Că acei ani '80 au avut un sfîrşit, că acel curent synth-pop, ca orice lucru folosit în exces, s-a acoperit o vreme de ridicol şi de uitare, că a-ha nu aveau cum să scape de eticheta Take on Me şi de acuzaţiile, îndreptăţite, de blat romantic şi dulcegărie fără acoperire sînt toate lucruri fireşti, care trebuiau, la un moment dat, să se întîmple. Că anii '90 s-au arătat neîndurători cu trioul norvegian, atît de neîndurători încît i-au alungat din atenţia presei vreme îndelungată, face parte, iarăşi, din acel mecanism de echilibrare a lumii, trist şi crud la prima vedere, însă corect şi necesar în ultimă instanţă. Doar aşa, uitaţi şi blamaţi pentru pactul lor nevinovat cu dulceaţa, melancolia şi simplitatea senină a synth-pop-ului, a-ha s-au putut întoarce în anii 2000 cu trei albume curăţate de asperităţi, Minor Earth, Major Sky, Lifelines şi Analogue, trei albume care, deşi au păstrat melancolia, simplitatea şi briza fiordurilor, au fost suficient de cizelate şi de pop-rock încît să adauge un plus de maturitate, eleganţă şi senzualitate stilului lor dintotdeauna.
Recîştigaţi şi reinventaţi, a-ha se află acum în postura unei formaţii care îşi poate permite orice. Anii au trecut, păcatele, niciodată majore, le-au fost iertate, muzica din 2000 încoace s-a dovedit mai chibzuită şi mai închegată şi, culmea, odată cu trupe celebre precum Coldplay sau, mai nou, The Killers, lumea a reînceput să descopere farmecul discret, nostalgic şi uşor al vremurilor în care synth-pop-ul se afla în plină glorie. În condiţiile astea, Foot of the Mountain se rupe oarecum de tradiţia pop-rock a ultimelor albume şi virează, ceva mai hotărît, spre stilul de odinioară, bîntuit de sintetizatoare, versuri simple şi plutiri fără greutate. Întoarcerea la synth-pop nu este neapărat regres, cum nu poate fi nici o redescoperire triumfală, ci, pur şi simplu, un gest firesc venit din partea unei formaţii care a ajuns la maturitate. Venită acum, la sfîrşitul unei alte decade, distincţia înaltă şi patetismul melancolic niciodată excesiv al vocii lui Morten Harket, clapele lui Magne Furuholmen şi compoziţiile, uneori cuceritoare, alteori trenante ale lui Paul Waaktaar-Savoy nu sînt doar măsura unui a-ha binevenit, ci şi dovada că vibraţia aceasta dulce a reuşit să rămînă şi să lase urme adînci în muzica de azi. E liniştitor să ştii că a-ha există. Iar pentru îndrăgostiţi, pentru melancolicii incurabili, pentru nostalgicii de serviciu, pentru devoratorii de prăjituri şi visătorii blajini, mare parte din Foot of the Mountain este, trebuie să fie, un dar ceresc.
(Foot of the Mountain)
(Sunny Mistery)
(Start the Simulator)