Unii compară După dealuri cu Ostrov (regia: Pavel Lunghin), considerat de mulţi "cartea de vizită a duhovniciei creştin-ortodoxe în cinema". (Ce să mai spui atunci de filmele lui Andrei Tarkovski?) Aparent aşa stau lucrurile. Ambele filme prezintă câteva zile din viaţa de obşte într-o mănăstire ortodoxă - din România şi, respectiv, din Rusia. Altfel spus, cam acelaşi decor, aceleaşi personaje în straie cernite, replici de duh, icoane, rugăciuni etc. Privite mai atent, cele două filme se deosebesc esenţial prin tipul de cinema pe care îl practică, prin cum spun ceea ce spun. (Dar acest "detaliu" este important doar pentru cei care sunt interesaţi de film, ca film, nu de film ca teză sau ca "predică".) În timp ce primul exprimă viziunea matură, certă, a regizorului său, cel de-al doilea este mai ales rodul muncii unui singur om: admirabilul actorul Piotr Mamonov (ce face o treabă cel puţin la fel de bună ca în filmul de debut al lui Lunghin, Taxi Blues). În vreme ce Mungiu nu ţine să "predice" ori să ilustreze, Lunghin caută să fie "accesibil", explicit în mesajul său "ortodox". Păstrând proporţiile, s-ar putea spune că expresivitatea din După dealuri e asemenea unei icoane bizantine (care nu caută să "convingă" prin edulcolare, ci "seduce" privitorul prin "raţiunea" cu care transfigurează realitatea), iar caracterul "demonstrativ" al Ostrovului e asemenea unui "tablou religios" (moralizator, decorativ, adresat emoţiilor şi mai puţin raţiunii).
***
Atunci când e Cinema, iar nu o însăilare de imagini mişcătoare amestecate cu muzică şi cadre exotice nearmonizate într-o Idee (iar Taxi Blues e Cinema!), filmul exprimă viziunea Regizorului său (când acesta nu e mercenar, desigur, şi nu îl strivesc producătorii). E foarte adevărat că "nu sunt multe ostroave ortodoxe în oceanul cinematografiei", cum scrie, într-o postare pe Facebook un preot ortodox. Dar există, în "oceanul cinematografiei", sute şi mii de filme vrednice de privit, analizat, comentat, contemplat etc., cu mult înaintea Ostrovului. (A cărui poveste, desprinsă parcă din textele Patericului, e, de altfel, încântătoare.) Mă tem că fanii înveteraţi ai Ostrovului sunt foarte puţin familiarizaţi cu ceea ce poate să însemne cinematograful de la naşterea sa (în 1895) - nu doar în mileniul al treilea, când totul pare să se reducă la producţiile comerciale made in USA. Este nedrept să judecăm Ostrovul numai în raport cu telenovelele, filmele americane actuale de acţiune, SF, horror, de comedie etc. sau pur şi simplu cu producţiile de tip entertainment din repertoriul sălilor de cinema sau al programelor TV. În raport cu ele, da, Ostrov câştigă la puncte. Dar în raport cu filmele de autor, evergreen, ale unora ca von Stroheim, Murnau, Chaplin, Dreyer, Welles, Dovjenko, Eisenstein, Antonioni, Fellini, Buñuel, Bresson, Kurosawa, Mizoguchi, Ozu, Paradjanov, Tarkovski, Abuladze, Kusturica, Forman şi, slavă Domnului, ale multor altora? A aduce osanale Ostrovului în detrimentul multora din filmele regizorilor de mai sus (şi a multor altora nenumiţi aici) echivalează - pentru că filmul e şi imagine şi montaj şi presupune o anume concepţie de sunet, de scenografie etc. - cu a ridica în slăvi pictura religioasă "realistă" în detrimentul icoanei "abstracte" (bizantine, canonice). Ceea ce se întâmplă, oricum (chiar în mediul ortodox).