţă în contemporaneitate, aşa cum sunt Recviem, adus de trupa Cameny din Israel, ori altele, din Polonia, Bulgaria sau Irlanda, după cum şi segmentul de teatru-dans va fi acum mai bine reprezentat, prin companii prestigioase din Statele Unite, Franţa, Brazilia, Austria şi Rusia. Ca noutate şi ca argument de atractivitate sporită, aş aminti o prezenţă masivă într-un segment special al festivalului nostru consacrat Africii. Vor fi prezente la Sibiu trupe din Maroc, Benin, Congo, Camerun, Tunisia, Madagascar, Coasta de Fildeş şi Baletul Naţional din Ciad.

- Dincolo de spectacolele propriu-zise, ce noutăţi de conţinut mai oferă această a XI-a ediţie de festival?

- Nu vom renunţa la expoziţii, concerte, spectacole-lectură, bursa de spectacole, întîlnirile cu directori de festivaluri din ţară şi din străinătate ori la programul complex artistic şi educativ consacrat copiilor, condus de Marian Rîlea. Nouă va fi aria de această dată foarte largă a "atelierelor", aproape zece la număr, cu o manifestă tentă profesionistă, pe o paletă de preocupări ce se întinde de la expresivitatea corporală în limbajul teatral modern, pînă la dansul irlandez ori la jocul cu masca. Pe de altă parte, vom îmbogăţi zona teoretică, de colocvii, conferinţe, dezbateri, la care vor participa reputaţi teatrologi, regizori, oameni de artă şi cultură din Franţa, Canada, Statele Unite ş.a.m.d. Nădăjduiesc ca atît emoţiile, cît şi informaţia culturală sau provocările intelectuale din acest festival să ne îmbogăţească pe toţi cei prezenţi acolo.

Ion Parhon




0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Ion Parhon


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer