Ninotchka - o comedie de Ernst Lubitsch din 1939, pe un scenariu la care a colaborat şi Billy Wilder - nu este cel mai bun film al lui Lubitsch, dar e penultimul în care a jucat Greta Garbo. (Ultimul a fost Two-Faced Woman, doi ani mai tîrziu; un eşec.) Şi cel mai vesel. Şi cel mai "la zi" (atunci!) cu politica mondială...
Întrebarea este cît de actuală mai e Garbo însăşi? Cea care a fost, în anii '30, Diva absolută a cinematografului american (şi deci mondial), cea care a fascinat generaţia bunicilor noştri (bărbaţii o adorau, femeile o imitau, sau măcar încercau) şi care a rămas Unicul Simbol al iluziei numite Film (pînă la apariţia lui Marilyn, în anii '50, care a fost propriul ei simbol), cea care, în fine, şi-a cultivat un mister suficient de rezistent cît să dureze pînă la moartea ei (în 1990) şi care a fost supranumită "Divina" şi "Sfinxul" (Barthes însuşi i-a dedicat un articol în ale sale Mythologies...), Garbo - aşadar - este, astăzi, aproape uitată. (Acum nişte ani am invitat la mine un cuplu de foarte tineri cinefili - pe atunci, încă studenţi la UATC - ca să vadă Frumoasa şi bestia, filmul lui Cocteau din 1946; a doua zi, băiatul - care, acum, e cronicar de film - mi-a mulţumit pentru că i-am dat ocazia s-o vadă pe... Greta Garbo! Care n-a jucat niciodată în franceză şi care-şi încheiase cariera cinci ani mai devreme.)
Ninotchka e ca o şampanie băută la Paris (locul unde se petrece acţiunea poveştii) cu gîndul la tovarăşul Stalin: Nina Ivanoff, o agentă sovietică rece ca un pistol, este trimisă în capitala Franţei pentru a grăbi vînzarea unor bijuterii confiscate de URSS; acolo, ea-l cunoaşte pe contele Leon d'Agoult, un playboy uns cu toate alifiile capitaliste, angajat de Marea Ducesă Swana (proprietara de drept a bijuteriilor) să pună beţe-n roate afacerii. Tovarăşa cade în mrejele contelui, iar "pistolul" se topeşte în contact cu luxul & romanţa-specialitate franţuzească precum o bucată de unt într-o tigaie fierbinte. Morala fiind că lupta de clasă nu poate lupta cu ispita unor ciorapi de mătase - simboluri ale trezirii Femeii (cochete) într-o Tovarăşă...
Deloc politic-corect, dar delicios.