România Liberă / aprilie 2004
Gala Premiilor UNITER 2003-2004
Luni seară s-a desfăşurat, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, ediţia numărul 12 a Galei UNITER. De la 8 la 12 noaptea, cu o pauză de peste 25 de minute, deşi fusese anunţată de 15, au defilat prin faţa operatorilor premianţii anului 3 al mileniului 3. Dar şi alte persoane şi personalităţi, oameni de afaceri, diplomaţi, oameni de (altă) cultură, care şi-au spus cuvintele şi au înmînat premii, diplome, au rostit felicitări fierbinţi.


Spectacolul

Ca de obicei, ca din 1993 încoace, fie că e ministru sau simplu om de teatru, Ion Caramitru a fost animatorul, moderatorul, organizatorul spectacolului. Acum cîteva zile îmi declarase că totul va dura trei ore. A durat vreo patru, dar mai nimeni nu s-a plictisit. De asta sunt responsabili şi regizorul Cornel Todea, şi scenograful Adu Dumitrescu, autorul vălurilor care au dezvăluit atîtea.

Iarăşi ca de obicei, s-a început cu cei plecaţi din aprilie 2003 şi pînă în aprilie 2004, prilej de a le revedea feţele şi de a le mulţumi pentru că au existat. Ultimul a fost neuitatul comic Aurel Giurumia, acest Michel Simon român, afirmat la Cluj acum cîteva decenii şi venit să se (cam) piardă în Capitală.

Spectacolul a avut, parcă, mai mult ritm decît de obicei, poate şi pentru că "momentele artistice" au fost mai rare şi mai scurte, cu păpuşari, acrobaţi de circ, jazzmeni. Ion Caramitru a omis, la prima strigare a juriului, să ne spună chiar toate numele.


Două jurii plus senatul şi preşedintele UNITER

Tradiţia acestei competiţii este ca prima selecţie să fie făcută de un juriu format din trei critici de teatru, anul acesta: Magdalena Boiangiu, Alice Georgescu, Mircea Morariu. Aceştia au nominalizat cîte trei spectacole, actori, regizori, scenografi, critici etc. pentru fiecare premiu. Nominalizaţii au fost supuşi judecăţii altui juriu, format anul acesta din criticii de teatru Natalia Stancu şi Ion Cazaban, actorul Emil Boroghină, regizorul Tudor Mărăscu şi scenograful Nina Brumuşilă.

Senatul UNITER acordă premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale. Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului este acordat de Fundaţia Principesa Margareta a României. UNITER mai acordă premiul Mecena, luni seară, din nou, pentru Unirea Shopping Center. În cadrul galei s-au acordat premiile Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru - Secţia Română, şi premiul British Council. Anul acesta, preşedintele UNITER, în persoana lui Ion Caramitru, i-a acordat un premiu special celui mai bătrîn actor din România care joacă în continuare: Senkalski Endre, de la Teatrul Maghiar din Cluj, în vîrstă de 90 de ani. Domnia sa a putut fi văzut de bucureşteni săptămîna trecută, pe scena de la Bulandra, în spectacolul Jacques sau supunerea de Ionesco, pus în scenă la Teatrul Maghiar din Cluj de regizorul Tompa Gábor, spectacol nominalizat de altfel pentru premiul cel mare: pentru cel mai bun spectacol.


Premii speciale, diplome, premii de excelenţă

Un capitol bogat, cu atît mai dificil de reconstituit cu cît a fost presărat prin toată gala. Anul acesta, Senatul UNITER a decis premiul pentru teatru radiofonic: Levantul de Mircea Cărtărescu, regia Gavriil Pinte, ocazie cu care poetul a fost pe scenă şi a cuvîntat, întrebat de Ion Caramitru. Scenograful Romulus Feneş de la Tg. Mureş a primit premiul pentru întreaga sa bogată activitate. Tot la acest capitol au fost premiaţi şi doi secretari literari, dnii Alexandru Firescu şi Constantin Gheorghiu, pentru critică şi istorie literară. S-a acordat şi un premiu pentru circ unui veteran, acrobatul Costache Creţu.

Pentru teatrul de marionete a fost premiat un maestru al genului, Cristian Pepino, iar pentru teatrul de copii, actorul Boris Petroff.

Premiul Criticii a fost înmînat de către dna Ludmila Patlanjoglu grupului dramaAcum de la UNATC, format din tinerii regizori Andreea Vălean, Gianina Cărbunariu, Radu Apostol, Alexandru Berceanu, coordonaţi de lectorul univ. dr. Nicolae Mandea. Au fost subliniate astfel eforturile acestora de a promova tinerii dramaturgi.

Diplome de excelenţă au primit, tot din partea AICT - Secţia română: * Florica Ichim pentru seria, remarcabilă, a Galeriei Teatrului Românesc, prilej pentru colega noastră să pronunţe numele tuturor tinerilor şi tinerelor care colaborează pentru apariţia revistei "Teatrul Azi" şi a aşa-ziselor sale suplimente, în realitate cărţi ale memoriei teatrului românesc * Ionuţ Niculescu, creatorul noului Muzeu al Teatrului Naţional, sub direcţia lui Dinu Săraru.

Ovaţii şi ridicări în picioare ca şi la Senkalski Endre am înregistrat la apariţia Tamarei Buciuceanu, care a primit un premiu pentru întreaga activitate. "De pînă acum", cum a notificat domnia sa. Cea mai bună piesă românească a fost considerată, de un alt juriu, Alegerea lui Alexandru Şuţo de Dumitru Crudu. Ovidiu Iuliu Moldovan a primit şi el un premiu pentru întreaga activitate, scurt moment în care cei doi colegi şi prieteni, el şi Ion Caramitru, au stat din nou alături. Pentru teatrul de revistă a fost premiat un veteran, Horia Şerbănescu. Premiul British Council, "pentru Dezvoltare Profesională acordat unui tînăr creator de teatru" l-a primit Gianina Cărbunariu, care l-ar vedea dat unora şi mai tineri (e "bătrînă", are 26 de ani).

Un premiu de excelenţă i s-a acordat lui Marcel Iureş, fondatorul Teatrului ACT - catalizator al mişcării teatrale independente. Şi fiul lui Ion Raţiu a primit o diplomă pentru sprijinul pe care fundaţia "Ion Raţiu" îl acordă teatrului românesc.

O apariţie inedită pe scena Naţionalului a fost David Esrig, marele regizor plecat de 30 de ani, creatorul unor spectacole de neuitat. Domniei sale i s-a acordat un premiu pentru întreaga activitate. Un premiu special pentru muzică de teatru a primit compozitorul Iosif Herţea.


În concurs, tineri şi mai puţin tineri

La secţiunea competitivă, unde cei chemaţi să înmîneze premiile aveau de deschis cîte un plic, începutul l-au făcut actorii debutanţi, unde a cîştigat Szalma Hajnalka, nominalizată pentru rolul Nina Zarecinaia din Pescăruşul de A.P. Cehov, la Teatrul "Tomcsa Sándor" din Odorheiu Secuiesc * Cel mai bun scenograf a fost declarat, şi anul acesta, ca şi anul trecut, Dragoş Buhagiar, pentru spectacolul Oblomov de la Bulandra. A fost primul care şi-a cedat premiul (partea financiară) programului "Artiştii pentru artişti" al UNITER * Premiul criticii l-a primit Cristina Modreanu, pentru volumul său despre teatru * Cea mai bună actriţă în rol secundar a fost declarată, în lipsă, Adriana Trandafir, pentru rolul mamei din spectacolul De ce fierbe copilul în mămăligă de la Odeon * Ovaţii nesfîrşite au însoţit-o pe Coca Bloos atunci cînd a urcat pe scenă să primească premiul pentru cea mai bună actriţă (în spectacolele: Norocul îi ajută pe cei îndrăzneţi la ACT şi Ich bin Ofelia la Clubul Prometheus). A fost recunoscută astfel o carieră exemplară a unei actriţe care nu trăieşte decît pentru teatru * Cel mai bun actor în rol secundar a fost ales Tudor Chirilă, pentru rolul Malvolio din A douăsprezecea noapte la Teatrul de Comedie * Cel mai bun actor în rol principal a fost declarat Bogdán Zsolt, pentru rolul lui Faust tînăr în Tragica istorie a doctorului Faust la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Marele învins rămîne Marian Rîlea.

La final au venit cele două mari premii: pentru regie şi pentru cel mai bun spectacol. Primul i-a revenit lui Mihai Măniuţiu pentru Experimentul Iov de la Sibiu şi Tragica istorie a doctorului Faust la Teatrul Maghiar din Cluj. Cu o zi înainte avusese loc o premieră excepţională a unui nou Măniuţiu la Tîrgovişte: Ispitirea Sf. Anton după Flaubert. Cel mai bun spectacol a fost ales, pe bună dreptate, memorabilul Oblomov al lui Alexandru Tocilescu de la Bulandra, prilej pentru regizor de a se autocaracteriza: "Nu ştiu să mă bucur de un premiu, dar dacă nu-l primesc mă supăr." De data asta, el a venit în locul directorului teatrului, Alexandru Darie, plecat în turneu la Budapesta şi Bogota.


Persoane şi personalităţi, şampanie etc.

Premiile au fost decernate, aşa cum au putut vedea cei care au urmărit transmisia directă pe TVR1, de persoane şi personalităţi diverse, directori de bancă (BCR, BRD), ambasadori: dnii Jonathan Scheele, Philippe Etienne, al UE şi al Franţei, directorul British Council, arhitectul-petrolist Dinu Patriciu. A fost prezent şi de data aceasta George Banu, profesor la Paris, cîndva remarcabil critic de teatru în România, azi remarcat pentru cărţi solide la Paris.

A urcat pe scenă pînă şi Andreea Marin, e drept după preşedintele TVR, dramaturgul Valentin Nicolau. Toţi aceştia şi încă alţii au putut cîntări cartea de bronz proiectată de Ion Bitzan şi executată acum, după moartea artistului, de sculptorul Ion Bolborea.

Spectacolul s-a sfîrşit în aplauze şi cu şampania pe scenă, ca anul trecut şi ca de cînd ne ştim. La anul, vreo noutate, ceva?

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus