România Liberă / iulie 2006
Pe o căldură care te alungă din toate ale tale, pe un cîmp de lîngă gara Baloteşti se toarnă primul film dintr-o serie care are ca titlu de lucru Fuga din rai şi care va număra zece mediumetraje (documentare şi docuficţiuni) despre cazuri spectaculoase ale unor oameni care au fugit din România pe vremea lui Ceauşescu. Cu avionul utilitar, cu avionul folosit pe platou într-un film artistic, cu tubul de oxigen, înot etc.

Seria e produsă de Filmex împreună cu TVR. Este vorba de filme de pînă în 40 de minute, realizate cu buget mic. La Baloteşti s-a filmat Drezina, docuficţiune despre cazul lui Nagy János, care în august '89 a fugit din ţară pe la Episcopia Bihorului, cu soţia, fetiţa şi Moskvitchul lor transformat în drezină. Filmul e realizat de Constantin Popescu, iar celelalte filme din serie vor fi realizate, printre alţii, de Titus Muntean, Cristian Nemescu, Cornel Mihalache şi Cătălin Saizescu. Următoarele filme care intră în producţie după Drezina sînt Cazul Ţanţu de Andrei Moroşanu şi Tubul de oxigen, în regia Adinei Pintilie.


Stanislavski pe caniculă

Dar acuma sînt lîngă Baloteşti. Temperatură de peste 30 de grade, o sîmbătă tăcută şi uscată. Cei 20 de membri ai echipei vin pe rînd (primii apar regizorul şi directorul de producţie) ocupînd cele mai umbroase locuri de pe lîngă casă. Azi nu e o zi grea. Se vor filma scurte secvenţe în care Nagy János, pe care-l interpretează Andrei Vasluianu, soseşte la casa izolată a unui prieten ca să pregătească Moskvitchul- drezină. Din cauza căldurii, machiajul lui Andrei Vasluianu trebuie refăcut des. Dar nici actorul nu are "grijă" de el. Urmînd probabil ideile lui Stanislavski, pune singur roata la loc, deşi nu e filmat (în vreo patru duble) decît montînd cricul, deşurubînd roata şi dînd-o jos. Mirosul puternic al dizolvantului cu care cei de la producţie curăţă parbrizul maşinii îi aduce lui Andrei Vasluianu aminte de cum beau ruşii, şi de aici se lansează alături de regizor într-o discuţie despre Bărbierul din Siberia de Nikita Mihalkov, "dar tot Oci ciorni", spune Andrei Vasluianu, "rămîne filmul vieţii mele". Proprietarul casei e luat pe loc în rolul prietenului eroului. Aşa îşi descoperă plăcerea de a juca. La patru duble dă patru replici diferite, ba chiar îşi permite să-l stropească pe Andrei Vasluianu cu furtunul, în vreme ce băieţelul său, excitat de atîţia oameni, urlă din casa unde l-a închis mama lui ca să nu-ncurce. Partea neplăcută a zilei nu e doar căldura, ci şi praful de pe stradă (echipa a prins ultimul tren dinaintea asfaltării; aici va ajunge şoseaua de centură), aşa că singura modalitate de a evita praful e să uzi drumul des. Trec şi multe maşini, dar cei de la producţie le opresc la timp.




O reconstituire atentă

Scenariul la Drezina, scris tot de Constantin Popescu, reface în amănunt scenariul evadării din România, dar filmul e o docuficţiune pentru că eroii sînt interpretaţi de actori. Rolul doamnei Nagy e interpretat de Mirela Oprişor, iar cel al fetiţei cuplului de Andreea Bucur. În rest, filmul explică în amănunt cum a fost posibilă fuga, cum a amăgit Nagy János atenţia grănicerilor, cum a reuşit să stea maşina pe şine. Zilele trecute s-a tras chiar momentul urcării drezinei pe şine, iar maşina a şi mers cîteva sute de metri, cu tot cu pasagerii ei speriaţi cu tot.

Azi au fost aduse din ziua lor liberă şi Mirela Oprişor, şi fetiţa Andreea Bucur. Prima a amînat o ieşire la ţară. A doua, copil de costumieră şi de recuziter, dar ţinută departe de platouri, stătea acasă cu rucsăcelul făcut şi plîngea că vrea la filmare. Mirela Oprişor a acceptat rolul deşi e însărcinată. Poartă rochii largi şi o doare capul din pricina căldurii, dar aşteaptă cuminte să-i vină rîndul. Constantin Popescu s-a gîndit să filmeze în avans o plimbare a familiei pe drumul dintre calea ferată şi un superb lan de floarea soarelui. Nu se ştie cum va fi vremea şi e oricum de părere că ocaziile nu se repetă. Cînd vezi ceva bun, trebuie filmat pe loc. Directorul de imagine Mihai Mălaimare Jr. e de aceeaşi părere. Mai ales că nu eşti sigur de vreme. Mirela Oprişor a adus cu ea veşti rele de la televizor: vine furtuna în cîteva ore. Oamenii identifică nişte nori la buza orizontului. Pauza de prînz trece parcă mai repede. Dar pîna la urmă nu va ploua.

Filmările la Drezina au durat 10 zile. O a doua echipă era în stand by cu următorul film. Grăbite, filmările la Fuga din rai nu se fac totuşi pe fugă.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus