Nu ştiam nici că rolul îi fusese oferit, iniţial, Barbrei Streisand. Mă amuză să-mi închipui cum ar fi arătat Alice interpretată de ea... Streisand nu e-o actriţă proastă, dar povestea n-ar mai fi fost despre Alice Hyatt, ci despre Barbra Streisand: celebra cîntăreaţă/actriţă are un fel de a contopi cu un om obişnuit care ce nu te lasă nicio clipă să uiţi că este "un om obişnuit interpretat de Barbra Streisand". (Oricum, Streisand avea să-l obţină pe Kris Kristofferson - David al lui Alice - pentru un alt film; unul prost.)
Multă vreme după am crezut, de asemenea, că Alice-care-nu-mai-locuieşte-aici este una şi aceeaşi persoană cîntată de Smokie ("... next door to Alice"). N-avea nicio legătură, doar că prenumele "Alice" se încărcase - pentru mine - cu o asemenea greutate încît simpla lui apariţie, într-un cîntec, într-o conversaţie sau într-un context, apăsa automat clapa filmului din 1974 al lui "Marty".
Acum ştiu că Alice este mătuşa filmului independent american, a lui Erin Brokovich şi a tuturor mamelor singure care-şi cresc copiii, luînd viaţa de la zero. Dar asta n-o transformă într-o mumie hollywoodiană: Alice este prea vie, prea adevărată şi prea neîmblînzită de sitcomuri şi formule ca să şadă frumos pe o etajeră, cu o etichetă pe ea atestînd "originile genului". Burstyn a reuşit s-o facă mai mult decît de neuitat: a făcut-o de fiecare zi. Vedeţi filmul şi veţi înţelege.