Dramaturgii ruşi contemporani sînt tari. Sînt seismologi care anticipează deflagraţiile text/urii/ palierelor din jurul lor. Cronometrează ritmul turbulent al fumigenelor exterioare şi nu se lasă păcăliţi de metafore-petarde. Sînt tăioşi şi direcţi. Operează pe cordul deschis al realităţii şi tăbăcesc pielea cu infuzia de violenţă.
În Terorism, fraţii Presniakov fac un surfing în colapsul global
Textul e un rulou umplut cu ingredientele terorii centralizate. Teroarea se rostogoleşte pe autostrada intim-colectiv. Oleg şi Vladimir Presniakov plonjează în apartamentul decomandat al terorismului şi nu se opresc nici o clipă la un singur strat de analiză. Teroarea capătă semnificaţie nu doar ca eveniment global, ci mai ales ca fenomen individual, ca scrijelire a minţii pînă cînd ultimul neuron abdică. Venele psihicului explodează. Ce lipseşte uneori în spectacolul regizat de Gianina Cărbunariu la Teatrul Foarte Mic e tocmai gradaţia cinic-tragică a terorii, arcul ei perfect.
Frisonul terorii e lichidul amniotic care ţine cald embrionul fricii. Fraţii Presniakov anexează comportamentul terorii individuale la vagonul obsesiilor şi a nevrozelor colective.
A încerca să scapi din vîrtejul terorii, la un nivel sau altul, e cel mai pervers pariu cu putinţă. Tot aşa cum a omorî oameni nevinovaţi e forma supremă a instituirii pericolologiei iminente. De la raporturile de forţă pe care doi amanţi marşează (înscenarea violului, masochismul voit etc.), se trece la fotografiile cu trupuri decimate în urma unei explozii provocate de lăsarea gazului aprins în locuinţa în care soţul şi-a găsit soţia înşelîndu-l. Terorismul e un disk loading of power. Fiecare decolare a unui avion poate fi o cursă a terorii. Cei doi dramaturgi cimentează teroarea în actul ultim: răul autotorturant. Căci: "ne ucidem singuri... ca într-un film dat cu încetinitorul". Sau, cum spune Derrida în Filosofie într-un timp al terorii. Dialoguri cu Jurgen Habermas şi Jacques Derrida (Editura Paralela 45, Piteşti, 2005), "teroarea atinge inconştientul geopolitic al tuturor celor vii şi lasă în el urme de neşters".
Notă: Citeşte şi partea a II-a a acestui articol aici.