România Liberă / februarie 2003
Filmul Julius Caesar, în regia lui Joseph L. Mankiewicz, nu este o reconstituire istorică, în spiritul superproducţiilor, a campaniilor marelui general, ci o ecranizare a binecunoscutei tragedii a lui William Shakespeare, am putea spune o ecranizare devenită clasică. Actorii distribuiţi sunt dintre cei mai buni la momentul respectiv: Marlon Brando (aflat în plină ascensiune artistică, dar încă înainte de marile roluri din Pe chei şi Un tramvai numit dorinţă), James Mason, John Gielgud, Deborah Kerr.

După cum se ştie, piesa nu se ocupă atît de personalitatea care îi dă titlul, aceasta apărînd doar în scurta secvenţă iniţială a asasinării sale, de Idele lui Marte. Centrul de greutate este pus pe soarta asasinilor săi, Brutus şi Cassius, pe eventualele procese de conştiinţă ale lor şi pe hăituirea la care sunt supuşi, culminînd cu bătălia de la Philippi, de către, la urma urmei, profitorii acestui moment istoric, Marcus Antonius şi Octavianus, viitorul prim Imperator al Romei. Proba de foc a oricărei montări cu această piesă este celebra scenă a discursurilor, în care Marcus Antonius întoarce în mod demagogic mulţimea de partea sa, provocînd-o împotriva ucigaşilor "marelui om".

Pînă la urmă, scenariul este cel al oricărei schimbări violente de putere: revoluţie/lovitură de stat - vid de putere - emanaţie, care duce la o tiranie şi mai mare decît înainte (în cazul de faţă, cea a lui Octavian, care desfiinţează Republica şi se proclamă Augustus, primul împărat). Deşi metodele s-au mai schimbat, esenţa scenariului rămîne aceeaşi şi în 1989-2000. Ne amintim că în superba montare a lui Alexandru Darie, de la Teatrul Bulandra, această scenă a discursurilor era declamată cu spatele la public, spre culise, creînd o abordare cu totul originală, cum era de altfel întregul spectacol.

Regizorul Joseph L. Mankiewicz nu este străin de montarea de mare spectacol, plasată în Antichitate, el fiind ulterior şi autorul Cleopatrei, unul dintre cele mai mari dezastre financiare din istoria filmului. Totodată, el este şi autorul unor pelicule de mare subtilitate psihologică, cum ar fi Totul despre Eva, Contesa desculţă (ambele analize necruţătoare ale lumii spectacolului), Copoiul. Prin ele şi-a cîştigat statutul de clasic al cinematografului american postbelic.

Fişa tehnică :

Julius Caesar, SUA, 1953
Regia : Joseph L. Mankiewicz
Cu : Marlon Brando, James Mason, John Gielgud, Deborah Kerr, Greer Garson, Louis Calhern, George Macready, Oliver Blake
Regia: Joseph L. Mankievicz Cu: Marlon Brando, James Mason

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus