Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Cast away

Naufragiatul (Cast Away)


Observator Cultural, aprilie 2001
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Un angajat al FedEx-ului (poşta rapidă) supravieţuieşte unui accident aviatic şi naufragiază pe o insulă pustie unde rămîne patru ani. O dată salvat şi întors în lumea civilizată, află că logodnica lui e căsătorită...

Există cîteva idei extraordinare în acest film straniu, temerar, dar pe undeva, totuşi, convenţional: una dintre ele - din care derivă toate celelalte - este aceea că, o dată naufragiat, personajul lui Hanks nu mai părăseşte ecranul timp de 75 de minute din cele 144 ale filmului. Această decizie de a nu "comuta" din cînd în cînd în lumea civilizată pentru a înfăţişa căutarea şi urmările dispariţiei protagonistului e o mişcare îndeajuns de riscantă care pune la încercare nu doar răbdarea spectatorului (pînă la apariţia mingii Wilson, filmul e aproape mut!), ci şi capabilitatea celor implicaţi (scenarist, regizor, protagonist) de a "lucra" cu puţinul pe care-l au în dotare. Meritul major îl are, evident, Tom Hanks, într-un rol solid care-l trece prin toate stările posibile şi imposibile (ridicol, exuberant, amuzant, îngrozit, disperat sînt doar cîteva dintre ele), dar care, din păcate, nu i-a adus cel de-al treilea Oscar. Surprinzător e însă faptul că un cineast atît de dependent de efecte speciale cum e Zemeckis (Contact, Death Becomes Her, Forrest Gump, chiar şi recentul Dincolo de aparenţe) s-a aruncat într-o poveste în care singurul efect special de care poate dispune după bunul plac este Hanks. Acesta a fost însă şi pariul lui Zemeckis. Ar fi interesant (poate nu chiar la fel de pasionant şi de riscant) de văzut o versiune alternativă a filmului, intitulată Naufragiata, în care acţiunea să se fi concentrat doar asupra iubitei interpretate de Helen Hunt. O dată salvat eroul (scena este antologică şi, cu un exces de imaginaţie şi interpretare, poţi răsturna tot ceea ce urmează), filmul evită finalul sentimental de care ţi-e teamă tot timpul (iar asta face ca povestea de dragoste să fie mai percutantă), dar se lungeşte şi rezolvării - deschise - pe care Zemeckis o alege, pur şi simplu îi lipseşte ceva. Iar acest ceva nu este, aşa cum s-ar crede, conţinutul acelui intrigant pachet, desenat cu aripi de înger şi livrat de eroul lui Hanks la sfîrşit.

Desigur că pentru fanii Supravieţuitorului, Naufragiatul nu aduce nimic nou (la o vizionare din Los Angeles, publicul chiar ar fi strigat: "Votaţi-l afară de pe insulă!", aluzie la regulile jocului din serialul amintit). Idem pentru amatorii de jocuri video, pentru care partea de pe insulă chiar asta este: un parcurs - destul de neinventiv şi, deci, plicitisitor - de la un nivel la altul. Dintr-un cu totul alt punct de vedere, Naufragiatul e unul dintre cele mai neliniştitoare filme despre solitudine. O solitudine care n-are nimic în comn cu cea a unui game-man în faţa computerului...



 Toate articolele despre Cast away


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Mihai Chirilov


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer