North by Northwest (într-un cadru apare un avion al companiei Northwestern Airlines, de unde referinţa din titlu) este, cu siguranţă, unul din cele mai antrenante filme ale lui Hitchcock. De la genericul designat de graficianul Saul Bass şi pînă la imaginea finală a unui tren intrînd într-un tunel (pe care Hitch o mai folosise, dar care aici e întărită de o neruşinată, deşi încă elegantă, aluzie sexuală), trecînd prin coloana sonoră a compozitorului său fetiş, Bernard Herrmann, acest thriller este ca un concentrat de "hitchcockisme" - pe care, dacă n-ai mai văzut niciodată un Hitchcock, îl poţi consuma cu încredere: este plin de umor, are acţiune & suspans cît cuprinde şi, mai ales, nu se ia nicio clipă în serios. Este, de fapt, cea mai bună comedie realizată vreodată despre paranoia, acea maladie care s-a declanşat la modul global imediat după Războiul Rece. Geniul lui Hitchcock este că a tratat-o ca pe un simplu guturai: cu trei ceaiuri (crime) pe zi.
Povestea (scrisă de Ernest Lehman) este suficient de aiuristică încît să nu prea conteze. Personajul lui Grant se numeşte Roger O. Thornhill, dar "O"-ul din mijlocul numelui "stands for nothing", spune el; ar putea fi mOrala acestui divertisment superiOr marca Hitch(cOck).